Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Revoluční kola se otáčí všemi směry, zásadně mění manévrovatelnost aut
1.7.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Kanadský řidič náklaďáků po osmi letech bádání přichází s koly, jejichž pneumatiky se točí i v příčném směru. Parkování s nimi je hračka.
Problémy s parkováním či úzkými krkolomnými uličkami jsme nejspíše ve svých automobilových začátcích zažili všichni. A pro mnohé motoristy jsou tyto činnosti noční můrou dodnes. V tomto ohledu jim přitom pomocnou ruku začíná podávat řada značek, která své vozy vybavuje rozličnými kamerami, senzory a parkovacími asistenty, jenž jsou schopné pomoci řidiči lépe se zorientovat a nebo rovnou samovolně zajet či vyjet ze stísněných prostor.
Jakkoliv jde o věci, které dokáží pomoci, je třeba dodat, že veškeré nesnáze neřeší. Kupříkladu v našlapaných centrech řady metropolí si neví rady, neboť nalezená místa neshledává dostatečnými. Navíc za vás nepřevezme kontrolu nad vozem ve zmiňovaných úzkých uličkách, těmi se i nadále musíte prodrat sami. Možné řešení obojího však existuje - zlepšit manévrovací schopnost samotného auta.
V tomto směru se aktuální možnosti zdají být vyčerpané, nejde-li o fyzicky malé auto s neobvykle velkým rejdem. Novou nadějí všech méně schopných motoristů se ale stává kanadský řidič nákladních vozů a amatérský vynálezce William Liddiard, který nedávno představil nová kola umožňující paralelní parkování či pohyb bez toho, aniž by bylo nutné otočit volantem. Nasazené dvojité pneumatiky se totiž neotáčí jen v přímém směru, ale rovněž i v tom podélném a kombinací těchto dvou pohybů se dokáží otáčet prakticky jakýmkoli směrem.
Liddiard již svými revolučními koly osadil postarší Toyotu Echo, jejíž otáčení vskutku na pětníku natočil a umístil na YouTube. Přitom uvedl, že zpočátku musel velmi improvizovat, než se systém stal plně funkčním. Během osmi let navíc utratil 80 000 CAD (cca 1,5 mil. Kč) za veškeré patenty a samotný vývoj.
Ve svém bádání musel dokonce jednou začít znovu od nuly, neboť v roce 2012 s obdobným systémem vyrukovala Honda. Liddiard v návaznosti na to svůj systém přepracoval a vylepšil, přičemž aktuálně čeká na další potvrzení patentového úřadu. I po jeho obdržení ale jen stěží dojde na masovou výrobu.
Důvodů je hned několik, přičemž tím zásadním je fakt, že speciální pneumatiky vůz zpomalují. Jimi osazený finální produkt tedy musí počítat s nižším koncovým převodem, poté jsou ovšem „vyšší rychlosti reálné“. Liddiard by přitom vše chtěl dotáhnout do formy prototypu, který následně prodá velkým automobilkám.
K tomu dodává, že společnosti jako Goodyear nebo již zmiňovaná Honda by celý proces mohly urychlit. Uživatelé se přitom nemají bát o svou bezpečnost, neboť pneumatiky „jsou navrženy pro každé počasí a silniční podmínky, dokážou odolat i velkým dírám a mají stejnou charakteristiku jako běžné obutí“.
Odhadovaná cena je dva tisíce kanadských dolarů (38 tisíc korun) na kolo, přičemž není potřeba jakékoliv úpravy samotného vozu. Veškerá technologie spočívající v externím motoru je totiž integrována do samotného středu „ráfku“. Momentálně se přitom počítá s podélnou rychlostí okolo 2 km/h.
Jsme opravdu zvědavi, jak se celá záležitost vyvine. Nápad to rozhodně není špatný, byť ne originální a jeho zpracování aktuálně budí trochu rozpaky. Ale jak by řekl Jára Cimrman, „mne o myšlenku se jedná“. Uvidíme tedy, zda ta osloví nějakou společnost, která Liddiardův patent koupí a zkomercializuje.
Liddiardova kola zatím nevypadají příliš vábně, i proto do sériové výroby ještě nemíří. Na fotkách můžete i vidět i samotného Williama Liddiarda
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
včera - Nesmyslně těžké AMG GT dostalo kouř ve srovnání s „americkým kýblem”, vaz mu zlomila hned první zatáčka
16.12.2024 - Američané srovnali nejlevnější nová výkonná auta s cenou do 830 tisíc a vybrali to nejrychlejší, v Evropě můžeme jen závidět
13.12.2024
Nejnovější články
- Carlos Tavares poprvé promluvil od chvíle, kdy skončil jako šéf Stellantisu. Teď prý za všechno může EU
před hodinou - Zaměstnanec Mercedesu promluvil: 99 procent lidí tady prozřelo, špatná sázka se nám vrací. A to nejhorší je asi pořád před námi
včera - Mechanik rozebral legendární motor 5,0 V10 TDI od VW, je to geniální noční můra servisních techniků
včera - Trump chce rázně a tvrdě odstřihnout elektromobily od peněz všech, kteří je nekupují, jejich fandové to nedávají
včera - Majitel se po 7 dnech vrátil k zaparkované Tesle Model 3. Byla „mrtvá”, po pokusu ji oživit se auta radši s velkou ztrátou zbavil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva