Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Proč některé náklaďáky vozí kola ve vzduchu? Nejde o rezervy ani parádu navíc
10.9.2019 | Mirek Mazal
Na první pohled se může zdát, že jde o rezervní kola nebo doplněk ve stylu falešných pater domů rádoby bohatých lidí. Realitou ale není ani jedno, jde o řešení s ryze praktickým významem.
Některé nákladní automobily mají zdánlivě zbytečná kola navíc. Jedna či více os zvednutá pod nákladovým prostorem či dokonce nad korbou vypadají nepatřičně, skutečně tu ale nejsou pro případ defektu a nemají ani ozdobnou funkci.
Vysvětlení jejich účelu je jednoduché. Čím více použitelných náprav kamion má, tím těžší náklad je možné převážet. Ovšem s rostoucím počtem kol dotýkajících se vozovky klesá ovladatelnost celého vozu, roste valivý odpor a tím spotřeba a kvůli opotřebení pneumatik také náklady na provoz. V některých zemích se navíc platí mýto podle počtu používaných náprav.
Proto vzniklo řešení ve formě zvedacích náprav. Název vystihuje smysl, jelikož řidič si může většinou vybrat režim spuštění či vytažení připravených kol. Systém regulace používají především soupravy převážející těžký náklad jedním směrem a vracející se zpět s něčím lehčím nebo dokonce na prázdno.
Manažer pro segment stavebnictví firmy Volvo popsal základní faktory nastavitelného zařízení. „Přináší to spoustu výhod, mezi nimiž dominuje zejména úspora paliva. V porovnání se situací, kdy jsou všechna kola v kontaktu se zemí, může zvednutí druhé poháněné nápravy ušetřit až čtyři procenta pohonných hmot,“ sdělil Jonas Odermalm. Na kluzkých a měkkých površích může řidič zvednutím druhé poháněné nápravy zvýšit tlak na první zadní nápravu, čímž získá více přilnavosti a sníží tak riziko uvíznutí,“ přidal Jonas ještě jeden postřeh mimo ekonomické téma.
Dříve nápravy spouštěl řidič, dnes to často má na starosti automatický systém reagující na hmotnost nákladu či trakci primárních kol. Nejčastěji je nastavitelná technika spojena se vzduchovými měchy, ale stejnou funkci zapojení kol do práce umí obstarat i hydraulické technologie. Zvedací nápravy mohou dnes být dle potřeby vlečené nebo tlačené, řiditelné i pevné.
Typicky pneumatický, někdy i hydraulický systém dokáže zvednout celou nápravu nad silnici v momentě, kdy zkrátka není třeba
Řešení umí zvýšit trakci, zlepšit ovladatelnost, snížit spotřebu nebo i platby za mýto
Zdroje: Jalopnik, Youcar@Youtube,
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Prodeje nových aut v Evropě se dál propadají. Žádaná auta už se ani nevyrábí a vnucování těch nechtěných to nespraví
23.10.2024 - Dvě Bugatti Chiron se srazila při pokusu o předjetí náklaďáku. I ten od nich schytal takovou ránu, že šel „přes boudu”
23.10.2024 - První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024 - Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva