Protean Electric 2014: nové elektromotory pro náboje kol dávné problémy neřeší

Americký Protean začne už v příštím roce vyrábět elektromotory integrované do nábojů kol. Omezeními danými konstrukcí si hlavu neláme.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Protean Electric 2014: nové elektromotory pro náboje kol dávné problémy neřeší

19.4.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Protean Electric 2014: nové elektromotory pro náboje kol dávné problémy neřeší

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Americký Protean začne už v příštím roce vyrábět elektromotory integrované do nábojů kol. Omezeními danými konstrukcí si hlavu neláme.

Elektromotor integrovaný do kola si pod patentovým číslem 300 827 nechal již v roce 1884 zaregistrovat Wellington Adams ze St. Louis a pokud byste potřebovali další důkaz o tom, že se opět vytahuje dávno objevené, stačí se zblízka podívat na konstrukci hybridu Lohner-Porsche z přelomu devatenáctého a dvacátého století od proslulého rodáka z Vratislavic.

Že se tato koncepce nakonec neprosadila, snad není těžké pochopit. Jednak se s rozvojem spalovacího motoru a dostupností benzínu ukázalo, že elektromobily nemají kvůli notoricky známým omezením s uskladněním energie velkou šanci a nemalým problémem se posléze (se zvyšující rychlostí aut) ukázala být také neodpružená hmotnost zhoršující jízdní komfort a komplikující kontakt pneumatiky se silnicí.

Ačkoli budou zastánci elektrické mobility pochopitelně tvrdit opak, nezávažnější nedostatky akumulátorů jsme za téměř 130 let nevyřešili a ani elektromotory jsme nakonec nezmenšili natolik, abychom mohli jejich hmotnost v dynamice kola/automobilu zanedbat. Přesto politické okolnosti (které snad není nutné opět rozepisovat) umožňují, aby se opět objevily firmy, které tvrdí, že čas na oprášení starých technologií nastal právě teď.

Jednou z nich je americká nadnárodní společnost Protean Electric, která se v příštím roce chystá spustit sériovou produkci elektromotorů integrovaných do nábojů kol. Každá jednotka bude mít poměrně slušný výkon 100 koní, točivý moment téměř 1 000 newtonmetrů a navíc odpadají převody, poloosy nebo rozvodovka nápravy, háček je pouze v tom, že jen samotný elektromotor (bez kola a pneumatiky) váží 31 kg. A to je zkrátka příliš mnoho na to, aby toto řešeí bylo něčím přelomovým.

Protean navzdory tomu věří, že své odběratele - rekrutující se především z řad výrobců hybridů -najde. K usnadnění svých plánů rozjede výrobu v Číně, která dotuje elektromobily štědřeji než kterýkoli jiný stát (v přepočtu téměř půl milionu na každý prodaný vůz). Kromě toho by se podle nejodvážnějších představ měly jejich produkty objevit rovněž jako doplňková výbava pro jakýkoli vůz s koly o rozměry 18 až 24 palců, ačkoli firma jaksi nespecifikuje, kde by měly být umístěné akumulátory, řídicí elektronika, případně jak skloubí nové pohonné jednotky s původním motorem či originálním zavěšením a odpružením.


Protean Electric 2014: nové elektromotory pro náboje kol dávné problémy neřeší - 1 - Protean Electric 2014 01Protean Electric 2014: nové elektromotory pro náboje kol dávné problémy neřeší - 2 - Protean Electric 2014 02Protean Electric 2014: nové elektromotory pro náboje kol dávné problémy neřeší - 3 - Protean Electric 2014 03Protean Electric 2014: nové elektromotory pro náboje kol dávné problémy neřeší - 4 - Protean Electric 2014 04Protean Electric 2014: nové elektromotory pro náboje kol dávné problémy neřeší - 5 - Protean Electric 2014 05Protean Electric 2014: nové elektromotory pro náboje kol dávné problémy neřeší - 6 - Brabus High Performance 4WD Full Electric 01Protean Electric 2014: nové elektromotory pro náboje kol dávné problémy neřeší - 7 - Brabus High Performance 4WD Full Electric 02Protean Electric 2014: nové elektromotory pro náboje kol dávné problémy neřeší - 8 - Brabus High Performance 4WD Full Electric 03
Protean demonstroval svou technologii na voze Brabus High Performance 4WD Full Electric

Zdroj: MotorAuthority

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.