Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Benzin bude levný i celých dalších deset let, říká šéf Vitolu
9.2.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Zpomalující ekonomiky rozvojových zemí a vyšší efektivita vyspělých států snižují poptávku po ropě. Její cenu ovlivňuje i těžba té břidlicové.
Ještě před pár lety nás co chvíli světová média strašila tím, že veškeré zásoby ropy jsou již prakticky vyčerpané. I proto vznikaly především v 80. a 90. letech apokalyptické filmy, kde se vše točilo okolo černého zlata, jenž mělo vyšší cenu než život. Situace se však nakonec vyvrbila zcela jinak, než si tehdy kdokoliv představoval. O ropu tedy není nouze ani nyní a její cena dokonce v poslední době výrazně klesá. S tím jsou pak logicky spojeny i nižší částky, které platíme u čerpacích stanic, jakkoli jsou minimálně v Evropě kvůli extrémnímu zdanění mnohem vyšší, než by musely být.
Podle šéfa společnosti Vitol Group BV Iana Taylora by navíc taková situace měla vydržet přinejmenším po dobu příštích deseti let. „Aktuálně stěží vidím, že by se ceny ropy mohly nějak dramaticky zvýšit,“ říká k celé situaci Taylor, podle kterého by se barel ropy měl po následující dekádu velmi pravděpodobně prodávat za 40 až 60 dolarů (cca 970 až 1 454 Kč). To vůči současnosti, kdy se barel ropy Brent obchoduje za 33,38 USD za barel (809 Kč) sice znamená jisté zvýšení, nicméně trojciferná hranice by již prolomena být neměla.
Důvodem tohoto propadu je především zpomalující čínská ekonomika. Stejná situace ale panuje také v dalších rozvojových zemích, které byly až dosud největšími strůjci růstu poptávky po černém zlatě. Vyspělé ekonomiky oproti tomu hospodaří efektivněji, pročež poptávka klesá prakticky všude. Nabídka ve srovnání s tím ovšem roste, zvláště poté, co se na trh s ropou vrací Írán. Vše pak korunují Spojené státy, které ovlivňují ceny klasické ropy těžbou levnější břidlicové.
Aby toho navíc nebylo málo, OPEC od loňského prosince již nepočítá s těžebními limity, načež se ropa doslova hromadí ve světových zásobnících. Na tom přitom těžařské firmy tratí, ty obchodující, mezi něž Vitol patří, ale naopak mohou z dané situace dokonce profitovat. A to díky prolongační struktuře, kdy mohou nakoupit ropu, tu uskladnit v zásobnících a vyčkat, až se situace o trochu zlepší. I proto se již mezi zeměmi těžícími ropu rýsuje dohoda o nových limitech, většina účastníků je však zatím proti jejich zavedení.
I kdyby ovšem k uzavření paktu došlo, což je podle Taylora „možné“, stále bychom se měli v budoucnu pohybovat v mantinelech vytyčených 40 a 60 dolary. „Musíme věřit, že je zde velká pravděpodobnost, že ceny již nevyšplhají nad 100 USD (2 423 Kč), a tím myslím nikdy,“ říká šéf Vitolu. Jedním dechem ovšem dále dodává, že vůči stávajícímu stavu bychom se zásadního výkyvu měli dočkat již v druhé polovině letošního roku, neboť ceny se prý vrátí někam k 45 až 50 dolarům (1 090 až 1 212 korun).
Nakolik jde o realitu a nakolik o zbožné přání, tedy evidentně zjistíme v řádu měsíců. Při pohledu na Taylorovo resumé ovšem není důvod, proč mu nevěřit. Devětapadesátiletý veterán se totiž v branži pohybuje již od 70. let, kdy nastoupil k Shellu. Nyní řídí Vitol, který denně prodá více než pět milionů barelů ropy - tedy množství, jenž postačí k provozu celého Německa, Francie a Španělska. Očekává se přitom, že čistý zisk za loňský rok by měl převýšit 1,35 miliardy dolarů (32,7 mld. Kč), na které firma dosáhla předloni.
Produkce ropy v posledních letech narůstá, poptávka však začíná klesat. Díky tomu by nízké ceny benzinu měly vydržet minimálně po dobu příštích deseti let
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 3 hodinami - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
před 4 hodinami - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 6 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 7 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.24. 19:14 - HondaMan
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.24. 10:11 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch