První test Škoda Octavia RS 2017 2,0 TSI: čtyři oči pro pláč?

Verze RS byla vizuálně nejpřitažlivější Octavií, se čtyřmi světly je ale spíše odvážným stylistickým experimentem. Jenže, záleží na tom vůbec někomu?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Škoda Octavia RS 2017 2,0 TSI: čtyři oči pro pláč?

6.5.2017 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

První test Škoda Octavia RS 2017 2,0 TSI: čtyři oči pro pláč?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Verze RS byla vizuálně nejpřitažlivější Octavií, se čtyřmi světly je ale spíše odvážným stylistickým experimentem. Jenže, záleží na tom vůbec někomu?

Je docela smutné, když musíte před napsáním recenze přemítat spíše o důsledcích svého názoru, než abyste si v klidu utřídili myšlenky o automobilu samotném a pak ty postřehy jednoduše dali dohromady. Jenže taková je realita. Místo abych vám stručně a co nejsrozumitelněji převyprávěl, co jsem si odnesl ze setkání s modernizovanou Octavii RS a pak v dobré víře doufal, že vám budou tyto informace při výběru příštího auta nápomocné, teď momentálně přemýšlím, jak to asi bude vypadat v diskusi pod tímto článkem.

Nemusíte mi nic vyprávět. Z vlastní zkušenosti vím, že psát cokoli o Škodě v českém mediálním rybníčku připomíná dobrovolné strkání hlavy do oprátky. Ať řeknete skoro cokoli, máte prakticky stoprocentní jistotu, že se brzy najde někdo, kdo bude vědět mnohem lépe, co si máte myslet a nadto vás nezapomene obvinit z úplatkářství a bezpáteřního oportunismu. A to stále nemluvím o případu, když si náhodou dovolíte něco pochválit.

Tím pochopitelně netvrdím, že se v naší branži nemůže najít někdo dost ohebný, aby se před nějakou značkou předklonil. I to se stát může. Nikomu ani neberu jeho vlastní názor, každý ať si píše, co chce. Myslíte si ale, že máme tohle opravdu zapotřebí? Vždyť ty klíčky od Octavií, Superbů a Golfů už nemáme kam cpát…


První test Škoda Octavia RS 2017 2,0 TSI: čtyři oči pro pláč? - 1 - Skoda Octavia RS 2017 prvni jizda 014První test Škoda Octavia RS 2017 2,0 TSI: čtyři oči pro pláč? - 2 - Skoda Octavia RS 2017 prvni jizda 006První test Škoda Octavia RS 2017 2,0 TSI: čtyři oči pro pláč? - 3 - Skoda Octavia RS 2017 prvni jizda 005

Dobře, teď trochu vážněji. Předně uznávám, že faceliftovaná Octavia je trochu výjimečný případ, takže se živějším než obvyklým debatám kolem ní nedivím. V redakci se nestává příliš často, abychom měli na něco diametrálně jiný pohled, vlastně si na takovou situaci ani nevzpomínám. Pravdou ale je, že kontroverzní nová příď s dvojitými předními světlomety tuhle neobvyklou názorovou shodu lehce naštípla. Zatímco kolegové rozporný vzhled modernizované Škody zrovna nechválí a spíše se přiklání ke zhruba dvoutřetinové většině hledící na čtyřokou novinku kriticky, mně osobně tohle auto tolik nedráždí.

Neberte to automaticky jako špatně maskovanou chválu. Pokud se v poslední době docela povedl design některého mladoboleslavského modelu, pak je to aktuální Superb. Při pohledu na Octavii mám nicméně skutečně daleko k tomu, abych si spěšně sypal pod jazyk celé balení nitroglycerínu ve strachu z toho, že mě samým nadšením klepne. V minulosti jsme se s kolegy mnohokrát shodli na tom, že dosavadní RS bylo vizuálně atraktivní auto, což už se dneska zkrátka neshodneme a za „vizuálně atraktivní” jej dnes asi obecně označí málokdo.

Přesto si zkrátka nemyslím, že by existoval zvlášť velký důvod nový design radikálně odsoudit, i když auto svým způsobem vybočuje z řady. Je mi líto, pokud někdo očekával, že vzhled přepracované Škody budu vynášet na rukou až do nebe anebo si o něj otřu špinavé boty, ale takhle to prostě necítím. Nicméně i kdybych měl vskutku problém, a po nocích jsem zuřivě píchal pletací jehlice do slaměné panenky s Kabaňovou fotkou, mé soukromé diagnózy sem nepatří.

Stejně jako kdykoli jindy mě nejdříve zajímá, jak auto vypadá naživo (což jsem si v lednu při prvním statickém představení ve Vídni ověřil), především bych chtěl ale vědět, co doopravdy umí a jak funguje na běžných silnicích. A tohoto prostého receptu jsem se držel také před usednutím za volant druhé nejsilnější varianty Octavie RS při následujícím výletu do Vídně. Takže je to dobré auto, u něhož vzhled rychle pustíte z hlavy, nebo vám po jeho koupi zbudou jen ty čtyři oči pro pláč?

První test Škoda Octavia RS 2017 2,0 TSI: čtyři oči pro pláč? - 4 - Skoda Octavia RS 2017 prvni jizda 017První test Škoda Octavia RS 2017 2,0 TSI: čtyři oči pro pláč? - 5 - Skoda Octavia RS 2017 prvni jizda 019První test Škoda Octavia RS 2017 2,0 TSI: čtyři oči pro pláč? - 6 - Skoda Octavia RS 2017 prvni jizda 022

Za stabilnější postoj může design

Podle obvyklého formálního schématu bych měl nyní podrobně rozebrat vnější design Octavie RS, mám ale za to, že právě na tohle téma bylo na naší stránce vystříleno už tolik munice, že mě nenapadá nic konkrétního, čím bych ještě mohl přispět do názorového mlýnku. I když vlastně… Dvě věci by tady možná byly.

Dělená přední světla stojí za jednu drobnou zmínku asi proto, že se k eReSu hodí subjektivně více než k běžným modelům. Proč? Přesně nevím, možná lépe ladí s jiným předním nárazníkem anebo tohle auto vylepšují standardně dodávaná LED v kombinaci s možností poručit si černou mřížku masky chladiče. Více bych to nerozmazával. Podívejte se na fotky a udělejte si názor sami, pokud jste tak dosud náhodou neudělali.

Druhý detail se týká rozšíření zadní nápravy o třicet milimetrů úpravou nábojů kol. Ne, tahle změna opravdu nesouvisí s nutností vylepšit stabilitu či jízdními vlastnostmi. Zvětšení zadního rozchodu bylo iniciováno kvůli designu a nikoli lidmi přes podvozky.

První test Škoda Octavia RS 2017 2,0 TSI: čtyři oči pro pláč? - 7 - Skoda Octavia RS 2017 prvni jizda 012První test Škoda Octavia RS 2017 2,0 TSI: čtyři oči pro pláč? - 8 - Skoda Octavia RS 2017 prvni jizda 026První test Škoda Octavia RS 2017 2,0 TSI: čtyři oči pro pláč? - 9 - Skoda Octavia RS 2017 prvni jizda 027

Potvrdilo to hned několik lidí najednou. Vývojáři neshledali v ovladatelnosti eReSa nic, co by potřebovali nutně změnit, někomu evidentně důležitému se však nelíbila zadní kola zapadlá do karoserie, takže nastoupili návrháři.

Mohli samozřejmě použít širší disky, případně kola s nižším zálisem (znáte pod označením ET), místo toho ale přepracovali ony náboje. Co přesně pak bylo nezbytné doladit na zadních pružinách i tlumičích, mi nikdo neprozradil, každopádně jejich kalibrace stejná nezůstala. K tomu se ale ještě dostaneme.

První test Škoda Octavia RS 2017 2,0 TSI: čtyři oči pro pláč? - 10 - Skoda Octavia RS 2017 prvni jizda 037První test Škoda Octavia RS 2017 2,0 TSI: čtyři oči pro pláč? - 11 - Skoda Octavia RS 2017 prvni jizda 036První test Škoda Octavia RS 2017 2,0 TSI: čtyři oči pro pláč? - 12 - Skoda Octavia RS 2017 prvni jizda 038

Uvnitř jen pár novinek

S faceliftem se toho uvnitř mnoho nezměnilo, úpravy jsou nicméně nepřehlédnutelné, byť je diskutabilní, jestli některé posunuly Octavii k lepšímu. Ambientní osvětlení interiéru je něco, co bych k životu nutně nepotřeboval, pokud ale právě vy máte dojem, že některý z deseti dostupných odstínů bude schopen vyvolat na palubě příjemnější atmosféru a máte na barevná světýlka rozpočet, není to nic proti ničemu.

V případě kompletně dotykového ovládání displeje multimediálního rozhraní na středové konzole je to trochu složitější. Nemůžu popřít, že infotainment má velmi dobře vychytaný software. Reaguje bez prodlev, rozlišení obrazovky je výtečné, grafika i menu jsou srozumitelné, virtuální tlačítka dostatečně velká. Pokud jste se ale někdy pokoušeli nastavit kupříkladu hlasitost s rukou pohupující se ve vzduchu kvůli zvlněné silnici, pak mě snad pochopíte, když řeknu, že mi zrovna v takové situaci přijde obyčejný otočný ovladač jako mnohem lepší řešení.

První test Škoda Octavia RS 2017 2,0 TSI: čtyři oči pro pláč? - 13 - Skoda Octavia RS 2017 prvni jizda 044První test Škoda Octavia RS 2017 2,0 TSI: čtyři oči pro pláč? - 14 - Skoda Octavia RS 2017 prvni jizda 045První test Škoda Octavia RS 2017 2,0 TSI: čtyři oči pro pláč? - 15 - Skoda Octavia RS 2017 prvni jizda 049

Lze určitě namítnout, že podobný knoflík má řidič na volantu, spolujezdec na něj ale jistě sahat nebude a někdo zkrátka může preferovat ovládání rádia tradičním způsobem a na obvyklém místě. A navíc nemusí mít chuť každou chvíli čistit ohmataný displej. Tohle v budoucnu částečně vyřeší ovládání gesty po vzoru Golfu, zákazníci Škody si však budou muset na nejmodernější technologii vyhrazenou prozatím jen pro VW počkat.

Poslední změna se týká sedadel, přesněji jejich čalounění. Nově je můžete mít i kompletně potažené alcantarou, mě ale zaujala jiná věc. Jestli vám skutečně záleží na dobré pozici za volantem a máte nějaké ty centimetry navíc, vyberte si raději manuálně ovládané sedačky. Ty s elektromotorky jsou uchyceny o něco výš a s mými téměř dvěma metry se mi sedělo o hodně příjemněji v těch jednodušších.

První test Škoda Octavia RS 2017 2,0 TSI: čtyři oči pro pláč? - 16 - Skoda Octavia RS 2017 prvni jizda 053První test Škoda Octavia RS 2017 2,0 TSI: čtyři oči pro pláč? - 17 - Skoda Octavia RS 2017 prvni jizda 054První test Škoda Octavia RS 2017 2,0 TSI: čtyři oči pro pláč? - 18 - Skoda Octavia RS 2017 prvni jizda 051

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.