Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
5 věcí, které možná nevíte o Trabantu: má zajímavé kořeny i pokračovatele
13.11.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Trabant zná snad úplně každý. Jenže víte, co mu předcházelo? Či že stejná firma vyráběla i auto docela luxusní? Prozkoumejte neznámé s námi.
Když člověk přemýšlí o špatných autech, dost pravděpodobně na mysli vytane Trabant. Přesto má obrovské množství fanoušků, a to nejen u nás, kteří z něj cítí nostalgii dob (naštěstí) dávno minulých, ale např. i ve Spojených státech. Tam také v minulosti měli svou porci děsivě špatných aut, ale i tak je tam Trabant velkou kuriozitou, jehož zvláštnosti v rukou Američana vyniknou ještě více.
V posledních letech je o Trabanty velký zájem i u nás. Nakolik to je zásluhou Dana Přibáně a jeho kolony žlutých Trabantů a sem tam dalších motorizovaných strojů, se kterou procestoval svět, nechme stranou, Trabi měl slušnou fanouškovskou základnu i předtím. Pokud ale člověk o Trabantu nic neví, je tu několik věcí, které ho můžou docela překvapit. Tady jsou čtyři z nich a jeden bonus navíc.
1. „Trabant” nebylo jméno firmy, ta žije i dnes
Podobně jako škodovky nesly jméno Škoda a logo okřídleného šípu, ale podnik je vyrábějící se jmenoval AZNP, Automobilové závody, národní podnik, ani Trabant nikdy neexistoval jako automobilka. Tou bylo VEB Sachsenring - a právě proto je na kapotě Trabantu stylizované písmeno S v kruhu. Nevyrábělo jen Trabanty, ale ty byly jejich nejznámějšími produkty.
Název VEB Sachsenring měla firma do roku 1990. Existuje dodnes, a to pod názvem HQM Sachsenring GmbH. Tímto subjektem se stala v roce 2006 po letech nečinnosti, dnes však dodává díly Volkswagenu pro modely Golf a Passat a také výrobní linky pro motory nebo pro montáž dveří.
2. Stejné logo nesl i luxusní vůz
Jistě, nejmenoval se Trabant, nýbrž Sachsenring P240 a vyráběl se od roku 1954, tedy ještě dříve než Trabant. Technicky s ním samozřejmě neměl mnoho společného, pod kapotou byl např. 2,4litrový šestiválec Horch, ale na přídi bylo stylizované S v kruhu, stejně jako pak na Trabantu. P240 bylo docela velké i dnešními měřítky, na délku mělo 4,73 metru.
Dokonce údajně soupeřilo s Tatrou 603 o to, jestli bude Československo dodávat luxusní auta do NDR nebo naopak, protože v centrálně řízené ekonomice nebylo něco jako konkurence žádoucí. Vozy zkoušeli ministři obou zemí a Tatra zvítězila. Produkce P240 byla v roce 1959 ukončena.
3. I Trabant P50 měl svého předchůdce
Legendární Trabi měl vlastního přímého předchůdce, který se jmenoval AWZ (podle Automobilwerke Zwickau) P70 Zwickau. Měl laminátovou karoserii a vyráběl se v letech 1955 - 1959. Jeho technika však byla mnohem starší, byl založen na DKW F8, vozu z roku 1939. Ten se později vyráběl jako IFA F8 - IFA byla také součástí VEB Sachsenring - a v polovině 50. let dostal laminátovou karoserii a ono nové jméno AWZ P70 Zwickau. Pod kapotou zůstal dvoutaktní dvouválec o 684 ccm objemu.
4. Trabant také rezaví
Fámy o tom, že Trabant netrápí koroze, jste jistě slyšeli. Jenže to není pravda. Trabant má bakelitovou karoserii, která skutečně nerezaví, to ano. Ale šasi Trabantu a podvozkové díly jsou ocelové a těch se koroze týká, stejně jako u každého jiného auta. Takže Trabanty reznou, akorát to na první pohled není vidět - korodují si „pěkně” pod povrchem.
5. O kvalitu Trabantu se pečovalo více, než si myslíte
Jak se ve zkraje odkazovaném článku přesvědčil americký novinář Doug DeMuro, Trabant nikdy nebyl příliš dobře postavené auto. To ovšem neznamená, že se o jeho kvalitu nikdo nestaral.
Berte to s nadsázkou, ale kontrola kvality tu skutečně byla - kladivem a hrubou silou se v jejím rámci opravovaly vady z výroby. Možná proto existuje legenda, že žádné dva Trabanty nebyly přesně shodné... Podívejte se na ni sami na prvním videu níže. Druhé video úplně dole je výrazně delší, je to dokument o výrobě Trabantu v závodě v saském městě Zwickau.
Toto vypadá jak záběry z nějakého komediálního seriálu, je to ale krutá realita výroby Trabantů
Zdroje: Autoblog.nl, P-70.wbs.cz
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025 - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
2.2.2025 - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Němečtí socialisté mají skvělý plán, domácí automobilový průmysl prý zachrání návratem dotací na elektromobily
5.1.2025 - K mání je dodnes nejetý, svého času nesplnitelný sen nadšených kluků od VW. Koupit si ho ale můžou zas jen „zazobaní důchodci”
6.1.2025 - Řidič Corvette po divokém manévru vylétl ze silnice, těsně minul lampu a skákal po poli, pak se vrátil do provozu, jako by se nic nestalo
6.1.2025 - Čínská automobilka se s 4,27 miliony prodejů za rok dostala mezi top 10 světových výrobců. Už teď, díky spalovacím autům
6.1.2025 - Nechutně otylé nové BMW M5 ve sprintech ukázalo svou marnost, s vybitými baterkami dostane kouř od o generaci starších aut
6.1.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 02.05. 12:39 - pavproch
- OT - zavírám krám, uklízím 02.05. 12:19 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.04. 14:05 - řidičBOB
- Prrodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 02.04. 01:53 - hezkyauto
- Onboard videa 02.02. 10:49 - brnenska.odchytova
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep