Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nová inteligentní světla si posvítí skrze hustý déšť i vánici
9.7.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ videa) Vědecká komunita se možná postará o dramatické zlepšení výhledu z auta při jízdě v noční bouřce nebo sněžení.
Mít ve voze výkonná světla je fajn věc. Mžourat skoro naslepo v noci na silnici je asi to poslední, co řidič při jízdě potřebuje ke štěstí. Ani skutečně kvalitní žárovky, xenony nebo LED nejsou ale moc platné v hustém dešti nebo sněhové vánici, když se od kapek, respektive vloček odráží část světla zpátky a vytváří před autem špatně průhlednou clonu z odlesků a dramaticky zhoršuje výhled. Nebylo by možné posvítit si před sebe tak, aby paprsky dopadaly skutečně je tam, kde je to zapotřebí?
Profesor pittsburské Carnegie Mellon University jménem Srinivasa Narasimhan a jeho tým tvrdí, že bylo. A postavili dokonce prototyp, který to dokáže. Navrhli reflektor, nebo spíše něco jako projektor spojený s kamerou, který pomocí počítače umí zařídit, aby se kapky staly pro pozorovatele téměř neviditelné.
Teoreticky to funguje poměrně jednoduše. Kamera zaznamenává v horní části obrazu letící kapky vody, přičemž software z rychlosti a pozice vypočítává jejich předpokládanou dráhu a projektor následně v místě jejich letu paprsek odkloní. Celý proces od detekce až po reakci přitom netrvá déle než 13 milisekund.
Výsledek pochopitelně značně závisí od rychlosti vozu a intenzity srážek, zkoušky nicméně vypadají slibně. Přestože systém byl sestaven z běžně dostupných komponentů a není tedy vzájemně plně integrován, ani dostatečně kompaktní, aby bylo možné instalovat jej do auta, simulace ukázaly, že zařízení pracující s frekvencí 1000 Hz dokázalo odklonit paprsek s 97procentní účinností a zvýšit světelnou propustnost vodní „stěny“ o 90 procent (přesnost při 400 Hz se sníží na 70 %). To vše v simulované bouřce se srážkami 25 mm/h (25 litrů na metr čtvereční za hodinu), u automobilu jedoucího rychlostí 30 km/h. Dynamická kontrola paprsků je přitom účinná do vzdálenosti čtyř metrů před autem.
Další modelování prokázalo, že jejich světlo dokáže bez větších problémů udržet propustnost paprsků vysoce nad 90 procent pro různé typy i intenzity srážek. Další kroky vědců proto povedou ke zrychlení a zmenšení zařízení, aby bylo možné vyzkoušet jej na mobilní platformě - řečeno lidsky, v automobilu. Srinivasa Narasimhan však každopádně upozorňuje, že výzkum potrvá ještě tři až čtyři roky a komercionalizace produktu ještě déle.
Podle vědců vývoj inteligentních světel ještě pár let potrvá, nasazení do aut je ale reálné
Zdroje: phys.org, cs.cmu.edu, Vimeo
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
včera - Nesmyslně těžké AMG GT dostalo kouř ve srovnání s „americkým kýblem”, vaz mu zlomila hned první zatáčka
16.12.2024 - Američané srovnali nejlevnější nová výkonná auta s cenou do 830 tisíc a vybrali to nejrychlejší, v Evropě můžeme jen závidět
13.12.2024
Nejčtenější články
- Americký nadšenec dal dohromady sbírku aut, jaká nemá obdoby, její královnou je legendární Tatra
18.11.2024 - Hertz po prodělání 31 miliard rozprodává další nechtěné elektromobily. Ceny začínají na 260 tisících, Tesly už koupíte za cenu Fabie
19.11.2024 - Němci chtějí znovu prodávat nová auta v Rusku a už se na to chystají. VW shání zaměstnance, Kreml není proti
19.11.2024 - V autech už 6 let povinný systém volání o pomoc odhaluje svou slabinu, majitelům odchází baterky za tisíce korun
19.11.2024 - Data o vývoji prodejů evropských aut v Číně ukazují brutalitu jejich úpadku, hra se dokonale otočila během pouhých čtyř let
19.11.2024
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.18. 07:49 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 12.17. 22:54 - mattonecz
- Rychlodotazy 12.17. 21:13 - TomyTom
- Volkswagen obecne 12.17. 12:52 - Brus
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.17. 11:52 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 12.17. 10:14 - pavproch
- Politický koutek 12.16. 21:18 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.16. 18:23 - abgx1