Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Pohon 4x4 pro každého: Francouzi mají levné řešení i pro malé vozy
13.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Poclain Hydraulics vyvinul levnější pohon 4x4 bez hřídelí. Zadní kola pohání hydraulickými motory.
Možnost pohonu všech kol je v drtivé většině případů vyhrazena větším autům, minivozy s náhonem na všechna čtyři kola v současnosti ve výrobě byste spočítali na prstech jedné ruky. Je to do značné míry dáno tím, že čtyřkolky jsou těžké, drahé a také v nich dochází k větším mechanickým ztrátám výkonu, než pokud jsou hnaná jen přední či zadní kola.
Mají ale také spoustu výhod, jak vědí zejména řidiči vozů Subaru nebo Audi, nepočítáme-li všemožná SUV, a to nejen v zimě. Francouzská společnost Poclain Hydraulics přichází s hydraulickým systémem pohonu všech kol, který kardanovou hřídel a diferenciály nahrazuje trubkami a olejem. Podle slov firmy je to první takový systém na světě, Mercedes ale ve své době nabízel podobný systém pro tahače.
Výhody takovéhoto systému jsou jasné - sílu nevedete hřídeli, ale mnohem tenčími trubkami a hadicemi, takže nepotřebujete větší středový tunel. To znamená jednak snazší výrobu, ale také nižší váhu celé čtyřkolky. Také je velmi snadné systém zcela odpojit a tím šetřit palivo, pokud není v činnosti. A samozřejmě je to také levnější, také proto, že není potřeba žádné softwarové kalibrace, která je nákladná. Takže můžete nabídnout čtyřkolku i pro malá auta a jejich cena se nezvedne o tolik.
Hned nás napadají vhodní kandidáti na zabudování. Ony přizvednuté mikrovozy, které jsou oblíbené třeba v Brazílii, protože tamní silnice jsou na tom ještě mnohem hůř než u nás, totiž jsou téměř bez výjimky jen předokolkami. Částečně to stačí, větší světlá výška udělá překvapivě hodně, i pokud máte pohon jen jedné nápravy, ale pokud je cesta rozblácená - asfalt v takových zemích vůbec není samozřejmostí - pohon všech kol se bude hodit. Vynález Poclain Hydraulics se ale dokáže uplatnit i jinde, v době všeobecné obliby pohonu všech kol by mohl být prodejný třeba i u Škody Fabia nebo ještě menších vozů evropské provenience.
Prototyp hydraulické čtyřkolky se ukázal na Michelin Challenge Bibendum v čínském Čcheng-tu, je postaven pro minivůz, resp. auto s motorem umístěným vpředu napříč, měla by však být možnost takto pohánět i užitková auta. Zadní kola jsou poháněna hydraulickými motory. Detaily Francouzi nezveřejnili, ale očekávejme funkci podobnou hydrodynamickým měničům točivého momentu v automatických převodovkách, tedy využívající odporu kapaliny pro přenos síly.
Systém je do jisté míry variabilní co do způsobu pohonu. Motory mohou být dva, u každého kola jeden, anebo jeden centrální, posílající přes klasické poloosy sílu na kola. Také je možno určit poměr výkonu posílaného na nápravy a systém se může spínat automaticky při prokluzu nebo tlačítkem na palubní desce. Společnost Poclain však zdůraznila, že tato čtyřkolka je určena pro osobní auta a pouze pro nízké rychlosti; zadní kola by se odpojila při překročení 50 km/h.
V plánu je také nabídnout tuto hydraulickou čtyřkolku jako dodatečnou úpravu pro některá auta. Poclain už tuto úpravu údajně nabízí pro Peugeot Boxer na francouzském trhu. V současné době Poclain jedná s některými automobilkami o nabídnutí této varianty pohonu všech kol, nebylo však upřesněno, které to jsou. Systém by se ale mohl dostat do prodeje v roce 2017. Do té doby se jistě objeví další detaily.
Takto se prototyp hydraulické čtyřkolky z Francie ukázal v Číně. Mechanické přidané komponenty mají modrý lak
Zdroj: Motoring
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
včera - Nesmyslně těžké AMG GT dostalo kouř ve srovnání s „americkým kýblem”, vaz mu zlomila hned první zatáčka
16.12.2024 - Američané srovnali nejlevnější nová výkonná auta s cenou do 830 tisíc a vybrali to nejrychlejší, v Evropě můžeme jen závidět
13.12.2024
Nejnovější články
- Carlos Tavares poprvé promluvil od chvíle, kdy skončil jako šéf Stellantisu. Teď prý za všechno může EU
před 2 hodinami - Zaměstnanec Mercedesu promluvil: 99 procent lidí tady prozřelo, špatná sázka se nám vrací. A to nejhorší je asi pořád před námi
včera - Mechanik rozebral legendární motor 5,0 V10 TDI od VW, je to geniální noční můra servisních techniků
včera - Trump chce rázně a tvrdě odstřihnout elektromobily od peněz všech, kteří je nekupují, jejich fandové to nedávají
včera - Majitel se po 7 dnech vrátil k zaparkované Tesle Model 3. Byla „mrtvá”, po pokusu ji oživit se auta radši s velkou ztrátou zbavil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva