Převodovka Zeroshift chce poslat DSG na smetiště dějin

Britský Zeroshift prý vyvinul revoluční řešení rychlého automatizovaného řazení adaptovatelnou pro jakoukoli manuální skříň. Končí „dvouspojky”?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Převodovka Zeroshift chce poslat DSG na smetiště dějin

30.8.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Převodovka Zeroshift chce poslat DSG na smetiště dějin

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Britský Zeroshift prý vyvinul revoluční řešení rychlého automatizovaného řazení adaptovatelnou pro jakoukoli manuální skříň. Končí „dvouspojky”?

To by samo o sobě nebyla až tak ohromující správa, jenže firma zároveň říká, že jejich „automatizovaná manuální převodovka“ je levnější než dvouspojkové systémy nebo také převodovky s plynule měnitelným převodem využívajících princip variátoru (CVT).

Novinka je založena na tradičním manuálu, ale konstruktéři se rozhodli nahradit „staré“ komponenty zajišťující synchronizaci otáček, které proces přeřazení zpomalovaly. A jejich systém je podle nich schopen řadit bleskově a bez nejmenší ztráty toku výkonu při změnách kvaltů.

I když leccos asi napoví video, které najdete pod tímto textem, ke snadnějšímu pochopení možná pomůže stručný komentář, co se děje. Přenos výkonu mezi dvěma převody zajišťuje elektronicky řízený systém ovládající západky. Když řadíte další stupeň, jedna sada západek se spojí s dalším převodem a další se odpojí od převodu předchozího. Kontinuálně. Pořád sice potřebujete spojku (ovládanou automaticky), ale samotný moment přeřazení má být výrazně rychlejší.

Při zkouškách proti sobě postavili dva Fordy Mustang modelového roku 2005 se stejnou motorizací, přičemž jeden z nich byl vybaven převodovkou Zeroshift. Ačkoli to na záběrech vypadá na vyhlídkové tempo a nic převratného se neděje, jeden z vozů získá již na krátké vzdálenosti náskok několika délek. Hádejte, který...

Možná by firma měla zvážit způsob prezentace, aby to vypadalo přesvědčivěji, nicméně výsledek jejich snažení zřejmě opravdu funguje, jak tvrdí. Vzbudil totiž důvěru na druhém konci zeměkoule. Převodovka Zeroshift má být součásti připravovaného australského supersportu Joss JP1 s osmiválcem o objemu 6,6 litru a výkonu přibližně 500 koní.

„Náš způsob řazení z jednoho rychlostního stupně na druhý zlepšuje akceleraci, probíhá jemněji, vyžaduje méně síly a ve výsledku ušetří i nějaké palivo,“ říká Richard Thompson, manažer firmy Zeroshift. „Podle našich simulací dokáže průměrný vůz s motorem o objemu 1,4 l a vybavený naší převodovkou akcelerovat rychleji než stejný vůz se šestnáctistovkou, dodává.“ To zní fajn, když to takhle slyšíte, ale zdravá míra skepticismu našeptává, abychom vydrželi, než (a jestli vůbec) se převodovky Zeroshift v automobilech rozšíří. Firma tvrdí, že jsou v jednání s několika automobilkami.


Převodovka Zeroshift chce poslat DSG na smetiště dějin - 1 - prevodovka Zeroshift 01Převodovka Zeroshift chce poslat DSG na smetiště dějin - 2 - prevodovka Zeroshift 02Převodovka Zeroshift chce poslat DSG na smetiště dějin - 3 - prevodovka Zeroshift 03Převodovka Zeroshift chce poslat DSG na smetiště dějin - 4 - prevodovka Zeroshift 04Převodovka Zeroshift chce poslat DSG na smetiště dějin - 5 - prevodovka Zeroshift 05
Klíčové části Zeroshift obrazem


Zeroshift tvrdí, že tento způsob řazení je rychlejší a levnější než DSG


Objektivně tohle nic nevypovídá, ale pokud Zeroshift opravdu funguje, DSG má problém

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.