Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
40 aut s největším propadem prodejů: kdo jde letos ke dnu?
13.7.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Český trh s auty roste k rekordním číslům, i za takové situace se ale najdou vozy, jimž se nedaří. Těmto spadly prodeje až o 75 procent.
Automobilky si letos na českém trhu mohou po hubenějších časech zase mnout ruce. Letošní červen byl vůbec nejúspěšnějším měsícem historie a celý rok 2015 by mohl zlomit kdejaký rekord. Mnohé značky za této situace pochopitelně s potěšením počítají tržby, ne pro všechny modely ale tento stav automaticky znamená úspěch
Důvody jsou různé. Někdy prostě kdysi atraktivní stroj přestane být zajímavý, ať už vzhledem nebo technikou. Jindy automobilka odhalí jeho novou generaci, ta starší rázem pozbude na přitažlivosti a ta nová se do prodeje dostává poněkud ospale. Také se stane, že má ten či onen vůz omezený počet potenciálních klientů, který se v průběhu životního cyklu z velké části vyčerpá a už nemá kde brát. A pochopitelně, vliv má i aktivita konkurence. Když přijde na trh nová Fabia, která se povede, zájem o vozy jiných značek ve stejné třídě může poklesnout - trh malých vozů není nafukovací a ten, který byl včera na špici, rázem hraje druhé housle.
Z těchto a dalších důvodů prodeje některých modelů klesají. A někdy i výrazně, v relativně krátkém časovém rozestupu. Podívali jsme se tedy statistiky českých prodejů aut v první polovině letošního roku a dali dohromady pořadí těch, kterým klesly meziročně prodeje nejvíce. Poskládali je pod sebou a pokusili se přijít s důvodem, proč se tak děje.
Ona Fabia je sice příklad krásný, ale funguje jen v určitém segmentu. Aby měl tento přehled smysl, nejsou tu auta, kterých se loni prodalo méně než 10 kusů či jejichž výroba v mezičase skončila (tam by logicky byl pokles 100procentní) nebo které vyklízí bitevní pole (Chevrolety, většina Lancií). Naopak pokud přišla v průběhu uplynulých měsíců nová generace, model tu je bez ohledu na tento fakt - někdy pochopitelně pokles může být dán pomalým náběhem výroby novinky, někdy ale také tím, že nová generace není pro zákazníky tak zajímavá, ať už kvůli vzhledu, technice nebo ceně. Ale už nepřemítejme nad tím, co bude, tady je deset největších letošních zoufalců.
10. Citroën C3
Prodeje I-VI 2014: 263 kusů
Prodeje I-VI 2015: 119 kusů
Pokles: 54,8 %
Současný Citroën C3 se snaží o dvě věci - skloubit dnes již trochu okoukaný kulatý design první generace s tím, jak vypadají Citroëny nyní. V roce 2013 dostal facelift a nabídne obrovské čelní okno, zasahující kus do střechy, což je sice v celoevropském měřítku fajn, ale na českém trhu má C3 od konce loňského roku jeden nepřekonatelný problém - Škodu Fabia třetí generace. Ta letí v prodejích vzhůru, je téměř absolutní českou jedničkou a někomu z koláče brát musí...
9. Volvo XC90
Prodeje I-VI 2014: 109 kusů
Prodeje I-VI 2015: 46 kusů
Pokles: 57,8 %
Tohle auto na seznamu strojů s klesajícími prodeji trochu překvapí, protože se nedávno odhalila nová generace. Množství prodaných aut by tak mělo být spíš vyšší než v roce 2014, kdy byla k mání ještě ta stará. Jenže nová XC90 přichází na trh rychlostí kráčejícího bagru a je to také o pořádných kus dražší auto - stará XC90 se prodávala na sklonku svého života za hodně zajímavé ceny. Novinka navíc na rozdíl od konkurence navíc nenabídne nic než čtyřválce, třebaže nafouknuté ke slušným výkonům.
8. Honda Jazz
Prodeje I-VI 2014: 50 kusů
Prodeje I-VI 2015: 21 kusů
Pokles: 58 %
Podobně jako u několika dalších aut na tomhle seznamu, i Honda Jazz v současné generaci pomalu odchází. Po sedmi letech na trhu je už na čase, japonská auta bývají většinou obnovována rychleji. Nahradí ji generace nová, která má do prodeje zamířit ještě letos. A spousta lidí na novou generaci může čekat.
7. Seat Altea
Prodeje I-VI 2014: 48 kusů
Prodeje I-VI 2015: 20 kusů
Pokles: 58,3 %
S odvratem automobilky Seat od zakulacených kříženců hatchbacků a MPV, které vypadaly všechny stejně, se člověk může trochu divit, že výroba modelu Altea skončila až v květnu roku 2015, tudíž ve sledovaném období byla neustále k mání. Okamžitou náhradu za ni nečekejte, má přijít až v novém SUV.
6. Jaguar XJ
Prodeje I-VI 2014: 10 kusů
Prodeje I-VI 2015: 4 kusů
Pokles: 60 %
Existují lidé, kteří řeknou, že není důvod si kupovat BMW řady 7 či Audi A8, když existuje Jaguar XJ. Jenže pro spoustu lidí je jméno BMW, Audi či Mercedes víc než Jaguar. A řada 7 se zrovna odhalila v nové generaci, na což dost zájemců o auto téhle třídy mohlo čekat. Audi A8 zase má magické čtyři kruhy, také je po faceliftu z roku 2013 modernější než XJ a Mercedes třídy S byl, je a vždycky bude etalon. V roce 2016 to však může vypadat jinak...
5. (Citroën) DS4
Prodeje I-VI 2014: 166 kusů
Prodeje I-VI 2015: 65 kusů
Pokles: 60,8 %
Modely DS od Citroënu mají tak úzké zaměření, že se leckdo podiví i nad trojcifernými čísly prodejů. Model DS4 se snaží maskovat fakt, že má i zadní dveře, takže jim nedává ani stahovací a dokonce ani výklopná okna. Je vážně extravagantní, není dokonalý a je dost drahý. A je na trhu už pátý rok bez velké změny.
4. Ford Ka
Prodeje I-VI 2014: 203 kusů
Prodeje I-VI 2015: 69 kusů
Pokles: 66 %
Druhá generace Fordu Ka, která je u nás v současnosti v prodeji, sice stále vypadá k světu, ale už má za sebou šest let produkce. Vloni vstoupila na brazilský trh generace nová, která má existovat i jako pětidvířko. A snad ještě letos, snad začátkem příštího roku by se mohla dostat i do Evropy. Spousta zájemců o tohle auto možná vyčkává právě na novou generaci. Jestli si tím pomůžou k lepšímu autu, je otázkou, protože to není stroj vyvinutý v Evropě, ale v Jižní Americe.
3. Lexus GS
Prodeje I-VI 2014: 16 kusů
Prodeje I-VI 2015: 5 kusů
Pokles: 68,8 %
Ač se Lexus snaží konkurovat BMW řady 5, jak mu to jde na českém trhu, je dobře vidět, a nejen z čísel. Kdy jste naposledy viděli nový model GS s onou moderní, mimozemskou přední maskou? Letos v lednu se představila verze GS F. A když už chcete něco zvláštního a BMW řady 5 či Mercedes třídy E si nekoupíte, proč si nepočkat rovnou do podzimu na vrcholnou verzi?
2. Ford Galaxy
Prodeje I-VI 2014: 42 kusů
Prodeje I-VI 2015: 13 kusů
Pokles: 69,1 %
U Fordu Galaxy příchod nové generace za poklesem prodejů stát může. Dosluhující generace je na trhu už od roku 2006 a třebaže po celou tu dobu je řidičsky lepší než ostatní velká MPV, v posledních letech jde vývoj dopředu velmi rychle po stránce výbavy. Nové Galaxy už je v nabídce a jeho prodeje ze současných 13 kusů za první půlrok jistě porostou.
1. BMW 6 Cabrio
Prodeje I-VI 2014: 16 kusů
Prodeje I-VI 2015: 4 kusů
Pokles: 75 %
Největší propad prodejů zažívá BMW řady 6 ve verzi kabriolet. Ovšem, největší v rámci procent, protože se za první půlrok loňského roku u nás prodalo 16 kusů tohoto stroje a za první půlrok letoška to byla jen 4 auta. Řada 6 není nejmladší, je na trhu v současném provedení od roku 2011, ale zrovna tady mezi důvody očekávaný příchod faceliftu nehledejme. Trh pro takové auto u nás zkrátka není velký a koupíte-li si svůj kousek jeden rok, hned v roce následujícím ho za novější měnit asi nebudete.
Rychlý přehled 10 největších prodejních propadů 1. pololetí 2015 v ČR
Rychlý přehled pořadí na 11. až 40. místě
Mnohé zajímavé změny najdeme i mimo první desítku. Mezi 11. a 40. pozicí najdete zbylé vozy, jejichž odbyt klesl o více než čtvrtinu. Objevuje se tu třeba hned několik BMW včetně klíčových řad 1, 3 a 7, další Ford včetně B-Maxu nebo Peugeoty 301 a 3008. Nedaří se ani novému Lexusu IS nebo vícero Hyundai, zejména i20 a Santa Fe. Kompletní zbytek první čtyřicítky následuje v tabulkách.
Kompletní fotogalerie vozů z první desítky
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
včera - Nesmyslně těžké AMG GT dostalo kouř ve srovnání s „americkým kýblem”, vaz mu zlomila hned první zatáčka
16.12.2024 - Američané srovnali nejlevnější nová výkonná auta s cenou do 830 tisíc a vybrali to nejrychlejší, v Evropě můžeme jen závidět
13.12.2024
Nejnovější články
- BMW už v lednu ukáže budoucnost interiérů svých aut, jde nad tím jen znovu kroutit hlavou
před hodinou - Bohaté lidi nezajímá, jaký pohon má jejich auto, tvrdí šéf Jaguaru. Je to ale opak toho, co už zjistila konkurence
před 2 hodinami - Nové levné SUV Škody se začalo vyrábět. Za jeho cenu to bude pecka jako hrom, která by Škodu vytáhla z problémů
před 4 hodinami - Už i „električtí Hujeři” kapitulovali a uznávají: Ježdění elektrickým autem je podstatně dražší než s benzinovým
před 5 hodinami - Carlos Tavares poprvé promluvil od chvíle, kdy skončil jako šéf Stellantisu. Teď prý za všechno může EU
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva