Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Záhadné znaky automobilek: i logo Škody skrývá tajemství
1.7.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Loga automobilek nemusí být jen obrázky, které talentovanému grafikovi vytanuly na mysli v dlouhé chvíli. Leckdy skrývají i velmi zajímavý příběh.
Každá společnost musí mít své logo a automobilky nejsou výjimkou. Loga mohou být jednoduchá a elegantní, nebo krásná a tajemná. Některá jsou jen stříbrná, jiná hrají všemi barvami. A automobilový nadšenec většinu z nich bezpečně pozná, alespoň pokud se týkají automobilek z kontinentu, na jehož silnicích se pohybuje.
Loga ale musela nějak vzniknout. Někoho muselo napadnout, že dá do emblému své značky dá právě to, co do něj dal. A někde k tomu musel najít inspiraci. Některá loga jsou prostě jen uměleckým ztvárněním jména, jiná jsou ale složitější a skrývají někdy i pozoruhodné příběhy, které se více či méně liší od obecně rozšířených představ o jejich významu. Tady je deset takových případů.
1. Alfa Romeo
Logo Alfy Romeo je dost složité, velmi krásné a patří k těm, jejichž význam člověka možná překvapí. Kříž vlevo je znak Milána, na tom nic není, ale had vpravo neplive oheň, nýbrž žere člověka - jsou vidět jeho ruce a hlava.
Tato půlka vznikla tak, že milánský měšťan Otone Visconti bojoval se saracénským rytířem a porazil ho. Pak vzal symboly na jeho štítu s sebou do Milána, a tak se tento had dostal na logo Alfy. Aby to bylo ještě složitější, podle oficiálního vyjádření had člověka nežere, nýbrž člověk z hada leze ven poté, co prošel očistcem. Tak si vyberte...
2. Audi
Logo Audi je velmi elegantní a neobsahuje žádné lidožravé hady, jsou to prostě čtyři kruhy. Ani jednoduchost ale není zárukou výmluvnosti - mnozí si myslí, že jde o odkaz na pohon 4x4 jménem quattro, jednu z nejcennější devíz.
Mylně, toto logo vzniklo ještě dávno před quattrem a symbolizuje něco docela jiného - každý kruh je tu za jednu společnost ze čtyř, které se v roce 1932 spojily a vytvořily Auto Union. Tyto čtyři společnosti byly Audi, Horch, DKW a Wanderer, většinu z nich už dnes budou znát jen starší nebo velmi sečtělí automobilisté...
3. BMW
Logo BMW kde kdo označí jako „roztočenou vrtuli” a znalejší to podloží i odkazem na letecké kořeny automobilky. Zní to rozumně, pravda to ale je i není.
Když BMW vymýšlelo svůj znak, o uměleckou stylizaci vrtule se nepokoušelo. Použité barvy a jejich uspořádání ve středu loga této automobilky jsou barvy Bavorska a podobně jsou uspořádány segmenty ve středu bavorského erbu. Jen jsou zhruba opačně, modrá je vpravo nahoře a vlevo dole - BMW je má takto schválně, protože v Německu už v minulém století nebylo legální takto používat státní symboly v byznysu. O spojení s roztočenou vrtulí se přesto postaralo samo BMW, když v roce 1929 zabodovalo s reklamou, kde bylo logo BMW zkombinováno se skutečnou roztočenou vrtulí. Samotné logo ale bylo registrováno o mnoho dříve, v roce 1917.
4. Ferrari
Jedním z nejslavnějších automobilových log je vzpínající se černý hřebec Ferrari. Ačkoli jeho historie není tak úplně neznámá, někteří mají zato, že jde o odkaz na výkon, rychlost či soutěživost. Jenže realita je trochu jiná.
Vznik tohoto loga komentoval sám zakladatel firmy: „Tento kůň byl namalován na trupu stíhačky Francesca Baraccy, hrdinného pilota první světové války. V roce 1923 jsem se setkal s hrabětem Enricem Barracou, otcem Francesca. Matka hrdiny mi jednou řekla: 'Ferrari, dej na svá auta koně mého syna. Přinese to štěstí.' Kůň byl vždycky černý a žlutou barvu jsem přidal, protože to je barva města Modena,” řekl kdysi Enzo Ferrari.
5. Lamborghini
Logo téhle italské značky svádí, zvlášť při spojení se jmény jednotlivých modelů, ke spojení s býčími zápasy. Takové spojení tu je, není to ale celá pravda.
Znak firmy vznikl podstatně jednodušeji jednodušeji - Ferruccio Lamborghini, její zakladatel, byl narozen ve znamení býka, takže ho zvolil i pro svou automobilku. Ke zvířatům ale měl už z titulu původního zaměření své firmy vyrábějící traktory blízko a měl rád i ony býčí zápasy. Proto býk v logu vypadá, že se zrovna chystá někoho nabrat na rohy, prvotní inspirací byl ale datum Ferrucciova narození, všechno ostatní už se spíše „hodilo”.
6. Mercedes-Benz
Logo Mercedesu je též jednoduché, poznat z něj jeho význam je ale přesto prakticky nemožné. Někteří podotknou cosi o stříbrném šípu, tak si ale říkalo jen jedno auto, ve kterém měla automobilka prsty, logo nemá se šípem nic společného.
Není třeba v něm hledat velkou vědu, tahle značka prostě odjakživa chtěla dominovat světu. Tři vrcholy této hvězdy znamenají dominanci na souši, na zemi i ve vzduchu. Jak se to Mercedesu daří, posuďte sami.
7. Mitsubishi
Některá loga jsou jen naplněním významu slova, které je s nimi spojeno a Mitsubishi je přesně takovým případem, i když se to nezdá. Mitsubishi nebyl - na rozdíl třeba od Hondy či Toyoty (resp. Toyody) - člověk, který automobilku založil.
Její jméno je složeninou dvou slov - „mitsu”, tedy tři, a „bishi”, tedy slovo pro označení tvaru kosočtverce. Logo téhle značky tak přesně odpovídá názvu a má tuhle formu už od roku 1914 a přišel s ním Yataro Iwasaki, zakladatel původního Mitsubishi. Vizuálně je také kombinací znaku rodiny Yamauchi, prvního zaměstnavatele Yatara, a tří kosočtverců znaku rodiny Iwasaki.
8. Porsche
Jistě jste si všimli, že Porsche má v logu také cosi vzpínajícího. A ne, není to jelen, jak se z některých pohledů může zdát, je to kůň stejně jako v případě Ferrari. Mnohé tak napadne, že jde tak trochu o plagiát výše zmiňovaného loga slavné automobilky, které se už v roce 1931, kdy Porsche zakládal svou firmu, mohl chtít vyrovnat - logo Ferrari má kořeny už ve dvacátých letech a na úspěšných Enzových strojích se poprvé objevilo roku 1929. Takhle to ale nebylo.
Logo Porsche je kombinací historického erbu a vlajky Württemberského království, jehož byl Stuttgart hlavním městem. Červená a černá barva jsou ve vlajce tohoto království a paroží bylo v jeho erbu. Kůň uprostřed s nápisem Stuttgart odkazuje na erb tohoto města; kůň byl v jeho erbu od 14. století, takže pokoušet se Porscheho nařknout z nemístné inspirace by mělo dosti vratké nohy, jakkoli zbavit se tohoto nařčení se automobilce zřejmě nikdy nepodaří.
9. Subaru
Při setkání s kdejakým zatvrzelým subaristou snadno v jeho řeči narazíte na slovo „kuřátka”. Nebude tím ale myslet onu drůbež a není to ani znakem přetrvávají fixace na někdejší dětský pořad České televize. Mluví o svém autě, a to právě kvůli jeho logu.
Hvězdy v oválném logu značky Subaru totiž mají znázorňovat souhvězdí Plejád, jinak zvané Kuřátka, které se ještě v japonštině jmenuje... Ano, uhádli jste, Subaru. Tohle slovo znamená v japonštině také „spojení”, takže je tu ještě jeden význam - důvod pro použití tohoto slova a šesti hvězd v logu je, že společnost Fuji Heavy Industries, která za značkou Subaru donedávna stála (teď si sama říká Subaru), vznikla spojením šesti jiných firem.
10. Škoda
Že v logu české automobilky Škoda je okřídlený šíp, ví leckdo. Jak ale vznikl a co znázorňuje, může být záhadou. A ne, vážně to není vzpomínka na úspěšnou návštěvu lukostřelců v plzeňské drůbežárně, jak by si někteří mohli myslet...
Onen okřídlený šíp se objevuje v logu firmy od roku 1923 a není zcela jasné, proč firma prakticky zničeho nic začala používat právě tento znak. První, politicky nepříliš korektní teorie praví, že šlo o stylizovanou hlava indiána, o níž se zasloužil Tomas Maglic, někdejší obchodní ředitel Škody. Ten si přivezl ze svých cest po Americe Indiána jako sluhu a křídlo je vlastně jeho stylizovaná hlava s čelenkou, která se prý zamlouvala některým pracovníkům společnosti.
Druhá, politicky poněkud přijatelnější teorie říká, že se jedná o křídlo nesoucí stylizovanou traverzu, neboť plzeňská Škoda se tehdy věnovala intenzivně věnovala stavbám mostů. Dnes Škoda ve svých oficiálních materiálech nepřiznává jedinou z těchto možností - šíp je prý symbolem rychlosti a cílené aktivity, křídla symbolem pokroku, volnosti a šíře nabídky. Otvor znamená oko, které ukazuje na přesnost výroby a vnímavost k okolí, a zelená barva dodává svébytnost, protože ji konkurence používá jen zřídka.
Tohle už je ale marketing, ne historie. Takhle Škoda v době Tomase Maglice dozajista neuvažovala a její logo vzniklo právě tehdy...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
včera - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
včera - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
včera - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
včera - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva