Auta s nejmenší ztrátou hodnoty: vítězí Mini, Škoda je v první desítce

Ve Velké Británii jsou na tom domácí značky s hodnotou obecně dobře, ztrácí Američané. Důvody se různí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Auta s nejmenší ztrátou hodnoty: vítězí Mini, Škoda je v první desítce

25.4.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Auta s nejmenší ztrátou hodnoty: vítězí Mini, Škoda je v první desítce

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ve Velké Británii jsou na tom domácí značky s hodnotou obecně dobře, ztrácí Američané. Důvody se různí.

Britský expert na ceny Glass's zveřejnil žebříček třiačtyřiceti značek prodávaných na tamním trhu, seřazených podle toho, jak rychle ztrácejí hodnotu. Ačkoli jde o britskou statistiku, zjištěné hodnoty budou z velké většiny relevantní i pro nás - specifické budou zejména v případě domácích značek, kdy v Británii si lépe budou držet cenu ty britské, v České republice ty, no spíše ta česká.

Jistě si vzpomenete na naše nedávné články o tom, kolik co stojí na vlastnictví auta. Největší položkou byla ztráta hodnoty, druhý text hovořil zejména o daních. Daně jdou ovlivnit pouze nepřímo a to ještě jen ve velmi omezené míře, navíc se zejména u nás až zbytečně často mění a jen výjimečně k lepšímu. Pokles hodnoty ale do jisté míry kočírovat lze, a to výběrem auta při koupi, jak naznačuje zveřejněný seznam. Pro co nejpřesnější výsledky hodnotili u Glass's ceny aut ve čtyřech bodech jejich života - po roce, třech, pěti a sedmi letech. Výsledky pak zprůměrovali do roční procentní ztráty na ceně.

Největším držákem hodnoty jsou v Británii vozy značky Mini, které za rok ztratí v průměru 16,4 % své ceny. Druhá je značka Land Rover se 17% ztrátou ceny a třetí je Toyota se 17,5 %. Je tedy vidět, že domácí značky na tom jsou docela dobře, třebaže je může ve skutečnosti vlastnit někdo úplně jiný. Velmi dobře se umístil také koncern Volkswagen, a to včetně Škodovky - značka Volkswagen je pátá s 18,3 %, Audi je osmé s 19,5 %, Seat devátý s 19,6 % a Škoda obsadila desáté místo s 20,3% roční průměrnou ztrátou hodnoty.

Za úspěchem Mini dle Glass's stojí zejména image. Silné povědomí o značce pomohlo i Land Roveru. Naopak Jaguar, který je v současnosti s Land Roverem v partnerství, obsadil až 25. místo s průměrnou roční ztrátou hodnoty 23,2 %, a to i přes své zvučné jméno. Volkswagenu zase pomohl Golf, který ročně v průměru ztrácí jen 16,3 % hodnoty, a Polo, u kterého to je 17,8 %. U ostatních značek informace o modelech nemáme.

Druhému konci žebříčku dominují Američané. Poslední, 34. značkou je Chrysler, kterému dle Glass's v Británii škodí zejména nedostatečná celistvost nabídky, která obsahovala jen velké sedany, MPV Grand Voyager a italský Ypsilon, který, ač Lancia, se v posledních letech na ostrovech nabízel s logem Chrysleru. Hodnota Chryslerů v Británii průměrně ročně klesne o 26,6 %. Třiatřicáté místo obsadil Chevrolet s poklesem hodnoty 26,3 %. Touto optikou je trochu překvapením Jeep, který s Chryslerem sdílí koncern, avšak obsadil sedmé místo s 18,8% roční ztrátou hodnoty.

Žebříček pro český trh by s největší pravděpodobností vypadal trochu jinak, hlavně domácí Škoda by se patrně dostala na lepší než 10. místo a Mini by téměř určitě nezvítězilo. Možná by si lépe vedly „koncernové” značky obecně, ale ani v Británii nedopadly vůbec špatně. Je tak možné říci, že třebaže auta koncernu VW vesměs nevynikají zajímavostí, v případě dalšího prodeje na nich budete tratit ještě relativně málo.

Průměrná roční ztráta hodnoty vozu dle značek

(pořadí, značka, procentní ztráta za rok)

1. Mini - 16,4 %
2. Land Rover - 17,0 %
3. Toyota - 17,5 %
4. Honda - 17,9 %
5. Volkswagen - 18,3 %
6. Smart - 18,6 %
7. Jeep - 18,8 %
8. Audi - 19,5 %
9. Seat - 19,6 %
10. Škoda - 20,3 %
11. Nissan - 20,3 %
12. Mercedes - 20,6 %
13. Kia - 20,8 %
14. Suzuki - 21,0 %
15. Mitsubishi - 21,3 %
16. BMW - 21,5 %
17. Mazda - 21,5 %
18. Ford - 21,8 %
19. Lexus - 22,1 %
20. Subaru - 22,3 %
21. Fiat - 22,3 %
22. Volvo - 22,4 %
23. Citroen - 22,5 %
24. Hyundai - 23,2 %
25. Jaguar - 23,2 %
26. Peugeot - 23,2 %
27. Vauxhall - 23,5 %
28. SsangYong - 23,5 %
29. Perodua - 24,6 %
30. Renault - 24,7 %
31. Alfa Romeo - 24,8 %
32. Proton - 26,1 %
33. Chevrolet - 26,3 %
34. Chrysler - 26,60 %


Auta s nejmenší ztrátou hodnoty: vítězí Mini, Škoda je v první desítce - 1 - Mini 2014 prvni oficialni sada 04Auta s nejmenší ztrátou hodnoty: vítězí Mini, Škoda je v první desítce - 2 - Mini 2014 prvni oficialni sada 05Auta s nejmenší ztrátou hodnoty: vítězí Mini, Škoda je v první desítce - 3 - Mini 2014 prvni oficialni sada 07Auta s nejmenší ztrátou hodnoty: vítězí Mini, Škoda je v první desítce - 4 - Mini 2014 prvni oficialni sada 10Auta s nejmenší ztrátou hodnoty: vítězí Mini, Škoda je v první desítce - 5 - Mini 2014 prvni oficialni sada 22Auta s nejmenší ztrátou hodnoty: vítězí Mini, Škoda je v první desítce - 6 - Mini 2014 prvni oficialni sada 24
V Británii si nejvíce drží hodnotu vozy značky Mini

Auta s nejmenší ztrátou hodnoty: vítězí Mini, Škoda je v první desítce - 7 - Test VW Golf VII R 2014 001Auta s nejmenší ztrátou hodnoty: vítězí Mini, Škoda je v první desítce - 8 - Test VW Golf VII R 2014 003Auta s nejmenší ztrátou hodnoty: vítězí Mini, Škoda je v první desítce - 9 - Test VW Golf VII R 2014 004Auta s nejmenší ztrátou hodnoty: vítězí Mini, Škoda je v první desítce - 10 - Test VW Golf VII R 2014 007Auta s nejmenší ztrátou hodnoty: vítězí Mini, Škoda je v první desítce - 11 - Test VW Golf VII R 2014 049Auta s nejmenší ztrátou hodnoty: vítězí Mini, Škoda je v první desítce - 12 - Test VW Golf VII R 2014 057
Volkswageny, a to nejen přímo modely značky VW, si hodnotu drží též velmi dobře, výjimkou není ani Škoda

Zdroj: Auto Express

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše