Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
BMW M se nebojí tříválců, může postavit jednotku 1,5 R3 s až 310 koňmi
6.5.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Divize M pro ladění motorů od BMW nevylučuje ani použití tříválců. Pohon všech kol je naopak mimo hru.
O rozhovoru kolegů z Car and Driver s šéfem BMW M už jsme se dnes zmiňovali v souvislosti s vyprodáním produkce současné M3, Friedrich Nitschke toho ale při této příležitosti řekl více. Informace o budoucích modelech jsme ale nechtěli do zprávy o konci éry dosavadní em-trojky plést, a tak se k interview s ním vrátíme ještě jednou. Pro pravověrné příznivce eMek všeho druhu to bude poněkud hořkosladké čtení, ale tak už to zkrátka bývá. Ostatně pořád lepší, než kdyby bylo jen hořké.
Co dalšího tedy Nitschke řekl? Američtí kolegové se nejprve ptali na motory budoucích M, neboť ty dosavadní zatím vznikaly obvykle zcela separátně v lůně divize a ze sériových modelů samotného BMW si braly jen dílčí komponenty. Tomu je ale konec, neboť BMW M nadále nebude vyvíjet zcela vlastní jednotky jako byly poslední atmosférické V8 nebo V10 a místo toho přejde k modifikacím motorů dostupných pro běžnější silniční modely. To ostatně není vyloženě nová zpráva, že třeba motor nové M3 vznikne odvolením z jednotky používané třeba v M135i nebo 335i se hovoří už nějaký čas.
Friedrich Nitschke tedy trvá na tom, že: „budou optimalizovány pro specifické potřeby zákazníků divize M, a tak v podstatě můžeme stále hovořit o samostatných motorech,” je ale přece jen něco trochu jiného stavět motor od začátku s jedním cílem, nebo pracovat na optimalizaci toho, co bylo primárně vyvíjeno s podstatně širším záběrem.
Zajímavější ale v tomto kontextu je, že se Nitschke jakožto šéf divize M nebojí ani „transferu” tříválcového motoru. Jeho prototyp už jsme zkusili a nevedl si špatně, podobně koncipovaný motor ale bude bez ohledu na svůj výkon a naladění vždy trpět alespoň dílčími neduhy popsanými v testu nepovedeného 0,9 TCe od Renaultu a něco takového se do eMek podle nás nehodí. Šéf divize to ale vidí jinak: „Tříválec je atraktivní motor. Je možné dosáhnout výkonu kolem 185 až 200 koní z litru a přeplňovaného tříválce a my máme jednotku s objemem 1,5 litru. Takový motor, který, mimochodem, zní velmi podobně jako šestiválec, by měl přes 310 koní. A to pořád nejsme u limitu. Obecně řešeno, takový motor si dovedu představit.”
Těžko říci, jaký šestiválec měl pan Nitschke na mysli, možná naftový, a ani počty s koňmi mu úplně nesedí, to ale v tomto sdělení není až tak podstatné. Pokud se vám lehce zježily vlasy, máme pro vás i příjemnější zprávu - šéf M potvrdil nedávná slova jednoho z šéftechniků divize, že značka momentálně nepočítá s nasazením pohonu všech kol u jiných modelů než X5 M a X6 M, i když jej konkurenti jako Audi RS a Mercedesy AMG nabízejí. V tomto směru hovořil pan Nitschke velmi rozumně.
„Toto téma probíráme s našimi zákazníky pravidelně a vychází najevo, že jsou velmi spokojeni s pohonem zadních kol. Pro ty, kteří uvažují jinak, máme k dispozici X5 M, X6 M a vozy M Performance,” řekl Friedrich Nitschke a vyloučil, že by se možnost pohonu všech kol měla objevit v nabídce současných nebo brzce budoucích generací kupé a sedanů divize. „Budeme tuto možnost jistě znovu zvažovat, jakmile přijde další generace M5, ale k tomu vede ještě daleká cesta,” dodal s tím, že jízdní dynamika by pohonem všech kol jen trpěla. „Ano, jsme přesvědčeni, že by to byl ten případ. Pohon všech kol znamená 70 až 90 kg hmotnosti navíc a jasnou ztrátu přesnosti řízení. Nakonec by se konkurence mezi námi a ostatními značkami zúžila jen na schopnost akcelerace a v přímém směru a nemyslíme si, že tohle je udržitelný přístup,” uzavřel diskuzi o BMW M 4x4 Nitschke.
Jsou to zase jen střípky do mozaiky o budoucnosti divize M, znovu ale docela cenné. Na jednu stranu víme, že modely s pohonem všech kol jsou přinejmenším pro nejbližší roky mimo hru (tedy mimo SUV, která ale z hlediska jakési sportovnosti více trápí jiné vlastnosti než pohon všech kol), naopak u motorů se můžeme dočkat čehokoli. BMW M bude hlavně ladit existující sériové motory BMW a v rámci propagace jejich kvalit může klidně sáhnout i po tříválci. To by asi fanouškům mnichovské trikolóry způsobilo pěkných pár bezesných nocí...
Tříválcový motor už se objevil v našem krátkém testu a pro standardní modely si jej představit dovedeme. Pro eMka ne příliš...
Zdroj: Car and Driver
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
včera - Nesmyslně těžké AMG GT dostalo kouř ve srovnání s „americkým kýblem”, vaz mu zlomila hned první zatáčka
16.12.2024 - Američané srovnali nejlevnější nová výkonná auta s cenou do 830 tisíc a vybrali to nejrychlejší, v Evropě můžeme jen závidět
13.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Fernandez potvrzen jako tester u Yamahy včera 15:42
- Evoke 6061 GT a Urban Classic: elektrické cestování včera 15:26
- Mostecký autodrom je po deseti letech na prodej. Zájemci jsou i ze zahraničí včera 15:26
- Jorge Navarro nazpět v Moto2 jako stabilní jezdec 15.12.2024
- Krize KTM se týká i MV Agusty 15.12.2024
Nejnovější články
- Bohaté lidi nezajímá, jaký pohon má jejich auto, tvrdí šéf Jaguaru. Je to ale opak toho, co už zjistila konkurence
před 2 hodinami - Nové levné SUV Škody se začalo vyrábět. Za jeho cenu to bude pecka jako hrom, která by Škodu vytáhla z problémů
před 4 hodinami - Už i „električtí Hujeři” kapitulovali a uznávají: Ježdění elektrickým autem je podstatně dražší než s benzinovým
před 5 hodinami - Carlos Tavares poprvé promluvil od chvíle, kdy skončil jako šéf Stellantisu. Teď prý za všechno může EU
před 7 hodinami - Zaměstnanec Mercedesu promluvil: 99 procent lidí tady prozřelo, špatná sázka se nám vrací. A to nejhorší je asi pořád před námi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva