Home > Rubriky a sekce > Tuning > Článek
Brutálně upravená Škoda Octavia RS má 400 koní a rozchod tanku
3.4.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Tohle auto může vypadat jako šílený výtvor tuzera. Jenže vznikla u firmy stavící i závodní auta a jejím druhým domovem je Severní smyčka Ringu.
Pokud dnes projevíte zájem o výkonnou Škodu Octavia, automobilka vám nenabídne málo. Současné RS je vynikající auto, jeho nabídka ale končí na 230 koních. Chcete-li víc, můžete se stavit u Seatu, který dnes nabídne ve voze stejné koncepce koní až 290 a ještě více se bude snažit mateřský Volkswagen - ten vám prodá i 300 koní a čtyřkolku. Není-li ale nic z toho dost a nebo tím autem prostě musí být Octavia, nezbude než „nasadit staré tepláky” a pustit se do práce.
Nevíme, jestli se zrovna tímto směrem ubíraly myšlenky Marcela Zerwase přezdívaného Nasy, faktem ale je, že se koncem roku 2014 rozhodl vzít svou, tehdy poněkud „hippiesácky” vyhlížející Octavii RS první generace a udělat z ní něco výjimečného. Pro něco takového měl dobré předpoklady - je to mechanik, majitel firmy Nasy Performance, která se zabývá úpravami aut v nejširším smyslu slova. Staví závodní stoje, upravuje ty silniční a sami lidé z ní jsou petrolheadi až do nebes - kdykoli mají možnost, vezmou svá upravená auta a vydají se s nimi na Severní smyčku Nürburgringu. I po té se Octavia RS pohybovala, po dalších modifikacích to ale měla zvládnout o poznání lépe.
Původně takřka sériový (i když ne až tak sériově vyhlížející) stroj tak byl nasměrován cestou „všechno nebo nic”. Cokoli v něm být nemuselo, šlo pryč. Cokoli bylo navíc, zmizelo. A cokoli bylo těžké a šlo to vyměnit, bylo nahrazeno něčím lehčím. Postupně tak vůz pozbyl střešního okna, velké části komfortní výbavy interiéru od sedaček až po výplně dveří nebo některých plechových dílů karoserie, které byly nahrazeny lehčími. Totéž se stalo s většinou skleněných oken, naopak dovnitř mířily skořepiny a ochranná „klec”.
To, co ale tento vůz do značné míry definuje, je rozšíření stavby. Od začátku bylo počítáno s extrémní změnou, čemuž musel být přizpůsoben podvozek, kola a pochopitelně také karoserie. Neznáme přesné číslo, ale rozchod byl postupně modifikován a v současné době je širší o více jak 10 centimetrů na každé straně. Změna projevu podvozku musí být ohromná, podle Nasyho ale stabilitě v zatáčkách pomohla nepopsatelným způsobem a své s tím jistě udělaly i 18" kola (široká 10 palců...) s 255 mm širokými semi-slicky Toyo.
Někdo by výsledek označil za tuzing a uznáváme, vypadá trochu přehnaně. Jenže od začátku stavby bylo smyslem „zářit na Ringu”, a tak bylo vše postupně podřizováno jízdním schopnostem. Vůz nebyl za pár týdnů dnů splácán v garáži, byl postupně vyvíjen celý minulý rok právě s opakovanými návštěvami Ringu, než byl „hozen” do finální podoby, kterou dokumentuje několik fotografií na konci galerie. Jsou opravdu čerstvé, hotové je toto auto teprve dva týdny.
Co se dále dělo v mezičase? Vůz byl původně černý, pak dostal šedý lak, který ale byl pouze pracovní - ve finále je znovu černý a podle nás mu to tak sluší nejvíce. Krom výrazného rozšíření blatníků je tu i vskutku monstrózní zadní křídlo připomínající časy Škody ve WRC. Z ryze technických aspektů jsme ale pochopitelně nezmínili vše. Tím nejzajímavějším je motor, stále 1,8 turbo, ale nikoli z Octavie RS.
Nainstalována byla mocně upravená jednotka původem z Audi S3, která v sériové podobě dávala až 225 koní. Zde má nové „vnitřnosti”, sání i řadu drobnějších úprav, především ale turbo Garret GTX 28. Původním cílem byl výkon 300-330 koní, další úpravy jej ale poslaly nejdříve k metě 375 a nakonec až ohromujících 400 koní. Maximální točivý moment činí neméně působivých 510 Nm. Tento potenciál míří stále na přední osu přes samosvorný diferenciál, ale nemějme velké obavy ze schopnosti jej přenést - samosvor a 255 mm široké semislicky s tím nebudou mít takový problém, alespoň ne na suchu.
Někteří se mohou při pohledu na fotky pozastavit na použitými brzdami na zadní ose - jsou to stále 256milimetrové, originální kotouče od Škody, které se ve velkých discích doslova topí. Nasy ale říká, že s tím není problém, že více prostě zatím nebylo třeba - na přední osud totiž přišly kompletní brzdy z Porsche 911 a ty se auta s daným rozložením hmotnosti nepochybně starají o většinu brzdného účinku. Pokud se zadní brzdy ukážou být nedostatečné, vyměnit zrovna ty bude po všech provedených modifikacích relativně jednoduché.
Jak vůz jede, vám zatím neumíme ukázat, 400 koní cvičících s podstatně odlehčenou Octavií první generace ale jistě dá na pořádný kalup. Cílem bylo ale řádění na Ringu, a tak se snad brzy dozvíme i Nasyho čas z tohoto okruhu. Se svým notně upraveným BMW 3 E30 se dokáže pohybovat kousek nad hranicí 8 minut a 10 sekund na kolo, oproti této Octavii je to ale slabý odvar. Čas pod 8 minut tak není vůbec nereálný, snad si takovou jízdu budeme moci jednou prohlédnout i na videu...
Na začátku cesty byla již upravená, ale svérázně vyhlížející Octavia I RS
Vše zbytečné pak muselo pryč, všechno nové bylo lehčí, větší, silnější, prostě lepší
V šedé barvě a s výkonem mezi 300 a 375 koňmi bylo dolaďováno i na Nordschleife. A pro Nordschleife
Finální černý vůz má až 400 koní a... svérázný vzhled
Zdroj: Nasy Performance
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Corvette po divokém manévru vylétl ze silnice, těsně minul lampu a skákal po poli, pak se vrátil do provozu, jako by se nic nestalo
včera - Bugatti realitního magnáta schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s bylo dodáno s pozoruhodně malými koly a pneumatikami
5.1.2025 - Mercedes po fiasku čtyřválců skutečně vrací menším AMG motory V8, jejich zvuk vás ale rozpláče
4.1.2025
Nejnovější články
- „Elektrické Passaty”, modely ID.7 od VW, ihned ruinují majitele. Za pouhý rok a hrstku km ztratily na ceně až 570 tisíc
před 3 hodinami - Nové oficiální měření spotřeby plug-in hybridů odhaluje jejich roky trvající lež, elektromobily jsou další na řadě
včera - Někdo o Vánocích odstavil úplně novou, ani nevybalenou Mazdu na opuštěném místě a nikdo neví, proč to udělal
včera - Pokud vám nové Audi A6 připadá otřesné, nejste sami. Slavný designér na něm vidí jedinou pozitivní věc: Autora už vyhodili
včera - Jako had, který vždy odněkud vyskočí a uštkne: Ikonická Zmije se jako nová prodává i 7 let po konci výroby
včera
Živá témata na fóru
- Další zajímavá autovidea 01.06. 22:43 - Eda
- Rychlodotazy 01.06. 20:42 - M.Z.
- rodinné auto do 300 000 01.06. 17:11 - maartin
- Policejní kontroly a měření 01.06. 16:20 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.06. 16:11 - řidičBOB
- Rady k výběru auta? 01.06. 12:13 - mr.meeseeks
- VZKAZY 01.06. 09:33 - pavproch
- Onboard videa 01.05. 21:38 - brnenska.odchytova