Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Automobilkám se vrací jejich liknavost, mají stále větší problém prodat nová auta
3.7.2019 | Petr Prokopec
Vývoj prodejů nových aut je na obou stranách Atlantiku negativní a američtí ekonomové už mluví o situaci předcházející další krizi. Automobilky na ni mají svůj podíl, jejich inovace už část zákazníků neoslovují.
Letní prázdniny jsou tu v plné síle, což znamená jediné - za sebou máme první polovinu letošního roku. Co se přitom týče prodejů nových aut, pak uplynulých šest měsíců nepatří zrovna mezi období plná optimismu. Evropa se až do dubna držela pod loňskými registracemi, jenž nedokázalo vykompenzovat ani lehčí květnové vzedmutí. Červnová data pak sice ještě k dispozici nejsou, lichotivá ale nejspíše nebudou. Analytici totiž v mezičase již stihli pozměnit předpověď po zbytek roku, a zatímco ještě v lednu prorokovali, že prodeje skončí 1 procento v plusu, nyní již mluví o procentu jdoucím do minusu.
Ještě o poznání hůře vypadá situace ve Spojených státech, kde sice taktéž ještě nejsou k dispozici ucelené oficiální statistiky, nicméně předběžně se za první letošní pololetí počítá s propadem vůči loňsku o 2,9 až 3,3 procenta. Ani v tomto případě navíc nelze posloužit pozitivní předpovědí, neboť ekonomové začínají stále častěji zmiňovat inverzní křivku výnosů. Tou je míněn stav, kdy je výnos z dlouhodobých investic nižší než v případě těch krátkodobých. Křivka se přitom za poslední rok zplošťovala, uplynulou neděli ale dosáhla kritického bodu.
Takto je označována situace, kdy je křivka výnosů inverzní po tři měsíce v řadě. Přesně to se nyní stalo a ekonomové začínají bít na poplach. Jde totiž o ukazatel, jenž je signálem nastupující krize, která by měla přijít do 9 až 18 měsíců. Jako vůbec první přitom na dané propojení poukázal profesor Campbell Harvey v 80. letech minulého století. Od té doby pak inverzní křivka výkonů již sedmkrát předpověděla příchod ekonomické recese. A jelikož ani jednou nedošlo na minutí terče, je nanejvýš pravděpodobné, že nás další nepříjemné období zakrátko skutečně čeká.
Je samozřejmě otázkou, nakolik se recese může přesunout z Ameriky do Evropy, nicméně jak bylo patrné v roce 2008, oba kontinenty dělilo jen několikaměsíční zpoždění. V dnešní době, kdy jsou nejvýznamnější světové ekonomiky spojeny jako nikdy dříve, je prakticky vyloučeno, že by se něco podobného dotklo jen jednoho světadílu.
Automobilový průmysl má šanci situaci zvrátit, aby se tak ale stalo, museli by výrobci jít na ruku zákazníkům a nabídnout něco citelně lepšího, po čem budou znovu toužit. A to bude v době, kdy charakter nových vozů určují více tržní regulace než potřeby zákazníků, velmi obtížné. Automobilkám se vrací jejich liknavost, kdy s bujícími regulacemi nebojovali, ale přizpůsobovali se jim. A vrátit čas se zdá být nemožné.
Dovolte nám to vysvětlit. Už léta platí, že auta není možné rozdělovat na vyloženě špatná, průměrná a dobrá, automobilky už hezkou řádku let chrlí vozy průměrné, dobré a ještě lepší. Vozy se rychle staly velmi bezpečnými, rychlými, komfortními a vybavenými a i když budete mít v rukou třeba „jen” ojetou Fabii třetí generace v lepší specifikaci, k dispozici budete mít vše od vysoké bezpečnosti přes moderní multimédia až po výkonný přeplňovaný motor, který s autem zvládne jet i 200 km/h bez velké péče o cokoli.
Za této situace Škoda přichází s nabídkou, kdy vám Fabii 1,2 TSI vymění už jen za verzi s litrovým tříválcem a prakticky tímtéž ostatním. A není to jen případ Škody, není to jen případ pár let starých vozů. Kolik lidí skutečně touží vyměnit ještě šestiválcové BMW za modernější auto s čtyřválcovým turbem? Kdo chce přijít o dále nedostupnou manuální převodovku? Kdo touží vyměnit ještě nějak opravitelné auto za stroj, ve kterém se většina klíčových komponentů dá měnit už jen kus za kus? To všechno jsou faktory, které hrají roli a které by nenastaly, kdyby automobilky více naslouchaly svým zákazníkům.
Úplně nové vozy si dnes kupují primárně lidé, který neustále potřebují mít něco nového a papírové parametry jsou pro něj důležitější než realita. A to prostě nejsou všichni. Z aut toho v posledních letech zmizelo hodně a i když to jistě postrádá menšina zákazníků, je to právě jejich nezájem, který automobilky připravuje o možnost dále prodejně růst - tihle lidé už na trhu nových aut nejsou a pokud se něco nezmění, už ani nebudou.
Prodeje nových aut váznou v Evropě...
hg
...i v Americe. USA se navíc již třetí měsíc v řadě potýkají s inverzní křivkou výnosů. To znamená jediná - na obzoru je další krize, která by navíc nyní evropské výrobce mohla zasáhnout citelněji než ta z roku 2008
Zdroj dat: Bloomberg
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 2 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 3 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 5 hodinami - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 6 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.24. 10:11 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis