Automobilky protestují proti limitům spotřeby, Tesla volá po přísnějších

Limity spotřeby 4,3 l/100 km vypadají pro USA, kde přes polovinu aut tvoří pick-upy a SUV, dost nereálně. Podle Tesly by je všichni splnili, kdyby chtěli.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Automobilky protestují proti limitům spotřeby, Tesla volá po přísnějších

4.8.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Automobilky protestují proti limitům spotřeby, Tesla volá po přísnějších

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Limity spotřeby 4,3 l/100 km vypadají pro USA, kde přes polovinu aut tvoří pick-upy a SUV, dost nereálně. Podle Tesly by je všichni splnili, kdyby chtěli.

Americké limity spotřeby paliva jsou čím dál přísnější, pro rok 2025 má platit hodnota 54,5 mil na galon, tedy asi 4,3 litru na 100 km. Takové hodnoty má dosáhnout průměrná spotřeba flotily automobilů daného výrobce, nechce-li platit pokuty či být vystaven jiným sankcím. To jistě není snadné a spravit to přidáním pár plug-in hybridů do nabídky také není tak jednoduché a elegantní řešení, jak se může zdát.

Američané a skutečně úsporná auta k sobě totiž nejdou moc dohromady, není tam zkrátka o taková auta zájem. „Čisté diesely”, hybridy všech forem a elektroauta tam v roce 2014 tvořila jen 5,6 procenta všech prodejů. Pick-up trucky a SUV naopak drží víc než polovinu trhu. A u takového auta jen stěží dosáhnete spotřeby pod pět litrů na sto, protože je prostě velké a těžké.

Řešením není ani downsizing, neboť 1,6litrový dieselový čtyřválec nebo přeplňovaný benzínový dvoulitr je na auto zvíci Cadillacu Escalade prostě fyzicky málo. I kdyby takovéto řešení fungovalo v testech normované spotřeby, v reálném světě bude takto zoufale podmotorovaný vůz pomalé a bude mít neadekvátní spotřebu paliva.

K dosažení cílů spotřeby by tedy bylo nutno prodávat méně trucků a víc hybridů a úsporných dieselů. Jenže taková auta jsou často dražší na pořízení a spočítat si, za jak dlouho se rozdíl vrátí na ušetřeném palivu, není zas tak velký problém. Také na nich automobilky vydělávají méně než na SUV a pick-upech, takže je asi jasné, které typy aut budou prodávat raději.

Výrobci tradičních aut tedy plánují ofenzívu, jejímž cílem má být zmírnění limitů spotřeby. Zatím se neví, jak bude ofenzíva vypadat či o jaké zmírnění se budou výrobci snažit. Ovšem, ne všichni se budou účastnit - automobilka Tesla se současnými limity souhlasí a prý by byla i pro jejich zpřísnění. Pochopitelně, pokud vyrábíte jen elektromobily, netýkají se vás limity spotřeby benzínu či nafty, protože vaše auta papírově (!) „nežerou”. A problémy konkurence Elonu Muskovi jistě proti srsti nebudou.

„V budoucnu uslyšíme spoustu proslovů na téma, že Američané nechtějí kupovat elektromobily. (...) Z empirického pohledu jsou regulace velmi mírné, reálně splnitelné a jediná věc, která chybí, je vůle nabídnout produkty, které přitáhnou zákazníky,” uvedl Dairmuid O'Connell, vice-prezident pro vývoj u Tesly. Dává to smysl, automobilky utrácejí miliardy za vývoj a jistě by byly schopné postavit velmi dobrá auta s hybridním či čistě elektrickým pohonem.

Jenže dokud tu nebude zájem zákazníků, nebude existovat motivace taková auta vyvíjet. A zájem zákazníků tu nebude, dokud budou elektromobily tak drahé, jak jsou, a dokud budou nabízet to, co nabízejí. Považte - 200 kilometrů dojezdu je mezi elektromobily naprosto výjimečným číslem, naopak drtivá většina aut zvládne na jedno natankování trojnásobek. A ono natankování paliva trvá minuty, zatímco elektromobil musíte nabíjet hodiny. A problémy elektromobilů tady nekončí, psali jsme o nich tisíckrát; v poslední době se hovoří zejména o poklesu kapacity baterií, velkém a draze řešitelném problému s dosud ne zcela známými důsledky.

Limity spotřeby tedy mohou vypadat jako smysluplné řešení, ale je to jen další křivení trhu regulacemi a vnucování věcí, které by spotřebitelé jinak nekoupili, protože prostě nejsou tím nejlepším, co lze na trhu nabídnout. Hybridy a elektromobily se nestanou tím jediným, co bude na trhu k mání, ať se zákonodárci, různé nátlakové organizace a Tesla snaží, seč můžou, dokud poptávka po konvenčních autech neklesne k nule. A ta neklesne, dokud budou konvenční auta lepší než hybridy a elektromobily.


Automobilky protestují proti limitům spotřeby, Tesla volá po přísnějších - 1 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 09Automobilky protestují proti limitům spotřeby, Tesla volá po přísnějších - 2 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 12Automobilky protestují proti limitům spotřeby, Tesla volá po přísnějších - 3 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 15Automobilky protestují proti limitům spotřeby, Tesla volá po přísnějších - 4 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 28Automobilky protestují proti limitům spotřeby, Tesla volá po přísnějších - 5 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 31Automobilky protestují proti limitům spotřeby, Tesla volá po přísnějších - 6 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 33
Automobilka Tesla podporuje přísné limity spotřeby paliva

Automobilky protestují proti limitům spotřeby, Tesla volá po přísnějších - 7 - Ford F-150 2015 oficial sada 01Automobilky protestují proti limitům spotřeby, Tesla volá po přísnějších - 8 - Ford F-150 2015 oficial sada 02Automobilky protestují proti limitům spotřeby, Tesla volá po přísnějších - 9 - Ford F-150 2015 oficial sada 03Automobilky protestují proti limitům spotřeby, Tesla volá po přísnějších - 10 - Ford F-150 2015 oficial sada 06Automobilky protestují proti limitům spotřeby, Tesla volá po přísnějších - 11 - Ford F-150 2015 oficial sada 07Automobilky protestují proti limitům spotřeby, Tesla volá po přísnějších - 12 - Ford F-150 2015 oficial sada 10
Pick-up trucky s konvenčním pohonem se ale prodávají násobně lépe

Zdroj: Car Throttle

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.