Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Peugeot 308 2014: vítaný krok zpět
17.10.2013 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Po pokusech koketujících až s MPV se Peugeot v kompaktní třídě vrací ke kořenům. Poprvé jsme zkusili novou 308 a víme o ní kde co.
Přehled kapitol
Hned zkraje mohu říci, že nový Peugeot 308 je mnohem přímější nástupce klasické a svého času velmi úspěšné třistašestky, než kterými se staly předchozí modely se jmény 307 a opět 308. Cílem tohoto návratu ke kořenům je nesporně jediné - postavit lepší konkurenci etalonu nižší střední třídy, Volkswagenu Golf, neboť právě ten se tradičních řešení vždy držel. Peugeot navíc v tomto boji nehodlá zůstat jen u výchozího hatchbacku, za dveřmi je kombi tradičně označené SW, které přijde na jaře i sportovně laděné verze GTi a R, které mají shodné označení jako podobně laděné hatchbacky z Wolfsburgu. Ani to jistě není náhoda, ale nepředbíhejme.
První kontakt s novým autem nesoucím znovu číslici 308 na zádi je v příkrém rozporu s tím, co by zachování stejného označení mělo naznačovat. Tohle je docela jiné auto, než na jaké jsme dosud byli zvyklí. Ostatně totožné jméno jako u dosavadní generace francouzského kompaktu žádnou faktickou kontinuitu značit nemá - jeho poslední dvě třetiny budou od nynějška vlastní všem „nelevným” modelům automobilky, ať už jejich název bude začínat jedničkou, nebo devítkou.
Novinka tak navzdory svému jménu od pohledu slibuje doslova malou francouzskou revoluci - dá se říci, že oproti dosavadnímu provedení 308 nezůstal kámen na kameni. Konstruktéři se kromě běžného vzhledu hatchbacku segmentu C vrátili také k nízké hmotnosti (do 1,3 tuny), kompaktnějším rozměrům (délka 4 253, šířka 1 804 a výška 1 457 mm), delšímu rozvoru (2 620 mm) a snažili se o dosažení lepší aerodynamiky (součinitel odporu vzduchu Cx činí 0,28). To všechno má vést k atletičtějšímu vzhledu, lepšímu jízdnímu projevu a vyšší provozní efektivitě. Funguje to? Podívejme se na to.
Jen pětidvéřová, přesto atraktivnější karoserie
V souladu se záměry Peugeotu se nová 308 zcela vzdala ambic stavět na platformě kompaktního hatchbacku „něco víc” a vrátila se „pouze” k co nejlepšímu zastávání pozice klasického hatchbacku své třídy. Novinka chce být po vzoru Golfu a spol. znovu obyčejnější, paradoxně ale vypadá atraktivněji než přinejmenším dva její předchůdci.
Platí i to navzdory faktu, že až do konce dnů této generace 308 bude v nabídce pouze pětidveřová varianta, třídveřové provedení se do výroby prý už nevrátí. Auto se ale i v této, řekněme usedlejší formě vizuálně zbavilo své nadměrné výšky a působí zkrátka kompaktně. V detailech zejména přídě se pokouší inspirovat designovými prvky představenými studií Onyx a být líbivější a modernější, což podtrhují i dnes už běžná světla s LED.
„Ledky” najdeme i ve světlech na zádi, která se z prvních fotek zdála být oproti přídi poněkud nenápaditá a příliš mohutná. V praxi ale působí naopak sympaticky drobně a smysluplně zakončují některé dynamické linky, které karoserie rozehrává svou přídí či bočními partiemi.
Osobně se domnívám, že střih klasické karoserie pětidveřového hatchbacku se bude líbit, výsledek ale i s použitím nových fotek posuďte sami. Ostatně totéž platí také o interiéru, kde se ovšem najdou i zásadní funkční novinky.
Jednoduchý interiér téměř bez tlačítek
Vnitřek nové 308 kráčí svým základním uspořádáním ve stopách menší 208, přidává ale více designové i ergonomické jednoduchosti. Přesto má tak trochu dvojí tvář - ani 308 se totiž nevzdává kontroverzního řešení přístrojové desky, na kterou se musíte dívat přes volant a nikoli tradičněji skrze něj. Peugeot toto řešení obhajuje posunem přístrojovky blíže silnici a dále od očí, což by zásluhou snadnějšímu přeostřování mělo snížit zátěž řidiče. Zní to rozumně, v praxi se ale spíše než s domnělými výhodami potýkáte s následky nestandardnosti celého řešení.
Něco podobného pak lze říci o vpravo umístěném otáčkoměru se zrcadlově otočenou stupnicí, i ten vypadá jako specifikum za každou cenu. Jistě, zvyknout si lze na vše, otázkou ale je, zda v těchto případech existuje rozumný důvod si zvykat na něco nového - jasné výhody daných řešení se neprojevily ani v 208, ani v 2008 a nejinak tomu bylo ani v tomto případě s „obráceným otáčkoměrem” navrch.
Tohle je ale nakonec jediné už částečně známé specifikum 308, palubní deska jinak sází na prostší tvary a zcela nové ovládání. Tak málo tlačítek jsem v žádném Peugeotu ještě neviděl a je otázkou, zda jich dnes tak málo najdeme v jakémkoli jiném autě. Pokud si budete chtít nastavit klimatizaci či naladit rádio, budete se (alespoň u lépe vybavených verzí, základ vypadá trochu jinak - viz závěrečná fotogalerie) muset kamarádit s dotykovým displejem o úhlopříčce 9,7 palce. To má své výhody i nevýhody - mezi ty druhé patří zejména složitější nastavování některých funkcí, že systém zatím neumí česky. Na náš rodný jazyk si bude většina zákazníků muset počkat až do příchodu praktičtějšího kombi, tedy až do příštího jara. K dalším vymoženostem modelové řady 308 nyní patří třeba standardně dodávané bezklíčové startování tlačítkem nebo elektronická parkovací brzda. Za příplatek je možné mít i tempomat, head-up displej, panoramatickou střechu či sportovní sedadla.
A prostor uvnitř? Pokud neměříte více než 180 centimetrů, nebudete mít na žádném z pěti sedadel vážnější problém. I vzadu je místa docela dost, přesto se na zadní lavici budou nejlépe cítit děti. Vůbec nejvíce místa má k dispozici nikoli řidič, ale spolujezdec, který si díky „vykousnuté“ přístrojové desce opravdu nemůže stěžovat. Co ocení asi všichni, je u francouzského vozu dosud nevídaná kvalita zvláště horní části přístrojové desky s měkčeným plastem a zpracování výplní dveří, špatně na tom nová třistaosmička není ani v nabídce odkládacích prostorů.
Rozměrově se nový Peugeot 308 ve srovnání se stejnojmenným předchůdcem zmenšil, ale vnitřní prostor zůstal zachován. Nakonec i základní objem jeho zavazadelníku vzrostl o čtyřicet litrů na slušných 420 litrů.
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před hodinou - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 3 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 4 hodinami - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 6 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva