Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
VW se odvrací od dvouspojek. Nová Audi S je nemají a nová RS je mít nebudou
22.6.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Německý koncern s dvouspojkovými převodovkami vyrukoval ve velkém jako první. Nyní je však jako první začíná nahrazovat klasickými automaty.
S první dvouspojkovou převodovkou se již v 80. letech minulého století vytasilo Porsche v rámci svého závodního programu. Běžné automobily si ovšem musely počkat až do roku 2003, než toto řešení zpopularizovaly modely koncernu VW. V prvé chvíli se jednalo hlavně o ty sportovní, mezi něž patřily Volkswagen Golf R32 či Audi TT 3,2 V6, nicméně posléze DSG začal používat i zbytek portfolia. A dnes ji můžete mít klidně ve Škodě Octavia 1,0 TSI.
Jelikož se tato technologie zdála být velkým krokem vpřed, neb nabízela do té doby nepoznanou kombinaci rychlosti a jemnosti automatického řazení, velmi rychle na ni přesedlaly také konkurenční automobilky - od BMW a Mercedesu až po Ford či Hyundai. Zdálo se, že dvouspojky jsou do budoucna jedinou cestou, že postupně vytlačí všechny ostatní alternativy do zapomnění. Nicméně aktuálně se děje přesně pravý opak, přičemž kořeny odporu k DSG a podobným skříním můžeme hledat v Americe, jednom z největších světových trhů s auty.
Tamní klientela je zvyklá na sice pomalé, ale jemné řazení automatů s hydrodynamickými měniči, manuál je v USA velmi okrajovou volbou. V Evropě je situace přesně opačná, a tak zatímco Evropané berou dvouspojky obvykle jako rychlou a relativně jemnou alternativu k manuálu, Američané je mají za nekomfortní alternativu k automatům. Nemohou se srovnat zejména s poněkud trhavou změnou nejnižších stupňů, což vede ke kritice a dokonce i žalobám. Své o tom ví hlavně Ford, který již naznačil, že je potřeba dvouspojky lépe marketingově propagovat, aby lidé věděli, do čeho jdou. Zda ovšem tento krok bude dostačující či nikoliv, to je sporné.
U koncernu VW Group ovšem mají pocit, že lid dal dostatečně najevo, čeho si žádá a čeho nikoliv. Proto již nové Audi S4 dorazilo s novým osmistupňovým automatem ZF, který jiť není dvouspojkový. Stejnou převodovku by navíc měly dostat také chystané RS4 a RS5, v jejichž případě dojde taktéž k nahrazení dvouspojkové skříně.
Danou rošádu již nepřímo potvrdil vývojář pohonných jednotek u Audi Florian Beck, podle nějž to má spojitost také s točivým momentem motoru. „Do 400 Nm je ideální převodovkou DSG, ale tyto modely (S4 a S5) mají více než 500 Nm. Nový osmistupňový automat je přitom velmi konzistentní, efektivní a nabízí rovnováhu mezi výkonem a spotřebou.“
Mimo to dodává, že „měnič momentu napomáhá rozjezdům. Je také velmi důležité sladit celé ústrojí, aby vše pěkně spolupracovalo. Musíte zkrátka nalézt ideální mix mezi dynamikou, efektivitou a komfortem. A osmistupňová převodovka je takovým ideálem.“ Zdá se tedy, že poněkud krátká éra dvouspojek míří k nezdárnému konci z míst, kde jejich kdysi slibná kariéra začala - v koncernu VW.
Neříkejme ale zatím hop. Eliminace těchto automatů z nabídky špičkových Audi je sice významným signálem, nemusí ale znamenat definitivní konec - Porsche dál věří „svému” (také je to dílo firmy ZF, jakkoli vzniklé ve spolupráci s Zuffenhausenem) PDK a nová Panamera má dostat ve zbrusu novou 8stupňovou skříň. A Panamera se svým novým motorem 4,0 V8 biturbo nabízí daleko více než 400 nebo 500 Nm. Souboj nápadů je tedy v plném proudu i v rámci koncernu VW - pro koho bude vítězný, teprve uvidíme.













































Zatímco předchozí Audi S5 bylo nabízeno s šestistupňovým manuálem či sedmistupňovou dvouspojkou, to nové má k dispozici pouze klasický osmistupňový automat
Zdroj: Drive
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Kia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? včera 12:00
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
- Případ Vinales: Drama tlaku v pneumatikách - další díl 15.4.2025
- Další těžké zranění Jorge Martina 14.4.2025
Nejnovější články
Technik na okruhu postavil starou dieselovou ošklivku proti BMW M3 jen na jiných moderních pneu. A začaly se dít věci
včeraJaponské automobilky ukázaly, jak udrží při životě spalovací motory i v době, kdy se všechno spiklo proti nim
včeraPokud chce Kia s tímhle autem skutečně porazit Teslu Model 3 v její vlastní hře, může Elon Musk zůstat v klidu
včeraJedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše
včeraAudi dokonalo zmatení. Vedle A4 a A5 nabídne ještě model E5, ale pozor, bude to AUDI
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 04.17. 22:50 - HondaMan
- Onboard videa 04.17. 21:59 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.17. 21:19 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.17. 21:09 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.17. 20:39 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 04.17. 19:42 - M.Z.
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.17. 19:10 - GeneHawkins
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 04.17. 15:00 - Vrooom