Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
8 nových aut, jejichž koupě majitelé litují
29.11.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
O kvalitách auta nejvíce poví to, zda by si jej majitel po zkušenostech koupil znovu. U těchto 8 aut 8 tříd by majitelé nejčastěji volili jinak.
Když si člověk kupuje nové auto, ať už vážně nové přímo ze showroomu nebo ojeté, vždy je to trochu sázka do loterie. Můžete se totiž o dané auto zajímat sebevíce, zjistit si o něm všechno podstatné, vyzkoušet několik různých verzí, ba vůbec několik různých modelů, než se vůbec rozhodnete, který chcete a přesto vás na vybraném autě může něco začít vážně štvát.
Pochopitelně, čím více věnujete přípravě a hledání, tím menší je pravděpodobnost, že po pár měsících vlastnictví auta budete s některým prvkem nespokojeni. Vyloučit to ale zcela nelze - sedačky pohodlné při čtvrthodinové projížďce totiž můžou po 300 kilometrech působit úplně jinak, pro příklad.
K tomu, aby se člověk vyvaroval takovýchto omylů, slouží statistiky spokojenosti. Pořád to je „jen” statistika a že auto vyhovuje 70 % jeho majitelů, neznamená, že bude vyhovovat právě vám. Ale pokud si čtvrtina majitelů konkrétního auta je nechává 10 a více let, o něčem to určitě svědčí.
Honda CR-V z roku 2005 nejvíce majitelům vyhovuje natolik, že si ji nechávají 10 a více let, to je ale trochu jiný příběh
Dnes tu máme statistiku opačného rázu. Pochází také ze Spojených států, stojí za ní organizace Consumer Reports a ukazuje vozy, které si lidé koupili jako nové a se kterými nejsou zrovna spokojeni. Důvody mohou být různé a může jich být více naráz, třeba nepohodlné sedačky, prkenný podvozek, přílišná spotřeba, nízký výkon, mizerná spolehlivost nebo nedobrý poměr výkonu k ceně - zkrátka cokoliv, v čem je dané auto zklamalo.
Průzkum zahrnul přes 230 tisíc automobilů mladších tří let, tj. se zaměřil zejména na auta koupená jako nová nebo zánovní, nikoliv ojetiny. Zjistil, že i přes klesající ceny paliv - v USA jsou nyní pohonné hmoty nejlevnější za posledních šest let - je spotřeba stále důležitým faktorem spokojenosti s automobilem. Také je ale pro majitele důležitý výkon motoru a ovladatelnost a tyto charakteristiky jsou prý podstatnější než nízká spotřeba.
Majitelé v rámci anket Consumer Reports hodnotí na autech kde co, v případě spokojenosti má ale průzkum jeden klíčový hodnotící prvek - zda by si to samé auto po všech zkušenostech s ním koupili znovu. A odpověď může být jen dvojí - rozhodně ano nebo rozhodně ne.
Je nasnadě, že nejlepší automobily by si znovu klidně koupilo nejvíce majitelů - a u těch nejhorších platí opak. Consumer Reports rozdělil výsledky do mnoha tříd, najdete tam kategorie od malých městských aut přes sedany a minivany - u nás MPV - až po pick-up trucky. A výsledky mohou skutečně překvapit.
V této statistice nehraje nejdůležitější roli spolehlivost. Bavíme se tu o nových vozech a aby mělo auto v prvních třech letech provozu nějaké vážné závady, musí to být opravdu nepovedený stroj. I takové se objevují, přesto je vliv spolehlivosti na spokojenost s novým autem omezený - všechna auta v tomto výzkumu jsou ještě v záruce, takže majitelé za případné opravy neplatí. Je to krásně vidět na autech z horního konce žebříčku. Absolutně nejlepší byla Tesla Model S, kterou by si znovu koupilo 97 % majitelů, třebaže v rámci ankety té samé organizace značně propadla. A s Teslou lidé (vcelku pochopitelně) nebyli spokojeni na dlouhých trasách - zde vyhrálo Audi A6. V pětici nejlepších je také Porsche Macan a Chevrolet Corvette a tato tři auta spolehlivostí zrovna nevynikají, přesto tu jsou na špici. Porsche ale může být spokojeno, v první pětce má tři auta - Macan, Cayman a 911.
S novým Porsche Macan jsou zákazínci velmi spokojeni
Pouze čtyři modely ze 186 zkoumaných dosáhly hodnocení pod 50 %, tj. že by si je znovu koupila méně než polovina současných majitelů resp. více jak polovina by si je už nekoupila. Byla to Kia Rio, Nissan Sentra a Jeepy Patriot a Compass. O Patriotu a Compassu je známo, že to nejsou povedená auta, budiž ale dobrou zprávou, že tu nevidíme auto, které by si znovu nechtěl koupit už vůbec nikdo. Přesto je třeba říci, že pakliže by si nějaké auto rozhodně znovu nekoupila třeba čtvrtina majitelů, je to pro automobilku velmi nemilé znamení. A přesně na tyto stroje jsme se po vzoru obdobného výběru samotného Cosumer Reports soustředili my.
Z žebříčku jsme ale vyřadili auta prodávaná jen v Severní Americe, informace o jejich neuspokojivosti by vás asi příliš nezajímaly. I tak ale mezi „vítězi” zůstala spousta vozů, které jsou v nabídce i u nás víceméně beze změn a v některých případech jsme sáhli po druhém či třetím autě v pořadí dané třídy, abychom se dobrali něčeho „evropského”. Tady je 9 aut, která si můžete pořídit také u nás a jejichž předchozí koupě majitelé nejvíce litují...
8 aut 8 tříd, jejichž koupě majitelé nejvíce litují
1. Malá auta: Kia Rio
Malý Korejec neprohrál jen ve své kategorii, ale také absolutně - je nehorší ze všech 186 porovnávaných modelů. Znovu by si ho koupilo pouhých 40 % majitelů, 60 % z nich jeho koupě leda lituje. Menšině pak stačilo, protože bylo dobré na dojíždění do práce. Ostatním vadil např. nedostatek prostoru na zadních sedačkách, malý zavazadelník a chudá výbava.
2. Nižší střední třída: Fiat 500L
Rodinná pětistovka je docela prostorná a unikátní jak ve vzhledu, tak i v pocitu za volantem. Má ale zoufale špatnou dvouspojkovou převodovku, přední sedadla jsou nepohodlná, podvozek je prkenný a také spolehlivost je údajně příšerná. Celých 46 % lidí jeho koupě lituje.
3. Střední třída: Ford Mondeo
Že se současné Mondeo moc nepovedlo, víme i v Evropě, třebaže si Ford s jeho přípravou pro evropské trhy dal řádně načas. Je rozměklé a celkově spíš stín svých předchůdců, kteří byli dobří. Americe sedí podvozek lépe, ale Mondeo, známé v USA jako Fusion, je dost drahé a infotainment je mizerný. Jeho koupě lituje 28 % majitelů, z nám dostupných aut v rámci střední třídy nejvíce.
Pro pořádek uveďme, že úplně stejné hodnocení si vysloužil i VW Passat, který u nás koupíme též. Zde je ale třeba říci, že Passat B7 pro USA je nejen starší generace, ale i citelně jiné, nákladově osekané auto. Je to vidět na kvalitě interiéru a na dostupnosti elektronických jízdních asistentů - pokud se podíváme v této anketě na Volkswageny, které jsou na obou kontinentech stejné, vidíme třeba Golf jako vítěze kategorie a jedno z nejlépe hodnocených aut vůbec. Passat je tedy výjimkou spíše pro svou americkou náturu.
4. Hybridy a elektromobily: Lexus CT200h
Malý hybrid Lexusu nabídne dost dobrou spotřebu paliva, údajně pod 6 litrů na sto, a má dobrou spolehlivost, ale to je tak všechno. Očekávaný komfort na palubě se nedostavuje, ani v materiálech, ani v tichosti a pohodlnosti jízdy. Sportovní vzhled klame, síla pohonného ústrojí ani ovladatelnost mu neodpovídá. A není tu moc místa na zavazadla. Plných 37 % lidí už by jej znovu nebralo.
5. Prémiová auta: Mercedes-Benz CLA
Kategorie luxusních aut jsme spojili v jednu a vyšla nám jedna černá ovce: Mercedes třídy CLA. Jako kompaktní sedan Mercedesu by měl nabízet pohodlí a luxus srovnatelný s většími modely, alespoň tak je inzerován, ale podle majitelů tomu tak není. Navíc má hlučný a nepohodlný podvozek. Celých 45 % majitelů má z jeho pořízení vrásky na čele.
6. SUV/Crossovery: Nissan Juke
Na nedostatek výkonu si u Nissanu Juke také nikdo stěžovat nebude, alespoň ne v USA, kde má základní motor 190 koní. Spolehlivost není příkladná, je lehce podprůměrná, ale stále údajně v akceptovatelných sférách. Od B-sloupků dozadu ovšem není moc místa a čtyřkolká má pouze 207litrový kufr. Juke u majitelů neboduje, celých 47 procent z nich jeho pořízení lituje.
7. Prémiová SUV: Mercedes-Benz GLA
Nejmenší SUV s třícípou hvězdou se snaží být levnější vstupenkou do světa crossoverů Mercedesu, takže toho v kabině dostanete docela málo, ale auto je pořád dost drahé. A taky malé, jak v prostoru pro cestující, tak i v zavazadelníku, převodovka neumí řadit hladce, podvozek je tvrdý a z auta je špatně vidět ven. Dílenské zpracování je ale dobré, stejně tak spotřeba paliva. 37 % majitelů už by si ho znovu nekoupilo.
8. Sportovní vozy: Hyundai Genesis Coupé
Genesis Coupé se u nás sice už neprodává, ale dlouho prodával. V USA je stále k mání. S 348 koňmi atmosférického 3,8litrového šestiválce, manuální převodovkou, pohonem zadních kol a lákavou cenovkou to může vypadat jako dobrá nabídka, ale Genesis má své chyby. Řazení např. musíte věnovat hodně pozornosti, abyste stupně měnili hladce, podvozek nemá rád nerovnosti a spolehlivost je silně podprůměrná. Spotřeba 10,2 litru na sto je ale příjemná a výbavy je tu spousta. Plných 44 % majitelů má z jeho koupě těžké spaní.
Kompletní tabulky všech sledovaných tříd
Zajímají-li vás kompletní výsledky ze Spojených států, můžete si je projít na následujících tabulkách. Ukazují auta, jak skončila tam, tj. bez naší úpravy pro evropské prostředí. „Vítězné” stroje z USA se totiž v Evropě leckdy neprodávají, jako v případě třeba Nissanu Altima. A některé kategorie jsme jako „příliš americké” vynechali zcela - z pickup trucků nebo opravdu velkých SUV je pro evropskou klientelu zajímavé máloco.
V případě některých aut lze namítnout, že se u nás alespoň prodávaly, třeba takové Jeepy Compass a Patriot. To je sice pravda, ale už se neprodávají. A o těchto automobilech není velké překvapení říci, že jsou mizerné, protože to přiznává i sám Jeep a počítá s tím, že příští rok jejich výrobu ukončí, pravděpodobně bez náhrady.
I tak má smysl si tabulky projít. Najdete tam jednak vítěze a až na pár „amerických” kategorií také spoustu vozů, které jsou k mání též v Evropě.
Nejvíce a nejméně uspokojivá malá auta
Nejvíce a nejméně uspokojivá auta nižší střední třídy
Nejvíce a nejméně uspokojivá auta střední třídy
Nejvíce a nejméně uspokojivá auta vyšší třídy
Nejvíce a nejméně uspokojivé hybridy a elektromobily
Nejvíce a nejméně uspokojivá prémiová auta
Nejvíce a nejméně uspokojivé SUV a crossovery
Nejvíce a nejméně uspokojivá velká SUV
Nejvíce a nejméně uspokojivé sportovní vozy, kupé a kabriolety
Nejvíce a nejméně uspokojivá prémiová SUV
Nejvíce a nejméně uspokojivé pickup trucky
Nejvíce a nejméně uspokojivé minivany
Nejvíce a nejméně uspokojivá kombi
10 nejvíce a nejméně uspokojivých aut napříč třídami
Zdroj: Consumer Reports
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 15 minutami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před hodinou - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 3 hodinami - Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 4 hodinami - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva