Tohle je prý motor budoucnosti, místo kovu používá plast

Jednoválec má plastové části bloku motoru. Je prý stejně výkonný jako kovový motor, ale je tišší a lehčí. A teplem se neroztaví.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Tohle je prý motor budoucnosti, místo kovu používá plast

14.4.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Tohle je prý motor budoucnosti, místo kovu používá plast

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jednoválec má plastové části bloku motoru. Je prý stejně výkonný jako kovový motor, ale je tišší a lehčí. A teplem se neroztaví.

Další cestou ke snižování hmotnosti automobilů mohou být plastové části motoru. A nemyslíme nyní nádržky různých kapalin, ale komponenty samotného motoru - například horní část bloku. S takovýmto nápadem přichází německý Fraunhoferův institut ve spolupráci s japonskou firmou Sumitomo Bakelite, tedy stejná německá organizace, která nedávno přišla s karbonem s příměsí bavlny, technického konopí či lnu.

Plast, který by zvládl teploty, jaké jsou v bloku motoru dosahovány, který by bylo možno s kovem dobře spojit a který by měl stejnou tepelnou roztažnost jako kov, existuje už od 80. let 20. století. Je to skelnými vlákny vyztužený fenolický resin; skelných vláken je 55 %, resinu 45 %. Nižší hmotnost je hlavní výhodou; oproti kovovým částem jsou ty plastové o 20 % lehčí. Ještě lehčí je materiál s příměsí karbonu, ale ten je dražší. Onen resin je na výrobu stejně nákladný jako kovové části, ekonomicky neefektivní tedy tato idea není.

Použitý plast také musel být odolný kontaktu s palivem, olejem či glykolem v chladicí kapalině. A pochopitelně, vložky válců jsou kovové, plast tedy nepřichází přímo do styku s hořením ve spalovací komoře. Všechny dotčené díly motoru jsou vyvinuty tak, aby plast přicházel do kontaktu s teplem od spalování co nejméně.

Třebaže tento plast použitelný k výrobě motorů je znám už delší dobu, nebylo možné jej masově vyrábět, takže byl pro běžná auta v podstatě nepoužitelný - ruční výroba by byla prostě příliš drahá. Novou metodu vstřikování roztaveného resinu už smíchaného se skelnými vlákny je však možné pro sériovou výrobu použít a na rozdíl od výroby kovových částí je následné opracovávání „odlitku” mnohem jednodušší.

„Prokázali jsme, že takovýto motor je schopen nabídnout stejný výkon jako motor čistě z kovu,” uvádí Dr. Lars-Fredrik Berg, jeden z výzkumníků. Také má podle něj být motor tišší a vibrovat méně než motory zcela kovové a do okolí má vypustit méně tepla. To může znamenat větší nároky na chlazení, ale také větší množství tepla dál zužitkovatelného.

Experimentální jednoválec, který vidíme na snímcích, je zatím jediný motor s plastovými díly, které jsou na obrázku černé. Ten je vystaven na Hannoverském veletrhu, který se koná od 13. do 17. dubna. Další postup výzkumníků bude ten, že se pokusí vyrobit víceválcové motory, které budou mít ze stejných plastů i ložiska klikové hřídele. Zda zrovna tohle je místo, kde je možné ušetřit nějak výrazný počet kilogramů, je otázkou, pro ony plasty to ale jistě bude zatěžkávací zkouška.


Tohle je prý motor budoucnosti, místo kovu používá plast - 1 - fraunhofer motor z plastu 01
Plastový motor vypadá jako nesmysl, ale prý skutečně funguje jako běžný motor zcela z kovu

Zdroj: Fraunhofer Institut

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.