Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Tohle je prý motor budoucnosti, místo kovu používá plast
14.4.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Jednoválec má plastové části bloku motoru. Je prý stejně výkonný jako kovový motor, ale je tišší a lehčí. A teplem se neroztaví.
Další cestou ke snižování hmotnosti automobilů mohou být plastové části motoru. A nemyslíme nyní nádržky různých kapalin, ale komponenty samotného motoru - například horní část bloku. S takovýmto nápadem přichází německý Fraunhoferův institut ve spolupráci s japonskou firmou Sumitomo Bakelite, tedy stejná německá organizace, která nedávno přišla s karbonem s příměsí bavlny, technického konopí či lnu.
Plast, který by zvládl teploty, jaké jsou v bloku motoru dosahovány, který by bylo možno s kovem dobře spojit a který by měl stejnou tepelnou roztažnost jako kov, existuje už od 80. let 20. století. Je to skelnými vlákny vyztužený fenolický resin; skelných vláken je 55 %, resinu 45 %. Nižší hmotnost je hlavní výhodou; oproti kovovým částem jsou ty plastové o 20 % lehčí. Ještě lehčí je materiál s příměsí karbonu, ale ten je dražší. Onen resin je na výrobu stejně nákladný jako kovové části, ekonomicky neefektivní tedy tato idea není.
Použitý plast také musel být odolný kontaktu s palivem, olejem či glykolem v chladicí kapalině. A pochopitelně, vložky válců jsou kovové, plast tedy nepřichází přímo do styku s hořením ve spalovací komoře. Všechny dotčené díly motoru jsou vyvinuty tak, aby plast přicházel do kontaktu s teplem od spalování co nejméně.
Třebaže tento plast použitelný k výrobě motorů je znám už delší dobu, nebylo možné jej masově vyrábět, takže byl pro běžná auta v podstatě nepoužitelný - ruční výroba by byla prostě příliš drahá. Novou metodu vstřikování roztaveného resinu už smíchaného se skelnými vlákny je však možné pro sériovou výrobu použít a na rozdíl od výroby kovových částí je následné opracovávání „odlitku” mnohem jednodušší.
„Prokázali jsme, že takovýto motor je schopen nabídnout stejný výkon jako motor čistě z kovu,” uvádí Dr. Lars-Fredrik Berg, jeden z výzkumníků. Také má podle něj být motor tišší a vibrovat méně než motory zcela kovové a do okolí má vypustit méně tepla. To může znamenat větší nároky na chlazení, ale také větší množství tepla dál zužitkovatelného.
Experimentální jednoválec, který vidíme na snímcích, je zatím jediný motor s plastovými díly, které jsou na obrázku černé. Ten je vystaven na Hannoverském veletrhu, který se koná od 13. do 17. dubna. Další postup výzkumníků bude ten, že se pokusí vyrobit víceválcové motory, které budou mít ze stejných plastů i ložiska klikové hřídele. Zda zrovna tohle je místo, kde je možné ušetřit nějak výrazný počet kilogramů, je otázkou, pro ony plasty to ale jistě bude zatěžkávací zkouška.
Plastový motor vypadá jako nesmysl, ale prý skutečně funguje jako běžný motor zcela z kovu
Zdroj: Fraunhofer Institut
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před hodinou - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 3 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva