Volvo prý vyřešilo problém těžkých baterií, elektřinu uschová přímo v karoserii

(+ video) Díky nové koncepci mají příští švédské hybridy vážit o poznání méně než stávající modely s konvenční spalovací jednotkou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Volvo prý vyřešilo problém těžkých baterií, elektřinu uschová přímo v karoserii

17.10.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Volvo prý vyřešilo problém těžkých baterií, elektřinu uschová přímo v karoserii

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Díky nové koncepci mají příští švédské hybridy vážit o poznání méně než stávající modely s konvenční spalovací jednotkou.

Vypadá to, že budoucnost automobilky Volvo nebude až tak temná, jak se po oznámení čtyřválcového a tříválcového downsizingu mohlo zdát. Má se tak stát díky chytrému skladování elektrické energie, které je zatím naprosto zásadním problémem elektrické mobility. Pokud si přitom aktuálně začínáte ťukat na čelo, na chvíli vás zarazíme.

Švédové totiž do budoucna nepočítají s těžkými bateriemi, které jen ruinují jízdní vlastnosti a svým způsobem víceméně negují veškeré úspory, jakých je elektrický vůz schopen dosáhnout. Místo konvenčních způsobů uchovávání elektrické energie Volvo chystá speciální materiál, který bude tvořen karbonovými vlákny, polymerovou pryskyřicí, nanobateriemi a superkondenzátory. Z tohoto mixu pak bude moci klidně být vytvarována celá karoserie, čímž se ušetří na prostoru i hmotnosti. Automobilka přitom naznačuje, že by mohlo jít až o 15procentní váhovou redukci, díky čemuž by takové Volvo S80 vážilo 1 348 kg namísto stávajících 1 585 kg.

Švédský sedan nezmiňujeme náhodou, neboť právě ten slouží jako demonstrační vozidlo. Volvo se přitom aktuálně rozhodlo kompozitním materiálem nahradit klasické víko a podlahu zavazadelníku, stejně jako částečné zakrytování motorového prostoru. V zadní části tak dosáhlo většího prostoru, přičemž dané komponenty zvládají uschovávat a následně dodávat stejné množství energie, jaké běžně poskytuje autobaterie.

Vpředu pak kompozitní materiál s přehledem nabídne energii systému start/stop, přičemž oproti běžné baterii uspoří na 50 procent hmotnosti. Kromě toho je urychlena i samotná dodávka energie. K dobíjení nových komponentů pak dochází stejnou cestou jako u klasických hybridů - lze tedy využít regenerativní brzdění nebo vůz připojit do zásuvky.

Aktuálně je však těžké říci, kdy dané kompozity půjdou do výroby, či jaké má celé řešení další úskalí. Volvo má sice - společně s dalšími účastníky projektu financovaného EU - za sebou již tři a půl roku vývoje, očividně však stále není na konci. Nás by přitom zajímala hlavně cenová stránka věci, neboť nová karoserie nutně bude dražší než ta stávající. A úspora hmotnosti je sice hezká, ale nikoliv při zběsilé ceně.


Volvo prý vyřešilo problém těžkých baterií, elektřinu uschová přímo v karoserii - 1 - Volvo karoserie misto baterie 01Volvo prý vyřešilo problém těžkých baterií, elektřinu uschová přímo v karoserii - 2 - Volvo karoserie misto baterie 02Volvo prý vyřešilo problém těžkých baterií, elektřinu uschová přímo v karoserii - 3 - Volvo karoserie misto baterie 03Volvo prý vyřešilo problém těžkých baterií, elektřinu uschová přímo v karoserii - 4 - Volvo karoserie misto baterie 04Volvo prý vyřešilo problém těžkých baterií, elektřinu uschová přímo v karoserii - 5 - Volvo karoserie misto baterie 05Volvo prý vyřešilo problém těžkých baterií, elektřinu uschová přímo v karoserii - 6 - Volvo karoserie misto baterie 06Volvo prý vyřešilo problém těžkých baterií, elektřinu uschová přímo v karoserii - 7 - Volvo karoserie misto baterie 07Volvo prý vyřešilo problém těžkých baterií, elektřinu uschová přímo v karoserii - 8 - Volvo karoserie misto baterie 08Volvo prý vyřešilo problém těžkých baterií, elektřinu uschová přímo v karoserii - 9 - Volvo karoserie misto baterie 09Volvo prý vyřešilo problém těžkých baterií, elektřinu uschová přímo v karoserii - 10 - Volvo karoserie misto baterie 10Volvo prý vyřešilo problém těžkých baterií, elektřinu uschová přímo v karoserii - 11 - Volvo karoserie misto baterie 11Volvo prý vyřešilo problém těžkých baterií, elektřinu uschová přímo v karoserii - 12 - Volvo karoserie misto baterie 12Volvo prý vyřešilo problém těžkých baterií, elektřinu uschová přímo v karoserii - 13 - Volvo karoserie misto baterie 13Volvo prý vyřešilo problém těžkých baterií, elektřinu uschová přímo v karoserii - 14 - Volvo karoserie misto baterie 14Volvo prý vyřešilo problém těžkých baterií, elektřinu uschová přímo v karoserii - 15 - Volvo karoserie misto baterie 15
Karoserie budoucích modelů Volva zastoupí těžké baterie. Díky kompozitním materiálům tak chystané hybridy sníží svou hmotnost pod úroveň stávajících vozů s konvenční pohonnou jednotkou

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.