Subaru BRZ s V8 ze dvou R4 má 367 koní, točí 11 tisíc ot.

(+ videa) Zdá se vám BRZ příliš slabé? Nejste sami. Japonci mu pod kapotou zkřížili dva točivé čtyřválce Kawasaki a výsledek stojí za to.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Tuning

Subaru BRZ s V8 ze dvou R4 má 367 koní, točí 11 tisíc ot.

12.2.2015 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Subaru BRZ s V8 ze dvou R4 má 367 koní, točí 11 tisíc ot.

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Zdá se vám BRZ příliš slabé? Nejste sami. Japonci mu pod kapotou zkřížili dva točivé čtyřválce Kawasaki a výsledek stojí za to.

Kdykoliv přijde řeč na Subaru BRZ, respektive na jeho technického dvojníka Toyotu GT 86, musíme chtě nechtě přemítat nad tím, zda jejich dvousetkoňový dvoulitrový atmosférický boxer stačí na porci zábavy, kterou obě zadokolky slibovaly. S ohledem k jejich hmotnosti pod hranicí 1,3 tuny by se mohlo zdát, že ano, ale vzhledem k naladění jejich motorů a ne zcela šťastnému poskládání převodovek říká spousta z vás rezolutní ne. Obě japonské automobilky na toto téma prohlásily mnohé a tvrdily, že do budoucna přichystají nápravu.

Jenomže dosud se žádná silnější podoba z továrny ven nedostala. A je přitom docela jedno, zda se bavíme o zvětšení objemu, použití turbodmychadla, popřípadě o hybridní technice, většina těchto nápadů skončila v koši. Z tohoto důvodu se někteří majitelé poohlížejí po jiných způsobech, jak zvýšit výkon, a přímo se pak nabízí služby některých tunerů, kteří obvykle startují montáží přeplňování. Každý z nás ale dobře ví, že takto dopované motory nemívají zrovna ideální charakter, alespoň pokud mají sloužit pravověrným řidičům. Šikovnější řešení na sebe ovšem nenechalo dlouho čekat, přichází od tunerů z Japonska.

Tuningová společnost Jun Auto se totiž rozhodla pro použití zcela jiného agregátu. Původní boxer letěl z okna ven a na jeho místo se dostal pozoruhodný vidlicový krátkozdvihový osmiválec Synergy o objemu 2,4 litru s karbonovým otevřeným sáním a řídicí jednotkou MoTeC M150. Pokud tápete, kdo něco podobného vyrábí, pak vězte, že jde o zcela uměle vytvořenou závodní bestii, která není ničím jiným než soustavou dvou řadových čtyřválcových dvanáctistovek ze supersportovních motorek Kawasaki Ninja ZX-12R.

Ty dokážou společnými silami vyprodukovat 367 koní (potvrzeno na videosnímku z válcové zkušebny) při doslova šílených 10 680 otáčkách. Otáčkové maximum však leží kousek pod metou 11 600, při jejímž dosažení nám vstávají vzrušením chlupy na těle. Tohle nezní ani v nejmenším jako restrikcemi uškrcený boxer, nýbrž opravdová automobilová nirvána. K tak lahodné zadokolce, která si bez neustáleho točení donekonečna asi příliš nevystačí - maximum točivého momentu s hodnotou 268 Nm ostatně přijde až při 7 970 otáčkách.

Motor byl původně vyvinut pro závody na ploché dráze na Novém Zélandu, ale nakonec se dostal na přání jednoho z jeho tvůrců i do BRZ, který toužil atakovat nejlepší časy na okruzích Tsukuba a Fuji. Vás by však mohlo zajímat, že může být váš v přepočtu už za 1,7 milionu korun. Nemyslíme si, že je to skvělá cena, ale za originalitu a vývoj s údajně prvotřídní kvalitou bude třeba zaplatit. Výhodou však je, že se přitom agregát nehádá se standardními elektronickými systémy (jako je ABS, kontrola trakce, stabilizace či tempomat), které Subaru v továrně montuje do běžného vozu.

K tomu všemu ovšem musíme přičíst ještě řadu dalších úprav. Z těch nejzajímavějších je dobré zmínit minimálně nerezové svody Xforce, závodní diferenciál Sard Torsen s omezeným prokluzem, stavitelný podvozek s bílými osmnáctipalcovými koly Advan Racing, skrze něž prosvítají šestipístkové brzdy Endless vpředu a dvoupístky od stejné společnosti vzadu. Zaujmout by mohlo také podstatně širší semi-slickové obutí Yokohama Advan A050 s parametry 265/35R18 na obou nápravách, dodatečné výztuže a stabilizátory karoserie či hmotnost snížená oproti standardnímu kusu o 30 kilogramů (tohle auto váží 1,2 tuny). Snad jen šestistupňová manuální převodovka a koncovky výfuků zůstaly na voze původní. I převodovka ale dostala jiný konečný převod, aby vůz nejezdil na trojku 240 km/h...

Unikátní úpravy se samozřejmě už podle fotografií dotkly také vnějšího kabátu a interiéru. Co se týče vnějších úprav, nesou se ve znamení nižší hmotnosti a lepšího přítlaku. Prvním znamením je už karbonová kapota motoru, skrze níž proudí vzduch do speciálního sání, další pak ze stejného materiálu vyrobené přední lízátko a prahy, jakož i aerodynamické prvky zadního nárazníku. Samozřejmostí je stavitelný spoiler na víku zavazadelníku a zajímavostí pak speciální světla Valenti, která používají hezkou grafiku a LED.

Uvnitř pak narazíme vyjma jiného otáčkoměru samozřejmě na závodní sedadla (Bride) se závodním postrojem RH9. Tohle se nám tedy opravdu líbí a věříme, že po podrobnějším průzkumu přiložené fotogalerie a dvojice videí, na kterých je vůz vidět i v plném tempu, budete jistě nadšení také...


Subaru BRZ s V8 ze dvou R4 má 367 koní, točí 11 tisíc ot. - 1 - Subaru BRZ V8 Ninja ZX-12R 2015 01Subaru BRZ s V8 ze dvou R4 má 367 koní, točí 11 tisíc ot. - 2 - Subaru BRZ V8 Ninja ZX-12R 2015 02Subaru BRZ s V8 ze dvou R4 má 367 koní, točí 11 tisíc ot. - 3 - Subaru BRZ V8 Ninja ZX-12R 2015 03Subaru BRZ s V8 ze dvou R4 má 367 koní, točí 11 tisíc ot. - 4 - Subaru BRZ V8 Ninja ZX-12R 2015 04Subaru BRZ s V8 ze dvou R4 má 367 koní, točí 11 tisíc ot. - 5 - Subaru BRZ V8 Ninja ZX-12R 2015 05Subaru BRZ s V8 ze dvou R4 má 367 koní, točí 11 tisíc ot. - 6 - Subaru BRZ V8 Ninja ZX-12R 2015 06Subaru BRZ s V8 ze dvou R4 má 367 koní, točí 11 tisíc ot. - 7 - Subaru BRZ V8 Ninja ZX-12R 2015 07Subaru BRZ s V8 ze dvou R4 má 367 koní, točí 11 tisíc ot. - 8 - Subaru BRZ V8 Ninja ZX-12R 2015 08Subaru BRZ s V8 ze dvou R4 má 367 koní, točí 11 tisíc ot. - 9 - Subaru BRZ V8 Ninja ZX-12R 2015 09Subaru BRZ s V8 ze dvou R4 má 367 koní, točí 11 tisíc ot. - 10 - Subaru BRZ V8 Ninja ZX-12R 2015 10Subaru BRZ s V8 ze dvou R4 má 367 koní, točí 11 tisíc ot. - 11 - Subaru BRZ V8 Ninja ZX-12R 2015 11Subaru BRZ s V8 ze dvou R4 má 367 koní, točí 11 tisíc ot. - 12 - Subaru BRZ V8 Ninja ZX-12R 2015 12Subaru BRZ s V8 ze dvou R4 má 367 koní, točí 11 tisíc ot. - 13 - Subaru BRZ V8 Ninja ZX-12R 2015 13Subaru BRZ s V8 ze dvou R4 má 367 koní, točí 11 tisíc ot. - 14 - Subaru BRZ V8 Ninja ZX-12R 2015 14Subaru BRZ s V8 ze dvou R4 má 367 koní, točí 11 tisíc ot. - 15 - Subaru BRZ V8 Ninja ZX-12R 2015 15Subaru BRZ s V8 ze dvou R4 má 367 koní, točí 11 tisíc ot. - 16 - Subaru BRZ V8 Ninja ZX-12R 2015 16Subaru BRZ s V8 ze dvou R4 má 367 koní, točí 11 tisíc ot. - 17 - Subaru BRZ V8 Ninja ZX-12R 2015 17Subaru BRZ s V8 ze dvou R4 má 367 koní, točí 11 tisíc ot. - 18 - Subaru BRZ V8 Ninja ZX-12R 2015 18Subaru BRZ s V8 ze dvou R4 má 367 koní, točí 11 tisíc ot. - 19 - Subaru BRZ V8 Ninja ZX-12R 2015 19Subaru BRZ s V8 ze dvou R4 má 367 koní, točí 11 tisíc ot. - 20 - Subaru BRZ V8 Ninja ZX-12R 2015 20Subaru BRZ s V8 ze dvou R4 má 367 koní, točí 11 tisíc ot. - 21 - Subaru BRZ V8 Ninja ZX-12R 2015 21Subaru BRZ s V8 ze dvou R4 má 367 koní, točí 11 tisíc ot. - 22 - Subaru BRZ V8 Ninja ZX-12R 2015 22Subaru BRZ s V8 ze dvou R4 má 367 koní, točí 11 tisíc ot. - 23 - Subaru BRZ V8 Ninja ZX-12R 2015 23Subaru BRZ s V8 ze dvou R4 má 367 koní, točí 11 tisíc ot. - 24 - Subaru BRZ V8 Ninja ZX-12R 2015 24Subaru BRZ s V8 ze dvou R4 má 367 koní, točí 11 tisíc ot. - 25 - Subaru BRZ V8 Ninja ZX-12R 2015 25Subaru BRZ s V8 ze dvou R4 má 367 koní, točí 11 tisíc ot. - 26 - Subaru BRZ V8 Ninja ZX-12R 2015 26Subaru BRZ s V8 ze dvou R4 má 367 koní, točí 11 tisíc ot. - 27 - Subaru BRZ V8 Ninja ZX-12R 2015 27Subaru BRZ s V8 ze dvou R4 má 367 koní, točí 11 tisíc ot. - 28 - Subaru BRZ V8 Ninja ZX-12R 2015 28Subaru BRZ s V8 ze dvou R4 má 367 koní, točí 11 tisíc ot. - 29 - Subaru BRZ V8 Ninja ZX-12R 2015 29
Tak takhle zajímavé Subaru BRZ tu ještě nebylo. Výkon 367 koní ani zdaleka nenaznačuje, o jakého pekelníka se jedná. Jízda s ním je naprosto nevšední

Jun BRZ V8 přímo v akci

Test na motorové brzdě

Zdroj: Speedhunters

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.