Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Technik vysvětlil, proč je elektrické Porsche rychlejší než Tesla, i když mělo prohrávat
4.1.2020 | Mirek Mazal
Elon Musk se hned po představení Porsche holedbal, že jeho vůz je papírově rychlejší, přímá srovnáni ale Model S odsoudila vždy do role poraženého. Proč tomu tak je?
Pokud se podíváme čistě na papírové údaje, není v případě těchto dvou vozů mnoho co řešit - Tesla Model S Perfomance slibuje akceleraci na stovku za 2,4 sekundy, zatímco Porsche Taycan S za 2,6 s. Navíc má americký vůz i vyšší maximální rychlost. Právě kvůli tomu se Tesla hned po premiéře německému konkurentovi vysmívala na Twitteru přímým srovnáním těchto faktů, v reálných sprintech ale musela polknout hořkou pilulku.
Nejprve Model S prohrál v přímém srovnání německé televize Vox a později dostal na frak i v testu Top Gearu, a to přesto, že Britové Tesle tak trochu nadržovali a ve výsledcích zmínili naměřenou hodnotu akcelerace z dřívějších klání, které Model S přímo v této komparaci nikdy nedosáhl. Proč tomu tak je, když papírové hodnoty naznačují opak?
Prostou odpovědí je, že Porsche je v případě udávané akcelerace konzervativnější než Tesla. Komplikovanější technické vysvětlení nabízí náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained, který pomocí rovnic, čísel a grafů vysvětlil, že jinak tomu vlastně ani být nemohlo. Hlavní rozdíl přitom tkví v odlišném přístupu k řešení pohonu obou vozů.
Německý konkurent Tesly používá dva motory generující výkon až 560 kW (761 koní) a točivý moment 1 050 Nm na všech čtyřech kolech, z nichž ta zadní používá dvourychlostní převodovku. Točivý moment je rozdělen v poměru 610 Nm ku 440 Nm ve prospěch zadní nápravy.
Model S P100D pohání také dva elektromotory s ještě vyšším výkonem 580 kW (789 koní) a točivým momentem 1 140 Nm. Energie putuje na obě nápravy v rozložení 720 Nm vůči 420 Nm s upřednostněním zadních kol, vždy ale jen přes jednorychlostní převodové ústrojí. Právě absence většího množství převodů je pro Teslu problém, neboť kvůli tomu přenáší na kola menší točivý moment.
Přesněji řečeno posílá po znásobení zpřevodováním Taycan na kola celkem 13 035 Nm, zatímco Model S „jen” 10 925 Nm, to v případě startu z místa a tedy použití prvního převodového stupně. V potaz je ale třeba brát i obvod osazených kol, celkovou hmotnost elektromobilu i křivku průběhu točivého momentu. Porsche obouvá široké pneumatiky v rozměrech 265/35 R21 a 305/30 R21, proti tomu Tesla má přední gumy velikosti 245/35 R21 a zadní 265/35 R21. Po zvážení obvodu kol pracuje Taycan při rozjezdu se silou 36 400 N, tedy o 19 procent více než Model S - ten si musí vystačit s 30 600 N.
Rozdíl v hmotnostech nehraje zásadní roli, oba elektromobily jsou extrémně těžké. Novinka montovaná v Zuffenhausenu váží 2 323 kilogramů, americký rival je jen o 82 kilogramů lehčí. Vezmeme-li tato fakta v potaz (a zanedbáme-li rozložení hmotnosti mezi osy, neboť je blízké 50:50 v obou případech, přilnavost pneumatik i limit otáček pro maximální točivý moment), dokáže se Porsche teoreticky postarat o lepší zrychlení - 1,60 oproti 1,39 g.
Průběh výkonu resp. točivého momentu pak znovu nic dramaticky nemění a vyjdeme-li ze známých čísel, pak Porsche dosáhne 50 i 100 km/h teoreticky rychleji, neboť používá až do druhé zmiňované mety krátký první stupeň zmíněné dvoustupňové převodovky - konkrétně jde o čas 0,86 sekundy oproti 0,98 sekundy v případě akcelerace na 50 km/h a 1,9 vs. 1,96 s u zrychlení na stovku. Praxe je horší, do hry vstoupí rozličné ztráty, limity trakce či odpor vzduchu, rozložení sil se ale podle praktických testů nemění - Porsche je vždy rychlejší do stovky i později.
Za své výhody tu tedy Porsche vděčí hlavně použití převodovky, která se u elektromobilů obvykle nepoužívá vůbec. Díky ní má více točivého momentu na kolech po celou dobu akcelerace na 100 km/h, a tak ve zrychlení vítězí. A výhodu neztrácí ani ve vyšších rychlostech. Nedivili bychom se tedy, kdyby Tesla u další generace svých aut též použila převodovku, neboť bez ní má do budoucna evidentně jen velmi malé šance v podobných kláních uspět.




Hodina fyziky a matematiky srovnala Porsche s Teslou
Taycan Turbo S obstál i v početním testu možných schopností. Model S Performance Ludicrous+ má vyšší výkon, ale v přímce je pomalejší
Zdroje: Engineering Explained@Youtube, Top Gear@Youtube
Bleskovky
Bugatti začalo pro nový Tourbillon nabízet tovární příslušenství. Je to jiný svět, pár „cetek” navíc by zruinovalo i miliardáře
včeraPoslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
23.2.2025Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025
Nejčtenější články
VW potvrdil, že jeho podle něj klíčová novinka ani letos nedorazí. Čekat na ni budeme neskutečné tři roky
28.1.2025Jak velký podíl mají na prodejích manuální převodovky v autech, do kterých je pořád koupíte? I v USA je to hodně, někdy i většina
28.1.2025Končíme s posedlostí elektromobily, říká šéfka Alfy Romeo. Návratu k normálu říká „multienergetická strategie”
28.1.2025Mechanik ukázal, co se stane legendárnímu motoru 2,0 TDI od VW, pokud jednou špatně přeřadíte
28.1.2025BMW začalo odhalovat svůj nejostřejší kombík. Dostane se k němu hrstka vyvolených, budou se muset řádně plácnout přes kapsu
28.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva