Američané tratili na záchraně tamních automobilek 9,26 miliardy dolarů

Obamovy snahy o vyhnutí se další finanční krizi stály americké daňové poplatníky přes devět miliard dolarů. Předchozí odhady však byly podstatně horší.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Američané tratili na záchraně tamních automobilek 9,26 miliardy dolarů

2.1.2015 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Američané tratili na záchraně tamních automobilek 9,26 miliardy dolarů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Obamovy snahy o vyhnutí se další finanční krizi stály americké daňové poplatníky přes devět miliard dolarů. Předchozí odhady však byly podstatně horší.

Naposledy jsme v souvislosti s USA hovořili o tom, že nejvíce aut dražších než 50 tisíc dolarů prodávají americké značky. Tuto statistiku jsme však při naší vlastní kalkulaci prohlásili za uměle stvořenou, protože realitě odpovídá pramálo. Luxusní vůz nedělá jen cena a málokterá americká automobilka dokáže stvořit značku, která by se svým věhlasem stojícím hlavně na pevných technických základech dokázala blížit tomu, co reprezentují zejména ty německé. O pevných základech se ostatně nedá hovořit ani u takových gigantů, jakými jsou General Motors nebo Chrysler.

Vždyť sama americká vláda v čele s prezidentem Obamou musela i v minulém roce dále pumpovat peníze ze státního rozpočtu, aby se oba výrobci opět nezmítaly v problémech a netáhly s sebou ke dnu celé Spojené státy. Dělo se tak v rámci programu TARP (Troubled Asset Relief Program), který byl otiskem klíčové snahy prezidenta zastavit finanční krizi a uchránit automobilový průmysl před propouštěním. Nakonec se to zjevně podařilo, ale levné to pro tamní daňové poplatníky rozhodně nebylo.

Loňské výsledky tamního ministerstva financí ukazují na hodnotu 9,26 miliardy amerických dolarů (zhruba 211 miliard korun), která reflektuje cenu záchrany Chrysleru, GM, potažmo i jejich poskytovatelů finančních služeb. Nyní se bavíme o sumách, které reflektují čistou ztrátu pro daňové poplatníky, nikoliv peníze napumpované do samotných automobilek. Ty totiž celkově dosáhly téměř osmdesáti miliard dolarů (70,69), a vládě se je podařilo z velké části splatit díky prodeji akcií, obdržení splátek poskytnutých úvěrů, vyplacených dividend a úrokových plateb, a to ve výši 70,43 miliardy dolarů.

Onen rozdíl je přes astronomickou absolutní hodnotu nakonec docela příznivý, neboť dřívější odhady hovořily o ztrátě vyčíslené těžko představitelnými 44 miliardami dolarů (1 005 miliard Kč). Na ní se měl z největší části podílet koncern GM, jehož ztráta dosáhla nakonec 10,5 miliardy dolarů (240 miliard Kč) a Chrysler, který ze státní kasy odsál 1,29 miliardy dolarů (29,5 miliardy Kč). Detroitská banka Ally Financial, dříve známá jako GMAC (General Motors Acceptance Corporation) zajišťující pojištění a financování modelů přitom celkovou ztrátu snížila o 2,4 miliardy dolarů (téměř 55 miliard Kč).

Podle amerického ministra financí se plán na ochranu amerických automobilových značek před nepříznivými vývojem od léta roku 2009 zasloužil o statisíce nových pracovní míst, což se pozitivně podepisuje na jeho současné kondici. Otázkou už jen zůstává, jak si oba američtí giganti povedou letos.


Američané tratili na záchraně tamních automobilek 9,26 miliardy dolarů - 1 - USA ztrata z programu TARP 2014 01
GM a Chrysler nejsou stále zrovna v nejlepší kondici, ale díky americké vládě se zřejmě nemusejí obávat nejhoršího

Zdroj: Detroit News

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.