Test Fiat Freemont 2,0 Multijet: on vás ten smích přejde

Původní americké vozy při vstupu na evropskou půdu obvykle pohořely na celé čáře. Dokáže to Dodge Journey maskovaný za Fiat změnit?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Fiat Freemont 2,0 Multijet: on vás ten smích přejde

6.2.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Test Fiat Freemont 2,0 Multijet: on vás ten smích přejde

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Původní americké vozy při vstupu na evropskou půdu obvykle pohořely na celé čáře. Dokáže to Dodge Journey maskovaný za Fiat změnit?

Iso Grifo, Bizzarrini 5300 GT, Intermeccanica Italia, De Tomaso Pantera, Ghia 450 SS... Někdejší výsledky italsko-americké kooperace většinou vypadaly a jezdily velmi sympaticky. Se spolehlivostí to už bylo poněkud horší. Asi hlavně proto, že lidé apeninského poloostrova techniku obvykle lépe navrhovali, než stavěli a vlastně i proto pod kapoty automobilových krásek montovali kusy ingotů importované z druhé strany Atlantiku a ne své vlastní.

Dnešní adept v testu chce uspět podobnou skládankou, leč konstrukčně v opačném garde. Fiat od ledna drží téměř šedesát procent akcií Chrysleru, jenže ani on momentálně netrpí přebytky, a tak šetří, kde se dá. Třeba vzájemným sdílením platforem nebo jednodušším a rychlejším přeznačkováním modelů. Do této skupiny patří také Freemont.


Test Fiat Freemont 2,0 Multijet: on vás ten smích přejde - 1 - Fiat Freemont 04Test Fiat Freemont 2,0 Multijet: on vás ten smích přejde - 2 - Fiat Freemont 01Test Fiat Freemont 2,0 Multijet: on vás ten smích přejde - 3 - Fiat Freemont 02

Partnerství naruby

Jak asi víte, jde o Dodge Journey, vyrábí se v Mexiku a pro potřeby evropské klientely dostal kromě původního zážehového šestiválce o objemu 3,6 litru a výkonu 276 koní rovněž úspornější dvoulitrové diesely MultiJet se 140 nebo 170 koňmi. Toto je test silnějšího z nich. Má poháněná přední kola, ale jako správný crossover - kříženec s SUV - se nabízí také jako čtyřkolka. Pro potřeby současného ochlazování by 4x4 přišlo vhod, především proto, že Fiat k vozu dodává kompromisní (jinak řečeno pro zimu i léto nevhodné) celoroční pneumatiky Kumho. V Praze a jejím okolí ale až taková Sibiř nepanuje, takže jsme se nakonec bez kardanu a zadního diferenciálu obešli.

Než si půjdeme zajezdit, čeká nás obligátní zastávka spojená s detailní prohlídkou. Freemont od pohledu nevypadá jako vzrušující auto. Jeho tvary jsou přísně účelné, nenápadné, diktované funkcí, což ale ve výsledku vůbec nemusí být na škodu věci. A ani není. Asi byste to podle fotografií do něj neřekli, ale italský pořízek s americkými doklady umí náramně maskovat svoje monumentální rozměry. Postavte jej na parkovišti například vedle Fordu Galaxy a Freemont bude vyčnívat. Jistou představu o velikosti si můžete udělat také podle kol. To, co se zdá být konfekční velikostí, jsou ve skutečnosti devatenáctky.

Test Fiat Freemont 2,0 Multijet: on vás ten smích přejde - 4 - Fiat Freemont 15Test Fiat Freemont 2,0 Multijet: on vás ten smích přejde - 5 - Fiat Freemont 13Test Fiat Freemont 2,0 Multijet: on vás ten smích přejde - 6 - Fiat Freemont 12

Full-size crossover

Pro posádku menšího vzrůstu americké full-size rozměry znamenají, že se musí fyzicky připravit na menší horolezecký výstup do útrob sedmimístné kabiny. Není to snadné, ale zase jí v tom zdatně pomáhá nejen vnějším designem zdůrazňovaná účelnost. Už přední dveře se otevírají neobvykle doširoka, ale druhý pár umí vytvořit s podélnou osou karoserie devadesátistupňový úhel, takže Freemont pak vypadá jako menší orbitální těleso s rozloženými solárními panely.

Nad praktičností se zde ale evidentně přemýšlelo i v několika dalších rovinách. Potřebujete někoho posadit do třetí řady? Není problém, stačí zatáhnout za jednu ze tří páček na opěradle krajního sedačky, to se vzápětí nakloní dopředu a příslušná část dělené lavice se vztyčí a současně posune vpřed. Vzniklá mezera je pořád trochu těsná, ale kritický podtón zde zní pouze proto, že poslat dotyčného dozadu není za trest. Bez reptání tu můžou sedět i dospělí menšího vzrůstů, a to mezi sedmimístnými MPV není úplně obvyklá opce.

Test Fiat Freemont 2,0 Multijet: on vás ten smích přejde - 7 - Fiat Freemont 26Test Fiat Freemont 2,0 Multijet: on vás ten smích přejde - 8 - Fiat Freemont 28Test Fiat Freemont 2,0 Multijet: on vás ten smích přejde - 9 - Fiat Freemont 29Test Fiat Freemont 2,0 Multijet: on vás ten smích přejde - 10 - Fiat Freemont 30Test Fiat Freemont 2,0 Multijet: on vás ten smích přejde - 11 - Fiat Freemont 31

Freemont může být bez rozdílu v ceně i pětimístný, ale poslední řady sedadel se tímto způsobem zbavovat nemusíte. Jde to i chytřeji. Nepotřebujete-li minibus, jednoduše ji pošlete do podlahy a uvolníte tím 540 litrů pro zavazadla. Nebýt tři čtvrtě metru vysoké nakládací hrany, zvládlo by to i dítě.

Hraní si se sedadly ve Freemontu není jen prosté, ale může být navíc také objevné. Tahání za různé páčky, madla a popruhy vám třeba prozradí, že ve dvou krajních sedačkách druhé řady jsou integrované podsedáky a že opěradlo spolujezdce vpředu lze sklopit do roviny a pod sedákem se ukrývá docela objemná schránka. Další „tajné“ přihrádky a boxy najdete pod podlahou cestujících ve druhé řadě nebo pod přepážkou dna zavazadelníku. Doplňte k tomu spoustu držáků na kelímky a litrové lahve, zásuvky na 12 V, síťky, háčky nebo kotvící oka, a pokud musíte s rodinou trávit ve voze jen trochu více času, mohli byste ve Freemontu objevit příjemného společníka.

Test Fiat Freemont 2,0 Multijet: on vás ten smích přejde - 12 - Fiat Freemont 33Test Fiat Freemont 2,0 Multijet: on vás ten smích přejde - 13 - Fiat Freemont 53Test Fiat Freemont 2,0 Multijet: on vás ten smích přejde - 14 - Fiat Freemont 52

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.