BMW M se nebojí tříválců, může postavit jednotku 1,5 R3 s až 310 koňmi

Divize M pro ladění motorů od BMW nevylučuje ani použití tříválců. Pohon všech kol je naopak mimo hru.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

BMW M se nebojí tříválců, může postavit jednotku 1,5 R3 s až 310 koňmi

6.5.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek

BMW M se nebojí tříválců, může postavit jednotku 1,5 R3 s až 310 koňmi

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Divize M pro ladění motorů od BMW nevylučuje ani použití tříválců. Pohon všech kol je naopak mimo hru.

O rozhovoru kolegů z Car and Driver s šéfem BMW M už jsme se dnes zmiňovali v souvislosti s vyprodáním produkce současné M3, Friedrich Nitschke toho ale při této příležitosti řekl více. Informace o budoucích modelech jsme ale nechtěli do zprávy o konci éry dosavadní em-trojky plést, a tak se k interview s ním vrátíme ještě jednou. Pro pravověrné příznivce eMek všeho druhu to bude poněkud hořkosladké čtení, ale tak už to zkrátka bývá. Ostatně pořád lepší, než kdyby bylo jen hořké.

Co dalšího tedy Nitschke řekl? Američtí kolegové se nejprve ptali na motory budoucích M, neboť ty dosavadní zatím vznikaly obvykle zcela separátně v lůně divize a ze sériových modelů samotného BMW si braly jen dílčí komponenty. Tomu je ale konec, neboť BMW M nadále nebude vyvíjet zcela vlastní jednotky jako byly poslední atmosférické V8 nebo V10 a místo toho přejde k modifikacím motorů dostupných pro běžnější silniční modely. To ostatně není vyloženě nová zpráva, že třeba motor nové M3 vznikne odvolením z jednotky používané třeba v M135i nebo 335i se hovoří už nějaký čas.

Friedrich Nitschke tedy trvá na tom, že: „budou optimalizovány pro specifické potřeby zákazníků divize M, a tak v podstatě můžeme stále hovořit o samostatných motorech,” je ale přece jen něco trochu jiného stavět motor od začátku s jedním cílem, nebo pracovat na optimalizaci toho, co bylo primárně vyvíjeno s podstatně širším záběrem.

Zajímavější ale v tomto kontextu je, že se Nitschke jakožto šéf divize M nebojí ani „transferu” tříválcového motoru. Jeho prototyp už jsme zkusili a nevedl si špatně, podobně koncipovaný motor ale bude bez ohledu na svůj výkon a naladění vždy trpět alespoň dílčími neduhy popsanými v testu nepovedeného 0,9 TCe od Renaultu a něco takového se do eMek podle nás nehodí. Šéf divize to ale vidí jinak: „Tříválec je atraktivní motor. Je možné dosáhnout výkonu kolem 185 až 200 koní z litru a přeplňovaného tříválce a my máme jednotku s objemem 1,5 litru. Takový motor, který, mimochodem, zní velmi podobně jako šestiválec, by měl přes 310 koní. A to pořád nejsme u limitu. Obecně řešeno, takový motor si dovedu představit.”

Těžko říci, jaký šestiválec měl pan Nitschke na mysli, možná naftový, a ani počty s koňmi mu úplně nesedí, to ale v tomto sdělení není až tak podstatné. Pokud se vám lehce zježily vlasy, máme pro vás i příjemnější zprávu - šéf M potvrdil nedávná slova jednoho z šéftechniků divize, že značka momentálně nepočítá s nasazením pohonu všech kol u jiných modelů než X5 M a X6 M, i když jej konkurenti jako Audi RS a Mercedesy AMG nabízejí. V tomto směru hovořil pan Nitschke velmi rozumně.

„Toto téma probíráme s našimi zákazníky pravidelně a vychází najevo, že jsou velmi spokojeni s pohonem zadních kol. Pro ty, kteří uvažují jinak, máme k dispozici X5 M, X6 M a vozy M Performance,” řekl Friedrich Nitschke a vyloučil, že by se možnost pohonu všech kol měla objevit v nabídce současných nebo brzce budoucích generací kupé a sedanů divize. „Budeme tuto možnost jistě znovu zvažovat, jakmile přijde další generace M5, ale k tomu vede ještě daleká cesta,” dodal s tím, že jízdní dynamika by pohonem všech kol jen trpěla. „Ano, jsme přesvědčeni, že by to byl ten případ. Pohon všech kol znamená 70 až 90 kg hmotnosti navíc a jasnou ztrátu přesnosti řízení. Nakonec by se konkurence mezi námi a ostatními značkami zúžila jen na schopnost akcelerace a v přímém směru a nemyslíme si, že tohle je udržitelný přístup,” uzavřel diskuzi o BMW M 4x4 Nitschke.

Jsou to zase jen střípky do mozaiky o budoucnosti divize M, znovu ale docela cenné. Na jednu stranu víme, že modely s pohonem všech kol jsou přinejmenším pro nejbližší roky mimo hru (tedy mimo SUV, která ale z hlediska jakési sportovnosti více trápí jiné vlastnosti než pohon všech kol), naopak u motorů se můžeme dočkat čehokoli. BMW M bude hlavně ladit existující sériové motory BMW a v rámci propagace jejich kvalit může klidně sáhnout i po tříválci. To by asi fanouškům mnichovské trikolóry způsobilo pěkných pár bezesných nocí...


BMW M se nebojí tříválců, může postavit jednotku 1,5 R3 s až 310 koňmi - 1 - BMW1,5 BMW1,524BMW M se nebojí tříválců, může postavit jednotku 1,5 R3 s až 310 koňmi - 2 - BMW1,5 BMW1,517BMW M se nebojí tříválců, může postavit jednotku 1,5 R3 s až 310 koňmi - 3 - BMW1,5 BMW1,518BMW M se nebojí tříválců, může postavit jednotku 1,5 R3 s až 310 koňmi - 4 - BMW1,5 BMW1,519BMW M se nebojí tříválců, může postavit jednotku 1,5 R3 s až 310 koňmi - 5 - BMW1,5 BMW1,520BMW M se nebojí tříválců, může postavit jednotku 1,5 R3 s až 310 koňmi - 6 - BMW1,5 BMW1,521BMW M se nebojí tříválců, může postavit jednotku 1,5 R3 s až 310 koňmi - 7 - BMW1,5 BMW1,522BMW M se nebojí tříválců, může postavit jednotku 1,5 R3 s až 310 koňmi - 8 - BMW1,5 BMW1,523BMW M se nebojí tříválců, může postavit jednotku 1,5 R3 s až 310 koňmi - 9 - BMW1,5 BMW1,525BMW M se nebojí tříválců, může postavit jednotku 1,5 R3 s až 310 koňmi - 10 - BMW1,5 BMW1,526BMW M se nebojí tříválců, může postavit jednotku 1,5 R3 s až 310 koňmi - 11 - BMW1,5 BMW1,527BMW M se nebojí tříválců, může postavit jednotku 1,5 R3 s až 310 koňmi - 12 - BMW1,5 BMW1,528BMW M se nebojí tříválců, může postavit jednotku 1,5 R3 s až 310 koňmi - 13 - BMW1,5 BMW1,529BMW M se nebojí tříválců, může postavit jednotku 1,5 R3 s až 310 koňmi - 14 - BMW1,5 BMW1,530

BMW M se nebojí tříválců, může postavit jednotku 1,5 R3 s až 310 koňmi - 15 - BMW1,5 BMW1,503BMW M se nebojí tříválců, může postavit jednotku 1,5 R3 s až 310 koňmi - 16 - BMW1,5 BMW1,504BMW M se nebojí tříválců, může postavit jednotku 1,5 R3 s až 310 koňmi - 17 - BMW1,5 BMW1,505BMW M se nebojí tříválců, může postavit jednotku 1,5 R3 s až 310 koňmi - 18 - BMW1,5 BMW1,506BMW M se nebojí tříválců, může postavit jednotku 1,5 R3 s až 310 koňmi - 19 - BMW1,5 BMW1,507BMW M se nebojí tříválců, může postavit jednotku 1,5 R3 s až 310 koňmi - 20 - BMW1,5 BMW1,508BMW M se nebojí tříválců, může postavit jednotku 1,5 R3 s až 310 koňmi - 21 - BMW1,5 BMW1,509BMW M se nebojí tříválců, může postavit jednotku 1,5 R3 s až 310 koňmi - 22 - BMW1,5 BMW1,510BMW M se nebojí tříválců, může postavit jednotku 1,5 R3 s až 310 koňmi - 23 - BMW1,5 BMW1,511BMW M se nebojí tříválců, může postavit jednotku 1,5 R3 s až 310 koňmi - 24 - BMW1,5 BMW1,512BMW M se nebojí tříválců, může postavit jednotku 1,5 R3 s až 310 koňmi - 25 - BMW1,5 BMW1,513BMW M se nebojí tříválců, může postavit jednotku 1,5 R3 s až 310 koňmi - 26 - BMW1,5 BMW1,532BMW M se nebojí tříválců, může postavit jednotku 1,5 R3 s až 310 koňmi - 27 - BMW1,5 BMW1,533BMW M se nebojí tříválců, může postavit jednotku 1,5 R3 s až 310 koňmi - 28 - BMW1,5 BMW1,534
Tříválcový motor už se objevil v našem krátkém testu a pro standardní modely si jej představit dovedeme. Pro eMka ne příliš...

Zdroj: Car and Driver

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.