Home > Rubriky a sekce > Tuning > Článek
BMW 1 s motorem 4,0 V8 z M3: skutečná 1M?
5.4.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Na trh se právě dostává BMW 1 M Coupe s motorem 3,0 biturbo, nadšenci by ale pod kapotou viděli raději pořádnou „atmosféru”. Tato jednička ji má.
Již pěkných pár pátků netrpělivě čekáme na skutečný příchod nejdostupnějšího BMW M na trh. Nové 1 M Coupe se mělo již nějakou chvíli běžně prodávat, ale i když se pár šťastlivců svého vozu dočkalo, objednat si jej je v tuto chvíli prakticky nemožné. A to nejen u nás, ale i v okolních zemích. Férový dealer značky vás ani nenechá podobnou objednávku učinit, neboť není s to garantovat jakýkoli termín dodání. Co je příčinou tohoto stavu zůstává neznámou. Buď je to extrémně vysoký zájem dřívějších zákazníků, který vyprodal produkci na dlouho dopředu, nebo potíže automobilky s výrobou.
Ať tak či onak, v pravověrných příznivcích eMkových BMW budí 1 M Coupe beztak rozpaky. A to kvůli svému motoru, který je navzdory tradicím přeplňovaný a vlastně není ani tak moc výjimečný. Jde o třílitrový šestiválec se dvěma turby, který můžeme vídat s mnoha modelech s čísly 35 a písmenem „i” ve znaku. Pro použití v 1 M byl sice upraven, na první pohled ale se svými 335 koňmi až tak odlišně nevypadá. Skalní „eMkaři” by raději v jedničce viděli klasický atmosféricky plněný motor 3,2 R6, jistě by se ale nebránili ani novějšímu 4,0 V8. A právě o tom bude dnes v souvislosti s BMW řady 1 řeč.
V Norsku totiž právě tyto dvě věci dali dohromady. Nejde přitom o nadšenecký projekt (i když bez nadšení by podobný vůz asi nevznikl), ale dílo firmy SS Performance. Ta vzala motor 4,0 V8 z modelu BMW M3 E92 a i s převodovkou a diferenciálem jej zasadila do kompaktního jedničkového hatchbacku. Motoru navíc neponechala jeho sériových 420 koní, ale po jemné úpravě a doplnění výfukového systému z řady BMW Performance z něj vydupala plných 435 kobyl.
Na světě tak je hotový ďábel v andělském balení. Vůz je podle slov jeho tvůrců dříve dostupným a ještě ke všemu lepším jedničkovým „M” než originál z Mnichova. Nabízí totiž mimo jiné o 100 koní výkonu navíc.
Osmiválcová jednička ale není atraktivní jen svým motorem. Krom již zmiňovaných dalších částí pochází z M3 i brzdy, vůz má dále sportovní podvozek od Bilsteinu a 19" kola BBS s pneumatikami o šíří 235 mm vpředu a 265 mm vzadu.
Zatímco technika je lahodná, vzhled zřejmě každému pochuti nebude. Už zmiňovaná kola od BBS jedničkovému BMW nějak zvlášť nesluší a doplnění továrního M paketu o pár plastů od AC Schnitzer (přední „lízátko”, střešní spojler a karbonový pseudodifuzor na zadním nárazníku) asi též nevezme u srdce každého.
V interiéru zaujmou hlavně skořepinová sedadla čalouněná alcantarou, do stejného materiálu jsou pak oděny i další části vnitřku. Mimo jiné také volant BMW Performance se známými, poněkud cirkusovými prvky jako jsou LED ukazující vhodný moment k přeřazení.
Dynamiku vozu bohužel neznáme, musí ale být úchvatná. Není důvod, aby vůz vážil zásadně více než 1 400 kg, a to by bylo o více než dvě stovky kil méně než u současné M3. S lehce navýšeným výkonem a minimálními převisy karoserie by pak mělo být o zábavu postaráno.
Zatímco o jízdním projevu vozu můžeme jen spekulovat, o jeho ceně nikoli. Koupit si můžete právě vyobrazený vůz postavený na základech BMW 1 z roku 2005 s necelými 30 tisíci kilometry na tachometru. Přímo v Norsku vás přijde na 749 000 norských korun, tedy nějakých 2,35 milionu korun českých. O levný špás tedy nejde, za naprosto jedinečný vůz daných parametrů to ale přehnaná cena rozhodně není.
BMW „1 M” z dílen norského SS Performance si s originálem v ničem nezadá
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 7 hodinami - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
před 9 hodinami - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 10 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
včera - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.24. 22:29 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 11.24. 22:03 - Předseda
- Policejní kontroly a měření 11.24. 21:00 - M.Z.
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch