Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Američané VW trhají ruce za kdysi zostuzená, vykoupená auta s motory TDI
23.8.2019 | Petr Miler
Překvapivý comeback zažívají auta s motory TDI v Americe, která sála u zrodu aféry Dieselgate. Čtyři roky po vypuknutí dieselového skandálu jsou mezi lidmi stále žádanějším zbožím.
Říká se, že cesty osudu jsou nevyzpytatelné a lidé od Volkswagenu o tom brzy budou moci napsat knihu. Právě tato firma stála svým, až drzým pokusem přelstít zejména americké regulátory u zrodu aféry Dieselgate, která v Evropě do značné míry zlomila vaz dříve protěžovaným naftovým motorům. I když se na starém kontinentu vlastně nic až tak hrozného nestalo, VW pár milionům aut přehrál software a řeší pro něj zatím vcelku nepodstatné soudní spory, zpřísnění postupů při měření emisí a homologaci nových motorů poslaly diesely na druhou kolej.
Jejich tržní podíl klesl o desítky procentních bodů, a to v podstatě jen kvůli náladám ve společnosti a zmíněným opatřením. Nejde o to, že by naftové motory nešlo dál vyrábět a homologovat, protáhnout je novými emisními testy se ale stalo složitějším a tedy dražším. A zejména v menších a levnějších vozech se diesel proměnily v obtížně prodejné zboží. Velmi jim také ublížilo německé tažení proti nimi a s ním spojené hrozby zákazy vjezdů do měst, které zákazníky donutily ubírat se raději jistější, benzinovou cestou. V USA je situace dokonale jiná.
Tam VW naopak musel platit jak mourovatý a od lidí vykoupit prakticky všechna problematická auta, která jim prodal. Šlo o bezmála 400 tisíc vozů, z nichž část (asi 100 tisíc aut) musel zničit a zbylá mohl upravit a poslat zpět do prodeje. Člověk by čekal, že v USA, kde Němci dostali nálepku podvodníků, už po dieselech nikdo ani neštěkne a po návratu oněch zhruba 300 tisíc aut na trh bude pro VW problém je vůbec někomu prodat. Realita je ale přesně opačná - zatímco v Evropě Dieselgate naftovým motorům image zkazila, v USA ji snad i vybudovala a po návratu vykoupených ojetin na trh se dějí skoro neuvěřitelné věci.
Informují o tom kolegové z New York Times, kteří konstatují, že upravené ojeté diesely jsou teď u dealerů horké zboží a žádané jsou podstatně více, než byly jako nové. Poptávka prý převyšuje nabídku a prodejci se musí v aukcí prát, aby měli na skladě pořád dost naftových ojetin.
„Rozhodně nemusíme zákazníky ke koupi těchto aut navádět, sami přicházejí a TDI požadují,” popisuje překvapivou realitu Chad Probst, generální ředitel oficiálního dealerství Vorderman Volkswagen ve Fort Wayne v Indianě. „Prodali jsme TDI do všech států USA krom 12. Lidé k nám létají z Texasu nebo Floridy, aby je koupili,” pokračuje Probst s tím, že aktuálně prodává dvakrát více ojetých TDI než prodával, když byly k dispozici jako nové a za poslední rok prodal asi tisíc aut s TDI.
Dieselgate v USA evidentně rozšířilo povědomí o přednostech naftových motorů v osobních autech a když se k tomu přidá fakt, že jejich nabídka skomírá, z dieselů se rázem stala žádaná komodita. Poptávka je prý tažena širším povědomím o působivé spotřebě, dlouhou životností a také zárukou, která se k TDI vráceným na trh váže. VW musí nabízet garanci na části pohonu po 4 roky a 77 tisíc km, což jsou dost velkorysté podmínky na roky staré ojetiny často s ne úplně malými nájezdy.
Situaci potvrzuje pan Heilbraun, který si koupil ojetý Golf TDI z roku 2015. Za čtyři roky staré auto s nájezdem 61 tisíc km dal 11 500 dolarů (267 tisíc km), má na něm nové pneu, brzdy, provozní náplně a záruku na 4 roky. To zní jako pěkný obchod a sám ho tak vnímá. Prý najednou i rozumí kultu, který se kolem aut s TDI i v USA vytvořil: „Zdá se, že všichni majitelé TDI mají stejný názor: Nechci se vzdát svého TDI,” říká pan Heilbraun a dodává, že asi 50kilometrovou cestu do práce zdolává každý den se spotřebou okolo 5,8 litru nafty a věří, že motor vydrží jezdit roky bez potíží, jak to často diesely dovedou. A kdyby ne? „Mají dobré záruky,” připomíná.
Z kdysi zdánlivě složitého vrácení TDI do prodeje se tak rázem stává pro VW docela příjemná záležitost. Dealeři se v aukcích o vykoupená auta perou, dokud je z čeho brát, neboť nechtějí přijít o zákazníky. Ceny tak míří vzhůru, a to přesto, že Volkswagen vozy po létech stání prodává jak stojí a leží, tj. ve stavu, v jakém je zákazníkovi nelze prodat.
Své o tom víc Rob Barcellona, šéf prodeje ojetých aut ve Flemington VW, Audi, Porsche ve Flemingtonu v New Jersey. „Poslyšte, ta auta dva roky stála. Každé z nich potřebuje nové brzdy a gumy - brzdy jsou zrezlé a pneumatiky vyschlé. Baterie, stěrače, filtry, náplně a často i táhla řazení musí být vyměněna,” říká Barcellona s tím, že dealerům se přesto vyplatí auta koupit a prodat - poptávka po nich je prostě vysoká a lidé si za dobré kousky v dobrém stavu rádi připlatí.
VW tak už má mít na prodej jen okolo 100 tisíc aut, Chad Probst dokonce říká, že už jich bude jen asi 70 tisíc a většinou půjde o Passaty, které se do oběhu vrací jako poslední. Je to skutečně pozoruhodný comeback, který snad i vyšlapává cestu návratu dieselů do prodeje mezi novými vozy. Němci s něčím takovým zatím nepočítají, ale možná i jim tato situace otevře oči - u Američanů TDI zjevně neztratily kredit, jinak by stěží trhali dealerům ruce za vykoupené ojetiny, které byly v samém epicentru vzniku jednoho z největších automobilových skandálů historie.
VW rychle vrací auta vykoupená po kauze Dieselgate a uskladněná na místech jako ve Victorville postupně na silnice. Od loňského roku už prodal stovky tisíc aut
Provizorní parkoviště vytvořené z bývalého letiště na okraji mohavské pouště tak již není tak přeplněné jako ještě na konci roku 2018
Zdroj: The New York Times
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Nové pohádky o brzkém nasazení baterií s tuhým elektrolytem ukazují, jak moc se automobilky chytají každého stébla
25.10.2024 - Rozplývající se elektrický sen Mercedesu poslal finance firmy ke dnu, zisky z prodeje aut se zhroutily o 64 procent
26.10.2024 - Nové vrcholné Ferrari vzniklo původně jako jednomístné, tak moc mu tvůrci chtěli dát extrémní proporce
26.10.2024 - Neuvěřitelný obrat Porsche. S elektromobily narazilo tak moc, že slibuje vrátit spalovací motory i dřív jen elektrickým modelům
26.10.2024 - Číňané dokazují, že ať už dnes evropské automobilky přijdou skoro s čímkoli, oni to hned udělají lépe a levněji
26.10.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.24. 10:11 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis