Home > Rubriky a sekce > Tuning > Článek
BMW 1 s motorem 4,0 V8 z M3: skutečná 1M?
5.4.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Na trh se právě dostává BMW 1 M Coupe s motorem 3,0 biturbo, nadšenci by ale pod kapotou viděli raději pořádnou „atmosféru”. Tato jednička ji má.
Již pěkných pár pátků netrpělivě čekáme na skutečný příchod nejdostupnějšího BMW M na trh. Nové 1 M Coupe se mělo již nějakou chvíli běžně prodávat, ale i když se pár šťastlivců svého vozu dočkalo, objednat si jej je v tuto chvíli prakticky nemožné. A to nejen u nás, ale i v okolních zemích. Férový dealer značky vás ani nenechá podobnou objednávku učinit, neboť není s to garantovat jakýkoli termín dodání. Co je příčinou tohoto stavu zůstává neznámou. Buď je to extrémně vysoký zájem dřívějších zákazníků, který vyprodal produkci na dlouho dopředu, nebo potíže automobilky s výrobou.
Ať tak či onak, v pravověrných příznivcích eMkových BMW budí 1 M Coupe beztak rozpaky. A to kvůli svému motoru, který je navzdory tradicím přeplňovaný a vlastně není ani tak moc výjimečný. Jde o třílitrový šestiválec se dvěma turby, který můžeme vídat s mnoha modelech s čísly 35 a písmenem „i” ve znaku. Pro použití v 1 M byl sice upraven, na první pohled ale se svými 335 koňmi až tak odlišně nevypadá. Skalní „eMkaři” by raději v jedničce viděli klasický atmosféricky plněný motor 3,2 R6, jistě by se ale nebránili ani novějšímu 4,0 V8. A právě o tom bude dnes v souvislosti s BMW řady 1 řeč.
V Norsku totiž právě tyto dvě věci dali dohromady. Nejde přitom o nadšenecký projekt (i když bez nadšení by podobný vůz asi nevznikl), ale dílo firmy SS Performance. Ta vzala motor 4,0 V8 z modelu BMW M3 E92 a i s převodovkou a diferenciálem jej zasadila do kompaktního jedničkového hatchbacku. Motoru navíc neponechala jeho sériových 420 koní, ale po jemné úpravě a doplnění výfukového systému z řady BMW Performance z něj vydupala plných 435 kobyl.
Na světě tak je hotový ďábel v andělském balení. Vůz je podle slov jeho tvůrců dříve dostupným a ještě ke všemu lepším jedničkovým „M” než originál z Mnichova. Nabízí totiž mimo jiné o 100 koní výkonu navíc.
Osmiválcová jednička ale není atraktivní jen svým motorem. Krom již zmiňovaných dalších částí pochází z M3 i brzdy, vůz má dále sportovní podvozek od Bilsteinu a 19" kola BBS s pneumatikami o šíří 235 mm vpředu a 265 mm vzadu.
Zatímco technika je lahodná, vzhled zřejmě každému pochuti nebude. Už zmiňovaná kola od BBS jedničkovému BMW nějak zvlášť nesluší a doplnění továrního M paketu o pár plastů od AC Schnitzer (přední „lízátko”, střešní spojler a karbonový pseudodifuzor na zadním nárazníku) asi též nevezme u srdce každého.
V interiéru zaujmou hlavně skořepinová sedadla čalouněná alcantarou, do stejného materiálu jsou pak oděny i další části vnitřku. Mimo jiné také volant BMW Performance se známými, poněkud cirkusovými prvky jako jsou LED ukazující vhodný moment k přeřazení.
Dynamiku vozu bohužel neznáme, musí ale být úchvatná. Není důvod, aby vůz vážil zásadně více než 1 400 kg, a to by bylo o více než dvě stovky kil méně než u současné M3. S lehce navýšeným výkonem a minimálními převisy karoserie by pak mělo být o zábavu postaráno.
Zatímco o jízdním projevu vozu můžeme jen spekulovat, o jeho ceně nikoli. Koupit si můžete právě vyobrazený vůz postavený na základech BMW 1 z roku 2005 s necelými 30 tisíci kilometry na tachometru. Přímo v Norsku vás přijde na 749 000 norských korun, tedy nějakých 2,35 milionu korun českých. O levný špás tedy nejde, za naprosto jedinečný vůz daných parametrů to ale přehnaná cena rozhodně není.

























BMW „1 M” z dílen norského SS Performance si s originálem v ničem nezadá
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
včeraBMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025I levnější „americkej kýbl” to natřel třikrát dražšímu Maserati. Ukazuje zbytečnost plošného přeplňování, i bez něj je lepší ve všem
15.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Chorvaté ukázali auto snů, které v roce 2025 už nikdo nečekal. Má motor V10 bez turba zvládající 10 tisíc otáček
před hodinouTesla Cybertruck prošla crash testy s téměř dokonalým hodnocením, je to skutečně pevnost na kolech
před 2 hodinamiProdeje elektromobilů půjdou i letos do kopru, říká Allianz. Nezájem, nepoužitelnost a konce dotací nepřemůžou ani dumpingové ceny
před 4 hodinamiLidmi milované Punto se mělo dočkat nástupce, šéf Fiatu ho zaříznul hned po nástupu. A ucuknout nechce
před 5 hodinamiOd začátku pochybný výrobce elektrických tahačů zkrachoval. Firmě kdysi cennější než Ford došly poslední zbytky peněz
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 02.20. 11:47 - petr_riha
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan
- Další zajímavá autovidea 02.20. 00:02 - Jaggie
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.18. 12:46 - petr_riha
- Onboard videa 02.16. 10:08 - brnenska.odchytova
- Policejní kontroly a měření 02.16. 10:02 - Truck Daškam
- BMW Divize 02.15. 18:45 - Brus
- IT poradna 02.15. 11:50 - pavproch