Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry
9.9.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Motor V12 si můžete koupit, vážně výjimečný si ale musíte postavit. A proč ne rovnou ze dvou vynikajících japonských řadových šestiválců.
Mít auto s dvanáctiválcovým motorem je snem mnoha petrolheadů. Můžou si ho koupit, některé dvanáctiválce jsou dnes relativně levné, podíváte-li se na trh ojetin, jenže tu je také otázka údržby a ta už levná vážně nebude. A také nebudete mít nic vysloveně výjimečného, byť tuctový motor váš vůz pohánět nebude. Pokud budete toužit po něčem naprosto jedinečnému, musíte si takový motor sami postavit.
Don Groff z aglomerace Minneapolis-St. Paul v americké Minnesotě se pustil právě do takové stavby. Nespojuje ale dva 4,3litrové V6 od GM, které jsou v USA dost běžné, nýbrž se rozhodl spojit dva řadové šestiválce 1JZ od Toyoty. Oba jsou stejné, mají 24 ventilů a dvě vačkové hřídele a japanofilům se už při vyslovení onoho kódu jistě rozzářily oči - tyto řadové šestky se montovaly zejména pod kapotu modelu Supra, kde si vydobyly pověst zejména svou kvalitou a trvanlivostí.
Don Groff není ve stavbách automobilových součástek nováček. Zabývá se stavěním hotrodů, takže si umí poradit, i když potřebná věc neexistuje. Právě to se hodí při stavbě něčeho takového, protože V12 s úhlem sevření 120° ze dvou 2,5litrových japonských šestiválců vzniká dost pravděpodobně poprvé v historii. Mimo fabriku Toyoty rozhodně.
Kliková skříň a suchá olejová vana jsou samozřejmě vlastní výroby, systémy rozvodových a klínových řemenů také nejsou z obchodu, kovanou klikovou hřídel dodala firma Scat a s ní i ložiska používaná v osmiválcích Chevy 350. Z původní konstrukce motoru v podstatě zůstávají jen hlavy; bloky jsou také upravené, aby se daly na klikovou skříň nainstalovat. Ani hlavy na blocích ale nezůstaly úplně beze změny - jedna z nich je otočená, aby výfukové ventily směřovaly dovnitř V. To je opačně, než je u vidlicových motorů běžné, ale právě zde jsou turbodmychadla.
Teorie zněla, že motor dostane čtyři turba a z pěti litrů objemu bude dávat okolo 800 koní. Postupně však Don Groff došel k tomu, že budou lepší jen dvě dmychadla. Vyrobil tedy motané svody, které jsou samy o sobě skoro uměleckým dílem, a každá strana motoru má nyní jedno turbo - a pořádně velké, jak vidno i mezi obrázky. Jsou to kousky značky Garrett a každý prý stačí na 550 koní; zda ale bude výsledek mít 1 100 koní, je zatím otázkou.
Motor totiž ještě není hotový a také ještě není jasné, v čem bude jezdit. Původně byla idea namontovat ho do šasi starého pick-up trucku Chevrolet, který Donovi zatím jen překáží v garáži, ale zvítězila možnost postavení vlastního šasí, zatím. Motor v něm bude umístěn uprostřed, mezi řidičem a zadní nápravou, jak naznačuje jeden z obrázků. Převodovka bude manuální šestikvalt.
Don Groff na tomhle motoru pracuje už víc než rok a vždycky se objeví něco, co je potřeba změnit nebo vylepšit - třeba bylo nutno nastěhovat chladiče do míst, kde původně měla být palivová nádrž, takže ta se bude muset přemístit jinam a mít jiný tvar. Kousek šasi také musí být odnímatelný, aby se motor s převodovkou dal v případě potřeby vytáhnout ven.
Tenhle šikovný Američan si tak v podstatě staví své vlastní auto a dělá to doma v garáži. Navíc nepoužívá motor, který by si jen tak koupil od GM nebo Fordu, ale i ten vyrábí z velké části sám. A za to mu patří poklona a přání zdaru; až tahle věc bude jezdit, jistě to bude stát za to a nemůžeme se dočkat, až vám ji ukážeme v akci...
Postavit V12 ze dvou řadových šestiválců je víc než náročný úkol
Zdroj: Reddit
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
včera - Nesmyslně těžké AMG GT dostalo kouř ve srovnání s „americkým kýblem”, vaz mu zlomila hned první zatáčka
16.12.2024 - Američané srovnali nejlevnější nová výkonná auta s cenou do 830 tisíc a vybrali to nejrychlejší, v Evropě můžeme jen závidět
13.12.2024
Nejnovější články
- Bohaté lidi nezajímá, jaký pohon má jejich auto, tvrdí šéf Jaguaru. Je to ale opak toho, co už zjistila konkurence
před 2 hodinami - Nové levné SUV Škody se začalo vyrábět. Za jeho cenu to bude pecka jako hrom, která by Škodu vytáhla z problémů
před 3 hodinami - Už i „električtí Hujeři” kapitulovali a uznávají: Ježdění elektrickým autem je podstatně dražší než s benzinovým
před 5 hodinami - Carlos Tavares poprvé promluvil od chvíle, kdy skončil jako šéf Stellantisu. Teď prý za všechno může EU
před 6 hodinami - Zaměstnanec Mercedesu promluvil: 99 procent lidí tady prozřelo, špatná sázka se nám vrací. A to nejhorší je asi pořád před námi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva