Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
20 nejkvalitnějších značek aut roku 2015: VW padl až ke dnu
20.12.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Letošní Auto Bild Qualitätsreport ukazuje, že se zavedené značky musí začít více snažit. Němci na vrcholu nejsou a Volkswagen propadl zcela.
Budovat důvěru zákazníků budete léta, ale ztratit ji můžete během minut, budeme-li parafrázovat Warrena Buffeta. Jak moc je to pravda, se přesvědčil koncern Volkswagen a některé jeho značky v souvislosti s Dieselgate. Podobné aféry ale nejsou jediným důvodem, proč spotřebitelé automobilkám nemusí věřit - jako další dobrý příklad vezměme spotřebu paliva, resp. rozdíly mezi udávanou a reálnou spotřebou.
Vnímaná kvalita vozů jednotlivých automobilek je s důvěrou do jisté míry souvislá, ale není to jediný faktor. Německý Auto Bild jde na její hodnocení poněkud obšírněji a jako téměř každý rok dal dohromady svou zprávu o kvalitě automobilových značek alias Qualitätsreport. Zkombinoval v něm spoustu faktorů od zmíněné důvěry přes údaje o svolávacích akcích či výsledky statistik spolehlivosti TÜV, zkušenosti ze svých dlouhodobých i jiných testů a několik dalších parametrů. Výsledkem je hned několik zajímavých žebříčků, které si dnes projdeme.
Pokud na vrcholu čekáte něco asijského, nejste na omylu
Jak vlastně Auto Bild Qualitätsreport vzniká?
Nejprve se ale lépe podívejme, z čeho všeho se studie skládá. Zpráva je výsledkem zkoumání kvality produktů těchto automobilek. Má celkem sedm kritérií, z nichž některá jsou zpracovávána ve spolupráci s majiteli jednotlivých aut; letos bylo respondentů 8 187. Základní otázka byla, jak hodnotí známkou od 1 do 10 (10 je nejvíc) kvalitu svého auta, hodnotili ale i rozličné dílčí aspekty.
Také se Auto Bild ptal, jaké se za dobu vlastnictví auta objevily poruchy, jaké proběhly svolávací akce na daný model auta, zda přicházejí ze strany automobilky jasné a srozumitelné informace a zda je péče o zákazníka dostatečně dobrá - s tím, že u Mercedesu člověk asi očekává víc než u Dacie. Majitelů se Auto Bild také tázal, zda mají s auty běžně či výjimečně problémy, zda mají auta vady z výroby a jaký je přístup autorizovaných servisů.
Podstatný byl také již zmíněný dlouhodobý test Auto Bildu, kterým si magazín na vlastní kůži ověřil, jak daná auta fungují a jak jsou náchylná k problémům. Vždy to ale byl jen jeden konkrétní exemplář a u podobných výzkumů je vždy nejlepší co nejširší vzorek. Po stránce technického stavu právě zde dobře posloužil TÜV Report, tedy zpráva o milionech aut z německých obdob našich STK. Jeho výsledky byly do výzkumu také zahrnuty.
Auta také zkoumala zkušebna Dekry např. na chyby autorizovaných servisů a zkoumala se záruka, konkrétně její rozsah a chování automobilky při jejím uplatňování. Výstupy se dají shrnout do tabulek, které najdete níže.
Kia letos bodovala v mnoha ohledech
Hodnocení kvality samotnými majiteli Němce favorizuje
Než se dostaneme k celkovým výsledkům letošní Qualitätsreport, posvítíme si na některé její pozoruhodné dílčí výsledky. Velmi podrobně je totiž v rámci celé zprávy rozebírána kvalita aut dle značek tak, jak ji vnímají samotní zákazníci. Ti v dotazníku hodnotí mnohé aspekty vlastněných aut od klepání čehokoli v autě přes nutnosti oprav až třeba po náchylnost ke korozi. Majitelé zde pouze uvádějí, zda se to či ono jejich vozu týká a nebo nikoli a tím vzniká žebříček podle toho, kolika procent vozů se daná potíž týká.
Zmínili jsme například korozi, které jsme nedávno věnovali podrobnější článek. Pokud jste jej četli, nepřekvapí vás, že zde je nejhorší značkou Mazda a nejlepší Volvo - to je velmi podobný výsledek jako u kanadské studie. Jsou tu ale i jiné zajímavé pohledy - nejvíce klepání zaslechnete v Peugeotech a nejméně v Audi, nejvíce oprav potřebuje Fiat, nejkvalitnější interiéry má Volvo... Je tu spousta zjištění, všechna vám předestře následující tabulka.
Detailní rozbor kvality aut jednotlivých značek pouze dle zákazníků
Další tabulka hovoří o percepci kvality ze strany zákazníků v celkové podobě. Ti jednotlivým vozům dávají známky od 1 do 10 (10 je nejlepší) a sesumírováním výsledků zmíněných 8 187 dotazníků vzniklo následující pořadí. Pozoruhodné je, že výsledky jsou od celkového hodnocení reportu docela odlišné a všimnout si můžeme i několika trendů.
Volvo je podle dotazníků mezi zákazníky jasně nejlepší. Dle výsledků Auto Bildu je také v první desítce s ne zas tak velkou ztrátou na značku Kia. Koncern Volkswagen má nejlepšího „soutěžícího” na 7. místě, je to právě značka VW. Kia je tu až devátá a Hyundai dokonce patnáctá s podprůměrnou známkou 8,1.
Celkové hodnocení kvality aut jednotlivých značek pouze zákazníky
Pozoruhodný je také vývoj důvěry zákazníků v jednotlivé značky, který vychází ze srovnání stejných dat za roky 2013 a 2015, tedy v pouze dvouletém rozmezí. Zde nemáme dvacet jednotlivých výrobců, ale o něco méně, přesto jsou ale čísla velmi výmluvná. Pochopitelně se sem výrazně promítá Dieselgate, protože u Volkswagenu je letos důvěra oproti roku 2013 poloviční a Audi k takovému stavu nemá daleko. Roste naopak Fiat a Renault, značky, které si jinak nevedly moc dobře.
Vývoj důvěry v jednotlivé značky u zákazníků
Celkové výsledky Auto Bild Qualitätsreport 2015 staví na piedestal jiné
V celkovém hodnocení je celkem dvacet značek a samozřejmě nechybí všechny z koncernu Volkswagen včetně Škody, zbylé dvě z „německého trojístku” a další významné evropské automobilky, jako např. Peugeot, Citroën, Renault nebo Fiat. A samozřejmě tu jsou i nejznámější Japonci. V podstatě je tu dvacet značek, které v Evropě tvoří drtivou většinu aut na silnicích, hrubým odhadem řečeno.
Může být pro spoustu lidí překvapením, že Kia je s Mazdou na sdílené zlaté pozici. Ukazuje ale, jak moc se korejské značky vyšvihly. Hyundai je na sdíleném třetí místě s Toyotou a Hondou, značkami, které jsou zavedené jako spolehlivé a kvalitní. Oproti tomu koncern Volkswagen je celý v druhé desítce a konkrétně značka Volkswagen, běžně vnímaná jako producent kvalitních aut, je na chvostu u Fordu, Fiatu, Peugeotu a Citroënu. Zajímavé je také srovnání s minulými léty, které si můžete projít úplně dole.
Z Qualitätsreportu zmiňme některé zajímavosti u konkrétních značek. V případě Kie třeba v roce 2015 nebyly žádné svolávací akce, v předešlých letech se některé týkaly Soulu a víc různých modelů muselo do servisu kvůli spínači brzdových světel. V TÜV Reportu Kia nedopadla moc dobře, nejlepší byla Venga s 24. místem v kategorii pětiletých aut. V dlouhodobých testech Auto Bildu ovšem na tom auta této značky bývají velmi dobře.
Volvo je u zákazníků na vrcholu a také v celkovém pořadí si vede více než slušně
V dlouhodobém testu byla perfektní také Honda Jazz Hybrid a ve výsledkové listině Qualitätsreportu se Honda umístila dost vysoko. Kia má ale o dost lepší záruku a spousta Hond měla problémy kvůli airbagům Takata. U dlouhodobých testů stojí za zmínku Fiat, který údajně auta na testy nedává, což platí pro jeho celý koncern. To zrovna důvěru nebuduje. A seznam svolávacích akcí také není zrovna krátký.
Dobrá je také Mazda, a to navzdory tomu, že její auta jsou náchylná ke korozi. Slušná auta staví podle Auto Bildu také Opel a Mercedes-Benz, ovšem ten má spoustu prostoru ke zlepšení, chce-li se i nadále považovat za prémiovou značku. Oproti tomu Peugeot byl dost mizerný v dlouhodobém testu, ale o důvěru bojuje relativně širokou zárukou.
Nelze nezmínit škodovku, která se v dlouhodobých testech Auto Bildu poprvé objevila s modelem Felicia GLXi v roce 1997 a dnes je testováno deváté auto, Octavia Combi 2,0 TDI. A výsledky jsou čím dál tím lepší. Za nevalným celkovým hodnocením stojí mizerný výkon v TÜV Reportu, problémy s rozvodovými řetězy motorů TSI a vysoká spotřeba oleje.
Trable s rozvody a lačnost po oleji jsou problémy i Volkswagenu, který letos skončil na chvostu. Seznam svolávacích akcí za poslední tři roky je také pozoruhodně dlouhý a spousta prvků se týká palivového systému. V dlouhodobých testech se projevují vozy VW relativně dobře, ale v TÜV Reportu byly jen průměrné. K dlouhodobým testům však zmiňme také značku BMW - model 320d funguje dobře, ale už dvakrát za 90 tisíc kilometrů byla navigace terčem zlodějů.
Kompletní přehled konečných výsledků AutoBild Qualitätsreport 2015
Výsledky AutoBild Qualitätsreport z minulých let
Nyní zbývá jen jedna otázka na vás, naše čtenáře. Je vaše Kia to nejkvalitnější, co jste měli? Hodnotili byste svůj vůz od koncernu VW před Dieselgate a po Dieselgate výrazně jinak? Máte na své Škodě TSI najeto 200 tisíc kilometrů a řetěz pořád drží? Kolikrát vám z BMW řady 3 někdo ukradl navigaci? Podělte se o své zkušenosti v komentářích, budeme za to rádi...
Kia Pro_Cee'd GT zapůsobila i na nás v testu
Mazda 3 je také vážně povedené auto
Zdroj: AutoBild
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před hodinou - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 2 hodinami - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před 4 hodinami - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 5 hodinami - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 11:02 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.23. 09:05 - abgx1
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis