Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Seat Exeo ST 2,0 TDI Multitronic: škoda přehlížet
5.12.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Když základy auta pamatují přelom tisíciletí a teď se tváří jako novinka, vyvolává to otázky. Je Exeo vyzrálé, nebo zastaralé?
Přehled kapitol
Mám rád čistě hypotetické otázky. Donutí člověka k zamyšlení, podněcují obrazotvornost a dovolují rozvíjet příběhy, které se nikdy nestaly. Ryzí ideová alternativa. A neříkejte, prosím, že nevíte, o čem je řeč. Anebo jste se opravdu nikdy, aspoň na vteřinu, nezabývali takovými věcmi, jako je deset nejlepších aut v pomyslné garáži nebo neomezený rozpočet na nákup vozu?
Dobře, zeptám se ještě jinak. Koupili byste si dnes třeba původní BMW s atmosférickým motorem a pohonem zadních kol z devadesátých let, kdyby se začalo opět vyrábět? Nebo nezničitelný Mercedes W124. Ameriku z období těsně před ropnou krizí, japonskou zadokolku z osmdesátých let... Doplňte, cokoli chcete a mohli byste to mít. Ne „jako nové“, ale opravdu nové.
Recyklát ale kvalitní
Proč ale? Z nostalgie? Ze vzdoru proti komplikovanosti doby a vnitřní touhy po jednoduchosti? Pro ten styl a duši? Nedigitalizovaným jízdním vlastnostem? Jistě, cokoli z toho by mohlo být dobrým důvodem.
Život má ale ve zvyku ukazovat svou ironickou tvář a tak to opět dopadlo jinak. Pokud je mi známo, svět po výběhovém Audi A4 netoužil a přeci jsme jej dostali jako Seat Exeo. Netoužil proto, že neměl nic z výše zmiňované přitažlivosti. Tento vůz byl prostě jen poplatný své době - poskytoval s věkem prchající pocit „prémiovosti“, nebyl s to splnit, co mu bylo přisuzováno, a nesl na zádech i cejch špatné pověsti některých majitelů. Samozřejmě, že nejen to a kdo tvrdí opak, dopustil by se hloupého zjednodušování, ačkoli i sama historie k tomu má silné sklony.
Je tedy Seat Exeo zbytečný automobil? Styděl bych se sám před sebou, kdybych posuzoval auto jen podle jeho někdejší reputace a nechal se unést nechutí z toho, co z něj marně chtěli mít jeho tvůrci, jenže teď, s odstupem času, jej opravdu dokážu ocenit více než v jeho původní podobě. Možná prozradím něco, co jsem si měl nechat na závěr, ale i s dřívějšími chybami je dnes Exeo sympatický vůz.
Nová měřítka
Pochopitelně za to může také efekt outletového výprodeje luxusního zboží pod jinou značkou ale se stejnou kvalitou, ale to hlavní (tedy pokud tak můžu mluvit v souvislosti s neživou věcí) je změna osobnosti. Technika Audi s logem Seatu už nemusí nic dokazovat před BMW nebo Mercedesem a pořád je to ten samý vůz. Změnilo se jen měřítko, podle kterého je posuzován. A proto si dovolím napsat, že Exeo je opravdu dobré auto. Ne výjimečné, ani zábavné. Ale dobré a schopné vyvolat dojem kvality, tudíž v žádném případě obyčejné.
Posaďte se do kabiny a spíše než zastaralost vám připomene, že vám je o deset let více. A že o dalších deset let budou panely vypadat pořád tak solidně a robustně. Jednoduché digitální displeje zářící červenými pixely působí oproti TFT panelům jako Pacman vedle Battlefieldu 3, ale hodnota informací netrpí, tím spíše, když je vše perfektně čitelné.
Z obecného pohledu je možné ergonomii Seatu Exeo vytknou jen málo. Přední sedačky jsou skvělé, volant nastavitelný ve velkém rozsahu v obou osách, ovladače a tlačítka kladou odpor a cvakají způsobem, který ocení ten nejnáročnější haptik. Právo stěžovat si ale náleží lidem většího vzrůstu, kteří budou vyhnáni na zadní sedadla. Místo na vyvinutější nohy, delší chodidla pod sedákem a hlavu pod stropem se hledá značně obtížně. Za volantem se ale trápit nebudete, přestože široká středová konzole by mohla být od pravého kolena trochu dál. A když bych měl přidat něco čistě subjektivně - fólie imitující karbon patří na kapotu Felicie z mimoňských válek...
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 6 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 7 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 9 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 10 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 21:21 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel