BMW 1 s motorem 4,0 V8 z M3: skutečná 1M?

Na trh se právě dostává BMW 1 M Coupe s motorem 3,0 biturbo, nadšenci by ale pod kapotou viděli raději pořádnou „atmosféru”. Tato jednička ji má.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Tuning

BMW 1 s motorem 4,0 V8 z M3: skutečná 1M?

5.4.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek

BMW 1 s motorem 4,0 V8 z M3: skutečná 1M?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Na trh se právě dostává BMW 1 M Coupe s motorem 3,0 biturbo, nadšenci by ale pod kapotou viděli raději pořádnou „atmosféru”. Tato jednička ji má.

Již pěkných pár pátků netrpělivě čekáme na skutečný příchod nejdostupnějšího BMW M na trh. Nové 1 M Coupe se mělo již nějakou chvíli běžně prodávat, ale i když se pár šťastlivců svého vozu dočkalo, objednat si jej je v tuto chvíli prakticky nemožné. A to nejen u nás, ale i v okolních zemích. Férový dealer značky vás ani nenechá podobnou objednávku učinit, neboť není s to garantovat jakýkoli termín dodání. Co je příčinou tohoto stavu zůstává neznámou. Buď je to extrémně vysoký zájem dřívějších zákazníků, který vyprodal produkci na dlouho dopředu, nebo potíže automobilky s výrobou.

Ať tak či onak, v pravověrných příznivcích eMkových BMW budí 1 M Coupe beztak rozpaky. A to kvůli svému motoru, který je navzdory tradicím přeplňovaný a vlastně není ani tak moc výjimečný. Jde o třílitrový šestiválec se dvěma turby, který můžeme vídat s mnoha modelech s čísly 35 a písmenem „i” ve znaku. Pro použití v 1 M byl sice upraven, na první pohled ale se svými 335 koňmi až tak odlišně nevypadá. Skalní „eMkaři” by raději v jedničce viděli klasický atmosféricky plněný motor 3,2 R6, jistě by se ale nebránili ani novějšímu 4,0 V8. A právě o tom bude dnes v souvislosti s BMW řady 1 řeč.

V Norsku totiž právě tyto dvě věci dali dohromady. Nejde přitom o nadšenecký projekt (i když bez nadšení by podobný vůz asi nevznikl), ale dílo firmy SS Performance. Ta vzala motor 4,0 V8 z modelu BMW M3 E92 a i s převodovkou a diferenciálem jej zasadila do kompaktního jedničkového hatchbacku. Motoru navíc neponechala jeho sériových 420 koní, ale po jemné úpravě a doplnění výfukového systému z řady BMW Performance z něj vydupala plných 435 kobyl.

Na světě tak je hotový ďábel v andělském balení. Vůz je podle slov jeho tvůrců dříve dostupným a ještě ke všemu lepším jedničkovým „M” než originál z Mnichova. Nabízí totiž mimo jiné o 100 koní výkonu navíc.

Osmiválcová jednička ale není atraktivní jen svým motorem. Krom již zmiňovaných dalších částí pochází z M3 i brzdy, vůz má dále sportovní podvozek od Bilsteinu a 19" kola BBS s pneumatikami o šíří 235 mm vpředu a 265 mm vzadu.

Zatímco technika je lahodná, vzhled zřejmě každému pochuti nebude. Už zmiňovaná kola od BBS jedničkovému BMW nějak zvlášť nesluší a doplnění továrního M paketu o pár plastů od AC Schnitzer (přední „lízátko”, střešní spojler a karbonový pseudodifuzor na zadním nárazníku) asi též nevezme u srdce každého.

V interiéru zaujmou hlavně skořepinová sedadla čalouněná alcantarou, do stejného materiálu jsou pak oděny i další části vnitřku. Mimo jiné také volant BMW Performance se známými, poněkud cirkusovými prvky jako jsou LED ukazující vhodný moment k přeřazení.

Dynamiku vozu bohužel neznáme, musí ale být úchvatná. Není důvod, aby vůz vážil zásadně více než 1 400 kg, a to by bylo o více než dvě stovky kil méně než u současné M3. S lehce navýšeným výkonem a minimálními převisy karoserie by pak mělo být o zábavu postaráno.

Zatímco o jízdním projevu vozu můžeme jen spekulovat, o jeho ceně nikoli. Koupit si můžete právě vyobrazený vůz postavený na základech BMW 1 z roku 2005 s necelými 30 tisíci kilometry na tachometru. Přímo v Norsku vás přijde na 749 000 norských korun, tedy nějakých 2,35 milionu korun českých. O levný špás tedy nejde, za naprosto jedinečný vůz daných parametrů to ale přehnaná cena rozhodně není.


BMW 1 s motorem 4,0 V8 z M3: skutečná 1M? - 1 - BMW 1 M V8 SSP Norsko 01BMW 1 s motorem 4,0 V8 z M3: skutečná 1M? - 2 - BMW 1 M V8 SSP Norsko 02BMW 1 s motorem 4,0 V8 z M3: skutečná 1M? - 3 - BMW 1 M V8 SSP Norsko 03BMW 1 s motorem 4,0 V8 z M3: skutečná 1M? - 4 - BMW 1 M V8 SSP Norsko 04BMW 1 s motorem 4,0 V8 z M3: skutečná 1M? - 5 - BMW 1 M V8 SSP Norsko 05BMW 1 s motorem 4,0 V8 z M3: skutečná 1M? - 6 - BMW 1 M V8 SSP Norsko 06BMW 1 s motorem 4,0 V8 z M3: skutečná 1M? - 7 - BMW 1 M V8 SSP Norsko 07BMW 1 s motorem 4,0 V8 z M3: skutečná 1M? - 8 - BMW 1 M V8 SSP Norsko 08BMW 1 s motorem 4,0 V8 z M3: skutečná 1M? - 9 - BMW 1 M V8 SSP Norsko 09BMW 1 s motorem 4,0 V8 z M3: skutečná 1M? - 10 - BMW 1 M V8 SSP Norsko 10BMW 1 s motorem 4,0 V8 z M3: skutečná 1M? - 11 - BMW 1 M V8 SSP Norsko 11BMW 1 s motorem 4,0 V8 z M3: skutečná 1M? - 12 - BMW 1 M V8 SSP Norsko 12BMW 1 s motorem 4,0 V8 z M3: skutečná 1M? - 13 - BMW 1 M V8 SSP Norsko 13BMW 1 s motorem 4,0 V8 z M3: skutečná 1M? - 14 - BMW 1 M V8 SSP Norsko 14BMW 1 s motorem 4,0 V8 z M3: skutečná 1M? - 15 - BMW 1 M V8 SSP Norsko 15BMW 1 s motorem 4,0 V8 z M3: skutečná 1M? - 16 - BMW 1 M V8 SSP Norsko 16BMW 1 s motorem 4,0 V8 z M3: skutečná 1M? - 17 - BMW 1 M V8 SSP Norsko 17BMW 1 s motorem 4,0 V8 z M3: skutečná 1M? - 18 - BMW 1 M V8 SSP Norsko 18BMW 1 s motorem 4,0 V8 z M3: skutečná 1M? - 19 - BMW 1 M V8 SSP Norsko 19BMW 1 s motorem 4,0 V8 z M3: skutečná 1M? - 20 - BMW 1 M V8 SSP Norsko 20BMW 1 s motorem 4,0 V8 z M3: skutečná 1M? - 21 - BMW 1 M V8 SSP Norsko 21BMW 1 s motorem 4,0 V8 z M3: skutečná 1M? - 22 - BMW 1 M V8 SSP Norsko 22BMW 1 s motorem 4,0 V8 z M3: skutečná 1M? - 23 - BMW 1 M V8 SSP Norsko 23BMW 1 s motorem 4,0 V8 z M3: skutečná 1M? - 24 - BMW 1 M V8 SSP Norsko 24BMW 1 s motorem 4,0 V8 z M3: skutečná 1M? - 25 - BMW 1 M V8 SSP Norsko 25
BMW „1 M” z dílen norského SS Performance si s originálem v ničem nezadá

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše