Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Američané vybrali nejlepší motory poslední dekády, je to perla za perlou
18.1.2020 | Mirek Mazal
Stejně jako od auta i od motoru čeká každý něco trochu jiného. Pokud ale mají být zvoleny nejlepší agregáty bez ohledu na subjektivní preference, může jejich přehled vypadat takto.
Čas je jen společenský konstrukt lidského bytí a jednu dobovou etapu jsme uzavřeli před pár týdny. Na Nový rok lidstvo vstoupilo do roku 2020 a byť třetí desetiletí začne techniky až za rok, mnozí rekapitulují, co zajímavého odehrálo v letech začínajících dvojkou, nulou a jedničkou.
Mezi takovými přehledy neurazí rekapitulace nejlepších motorů uplynulého desetiletí, kterou dali dohromady američtí kolegové z Jalopniku. Velikost pohonných jednotek během této éry sice postupně ustupovala ekologickým pravidlům a celému odvětví vládla unifikace, i tak se tato éra zapsala do historie množstvím výjimečných agregátů.
Desítková léta 21. století přinesla odstup od dominantních čtyřválců k malým tříválcům, někde dokonce i k dvouválcům, z dvanáctiválců se stal ohrožený druh. Atmosférické plnění hojně nahradilo zástupné přeplňování až čtyřmi turbodmychadly, aby laboratorní emise nepřekročily leckdy na vodě postavené limity. Některé ikonické strojovny nahradily modernější alternativy, které budou ovlivňovat vývoj motorismu v budoucnosti.
Nikdo neví, co řidičům přinesou zítřky, zato můžeme s jistotou probrat 17 nezapomenutelných jednotek opředených nejen mýty, ale i vzpomínkami. Pořadí soupisu není určující, důležité je neopomenout žádný artefakt nedávno zapitého období.
17. Infiniti 2,0 VC-T
V roce 2016 přišlo Infiniti s prvním motorem s variabilním kompresním poměrem. Dvoulitrový dieselový čtyřválec s přeplňováním byl nazván Variable Compression-Turbocharged (VC-T). Uvnitř válců se operativně mění poměr od 8:1 k hodnotě 14: . Méně známá vychytávka sloužila pod kapotou SUV QX50 a měla změnit vnímání efektivity výkonných motorů, už dnes se na ni ale trochu zapomíná.

16. Ford 1,0 EcoBoost
Jedenáctinásobný motor roku se montuje do portfolia modelů od Fiesty až po užitkový Transit Connect. Problematické litrové ústrojí nadšence neoslovuje, jinak ale boduje. Mimo jiné tím, že nezabírá téměř žádné místo v motorovém prostoru a dokáže deaktivovat jeden ze tří válců.
15. Mazda 2,0 SkyActiv-X
Revoluční „diesel na benzin“ od Mazdy je často označovaný jako „Svatý grál“ benzínových motorů, protože kombinuje způsoby fungování zážehových i vznětových jednotek. Křížení procesů slibuje úsporu paliva s mnohem nižšími emisemi a zatím se i na trhu setkává s velmi vřelým přijetím.
14. Honda 2,0 i-VTEC
Zajímavým vozem minulých let je určitě i Honda Civic Type R kvůli přeplňovanému čtyřválci DOHC o objemu dvou litrů. Návykový i-VTEC s přímým vstřikem je sladěn s manuální převodovkou a vytváří tak jednu z nejlepších předokolek poslední doby.
13. Bugatti 8,0 W16
Šestnáct válců uspořádaných do W s osmilitrovým objemem si samo říká o umístění mezi ikonickými motory. Těžko něco dodávat, snad jen, že nenasytný obr je doplněn navíc čtyřmi turbodmychadly nasávající snad i malé děti.
12. Dodge 6,2 Hellcat
Monstrózní poměry pokračují vidlicovým osmiválcem o objemu 6,2 litru. Technika amerického Dodge je připravena sériově pálit stooktanový benzín výměnou za garantovaný výkon 626 kW (851 koní), což stačí Challengeru SRT Demon na titul nejrychleji akcelerujícího sériového auta planety.
11. BMW 4,0 V8
Čtyřlitrový osmiválec S65 bije v posledním nepřeplňovaném BMW M3. Generace E90/E92/E93 byla odklonem od klasického šestiválcového uspořádání, nicméně zažitá tradice R6 vzala za své po prvním vytočení atmosférické techniky do rudého pole analogového otáčkoměru. Na svého času zatracovanou generaci M3 budeme jednoho dne vzpomínat se slzou v oku, pokud už se to tedy neděje dnes.
10. Mercedes-Benz 6,0 V12
Předem nutno pochválit Mercedes za odolání downsizingu, jelikož M279 statečně přežívá v nabídce několika konfiguracích výjimečných modelů. Dvakrát přeplňovaný šestilitr poprvé rozbouřil ulice v roce 2012, skladbou od počátku připomíná starou školu. Nezvyklé je například použití tří ventilů na válec.
9. Audi/Lamborghini 5,2 V10
Koncern VW umožňuje koupit přirozeně nasávaný desetiválec i 20 let od nového tisíciletí. Zázrak pod kapotou Audi R8 a Lamborghini Huracán si zaslouží zvláštní připomenutí. Lineární křivka výkonu se dnes už nenosí, i když je to hlavní přednost staromilského přístupu.
8. Lamborghini 6,5 V12
Díky bohu za Lamborghini Aventador běsnící díky 6,5litrovému dvanáctiválci. Poslední mohykán starých časů v nejlepším režimu točí přes osm tisíc otáček a nepotřebuje žádná turba, kompresory, vypínání válců, rekuperaci brzdné energie a podobné moderní vymoženost.
7. Ferrari 4,5 V8
Poslední atmosféra Ferrari byla namontována do modelu 458 Italia a jeho derivátů. Točivý osmiválec F136 F produkoval 419 kW (562 koní) při 9 000 ot./min., čímž se hlasitě loučil s dlouhou érou před nástupem turbodmychadel.
6. Porsche 4,0 H6
V nedávné minulosti značky Porsche nejvíce rezonovalo sladění komponentů plochého šestiválce pod zadním víkem 911 GT3 RS 4,0 verze 997.2. Stará škola poctivého výkonu byla výsadou jen 600 vyrobených automobilů.
5. Dodge/SRT 8,4 V10
Američané jsou vážně nezmaři, kterým ani v roce 2017 nikdo nebránil dodávat Vipery s přeplněným motorovým prostorem. Mezi přední kola se sotva vešel 8,4litrový zuřící desetiválec ukřižovaný karbonovou vzpěrou.
4. McLaren 3,8 V8
Znovuzrozený McLaren vsadil na twin-turbo M838T v supersportovní verzi MP4-12C. Osvědčený agregát o suché hmotnosti 199 kilogramů dále funguje v modelových řadách 650S, 675LT, 570S, 600LT a P1.
3. Mercedes-AMG 6,2 V8
Poslední nový motor ostrých Mercedesů bez turba byl zařazen do nabídky už v roce 2006. Od té doby ruční stavbu M156 prováděl vždy jeden pracovník, který měl na starosti srdce S63, E63, SL63, CLS63, C63, CL63, C63 Black Series nebo SLS AMG.
2. Ford 5,2 V8 Voodoo
Atmosférický dar od samotných bohů motorů z hlavní fotky můžeme najít před kabinou Fordu Mustang Shelby GT350 a GT350R. Ručně skládaný osmiválec je bonusově spojován s šestistupňovou manuální převodovkou.
1. Lexus 4,8 V10
Pohon 1LR-GUE futuristického Lexusu LFA dokáže při vytočení rozbíjet sklenice. Technici se soustředili na vypilovaní okamžitých reakci všech 560 koní (412 kW) a z japonského vidlicového desetiválce se skutečně stal jeden z nejlepších počinů minulé dekády.
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejčtenější články
Nová levná Lada dostala ostrou verzi, se svými 173 koňmi bude cupovat okruhy typické pro Rusko
23.1.2025VW už nedokáže oslovovat ani loajální správce firemních flotil. Loni doma masivně ztrácel, konkurence rostla
23.1.2025Nové řešení turba může pomoci spalovacím motorům k záchraně, řeší hlavní problémy spojené s bezemisním palivem
23.1.2025Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
23.1.2025Neuvěřitelně specifikovaný Phaeton připomíná, co všechno bylo možné ve zlaté éře VW. Ztratil na ceně 3,7 milionu Kč, teď může být váš
23.1.2025
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.21. 20:53 - Kavis
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 02.21. 14:15 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan
- Další zajímavá autovidea 02.20. 00:02 - Jaggie