Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test VW Golf R 2014: R jako Renegát
31.3.2014 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) Býval tuctovým rodinným hatchbackem, ale spáchal ten nejhorší hřích, když se vymezil proti svým nudným bratrům... A nebo, nebo nevymezil?
Přehled kapitol
Mohlo by se zdát, že nový Golf R má cestu ke slávě přinejmenším v našich očích dávno vyšlapanou. Však nová Octavia RS zazářila už v loňském testu a stále čerstvý Leon Cupra se v tom letošním nejevil ani o trochu hůře. Co se může stát, když prakticky témuž autu přidáte dalších 20 koní, pohon všech kol a dozajista řadu dalších drobných vylepšení? Za normálních okolností bych řekl, že nic špatného, jenže to bychom v mezičase nesměli zkusit i nový Golf GTI.
Ačkoli recenzi měl na starosti kolega, s tímto vozem jsem také chvíli strávil. Lhal bych, kdybych řekl, že jsem byl zklamaný, auto je to velmi dobré, okouzlit mě ale zkrátka nesvedlo. Možná to bylo hloupě poskládanou převodovkou, navíc automatickou, jenže ani s ní GTI nepostrádalo dynamický švih. Možná to bylo zimními pneumatikami, jenže s těmi jsme loni podruhé zkoušeli i Octavii RS a přesto dokázala zaujmout po boku Subaru WRX STi na letních, navíc za podstatně vyšších teplot, než jaké panovaly v lednu. Možná to nebyl nejpovedenější kousek, možná mu někdo něco chybělo, možná...
Člověk má v podobných případech tendenci hledat nějaké nestandardní příčiny, však jde o Golf, produkt klíčové značky mateřského koncernu a ten by přece nedovolil, aby Octavia RS byla zajímavější. Jenže důvody mohou být velmi jednoduché. Co když byl výsledný, troufnu si říci trochu nemastný a neslaný, aktivního řidiče neokouzlující a hlavně po hltání dálničních kilometrů toužící jízdní projev dán především tím, že Volkswagen právě takové auto stvořit chtěl? Ano, mělo to být GTI, ale také to měl být Golf, dokonalý kompakt pro každého, kdo vlastně neví co chce - nedostane v žádném směru nic excelentního, dostane ale skoro v každém směru něco velmi dobrého a snad v žádném nic špatného. To je zcela racionální a respektu hodný přístup ke konstrukci vozu libovolného typu, jen po mně nikdo nemůže chtít, abych o něm pěl ódy na řidičskou radost. K ničemu takovému totiž chování testovaného GTI jednoduše nesvádělo.
Navíc tu byla ještě jedna pochybnost - předchozí generace Golfu R, kterou jsme testovali předloni. Také toto R mělo být vrcholem řady a minimálně dynamicky jím bylo, snad ještě nikdy v životě jsem ale po tak rychlé jízdě neměl chuť na kýbl antidepresiv. Golf VI R je zřejmě nejnetečnější 270koňové auto, které kdy bylo vyrobeno, přitom tehdejší GTI se až tak odtažitě nejevilo. Tak proč by nové R muselo být jiné, proč by muselo být „hot”, proč by muselo být lepší než Leon Cupra, když tučných 110 kg hmotnosti navíc vyvažuje jen 20 koňmi a možná přidává i nemalou porci tradičních wolfsburských dobrot? Bylo tu zkrátka hodně otázek. Nové R jsem zkusil krátce po testu nové Cupry a na následujících řádcích se na ně pokusím najít co možná nejjasnější odpovědi.
Tohle že zítra zesměšní mé Porsche?
Jestli nový Golf R něčím ani o píď nezaostává očekáváními, pak je to svým vzhledem. Při pohledu na něj jsem se musel až smát - ne tomu, jak je legračně ošklivý, je to vlastně docela sympatické auto, ale tomu, jak málo dává znát, čím skutečně je. Nemám nejmenších pochyb o tom, že tohle je ta nejméně se vnucující interpretace 300koňového auta, kterou kdy svět poznal.
Oproti standardnímu Golfu se R liší vážně jen drobnostmi - předním nárazníkem s otvory pro vstup vzduchu k extra chladičům po bocích ve stylu Porsche, stříbrnými kryty zrcátek, které pro změnu připomínají, že eRko kompletně vykrádá techniku Audi S3, a zadním nárazníkem s těžko funkčním difuzorem a čtyřmi koncovkami výfuků, jenž navrch toho všeho připomínají, že designér vozu někde o soudnost přece jen přijít musel. Dál? Dál jde jen o drobnosti, které ani nestojí za řeč a když se to všechno podtrhne nápaditou šedou barvou, máte na světě zřejmě nejžhavějšího kandidáta na titul Auto roku 2014... asociace bankovních lupičů.
Neříkám, že si ho nikdo nevšiml. „To bude nějaký dobrý Golf,” nebo: „To je vážně pěkný Golf,” zaslechl jsem několikrát. Jen pár zasvěcenců ale vědělo, že to R na přídi, bocích a zádi neznačí jen nějaký paket z raket, nýbrž skutečnou raketu, která bude o 5 vteřin později uhánět stovkou a ke zdolání dvoustovky nebude potřebovat ani čtyřikrát tolik času. Provedl jsem pár tradičních srovnání s auty z podobných kruhů a snad nejvíce mě pobavila věta majitele Porsche Cayman S předchozí generace: „Tohle že zítra zesměšní mé Porsche?” Minimálně dynamicky, bohužel/bohudík, ano, a to prakticky kdekoli a kdykoli. Ale k tomu se ještě dostaneme.
Co interiér? Ani tady nenastala žádná Revoluce. Tu písmeno R vážně neznačí, pokud za ni tedy nebudete považovat přístrojovou desku s modrými rafičkami obou „budíků” nebo stejným odstínem svítící vnitřní prahy či linky ve výplních dveří. Nášlapy pedálů jsou zřejmě stejné jako v GTI, dole zploštělý volant, který coby názvu nehodný nesmysl nebudu znovu napadat, se od slabšího bratříčka liší jen logem a barvou obšití a zdá se mi, že i sedadla byla stejná jako v gétéíčku, jen trochu jinak zbarvená a čalouněná. Byla velmi dobrá v něm, velmi dobrá jsou i v eRku, tak dobrý dojem jako ta v Cupře na mě ale nedělala.
Tím vším nenaznačuji, že by byl interiér Golfu VII R špatný, nenechte se mýlit. Je příjemný, útulný, ergonomicky solidně řešený. Jen na vnitřek sporťáku, auta (a teď nepřeháním), před kterým si budou na práci s pravým blinkrem muset začít zvykat i majitelé ne až tak starých Ferrari, prostě nevypadá. Mně to nevadí, ani zvenčí, ani zevnitř, nestojím o čínský cirkus, který hraje stuttgartský ansámbl se srovnatelným A 45 AMG. Jen konstatuji, že pokud byste v Golfu R něco takového hledali, prostě to tam není. A ta srovnání s Cuprou nejsou náhodná - ani ta přílš nevykřikuje, co svede, Golf R je ale vedle ní teprve beránek, hrdý okupant posledního místa nejnižší exhibicionistické ligy.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 9 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 6 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 8 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 9 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 10 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva