Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nejlepší známé odpružení kol aut je staré 13 let. Proč se dodnes nevyrábí?
22.7.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Chcete-li od auta komfort na nerovnostech i pevnost v šikanách, chce to dokonalé odpružení. Bose ho mělo, dodnes ho ale nemůžete mít.
Odpružení aut je obvykle řešeno klasickými teleskopickými tlumiči a pružinami. Objevují se také odpružení vzduchová, hydraulická a někdy tlumiče elektronicky mění své chování. Našli bychom i pár exotických řešení, princip všech těchto systémů je ale v zásadě totožný.
Všichni se na jejich základě snaží postavit vůz, který bude velmi pohodlný, když budete chtít jet v klidu, a zároveň velmi pevný, když po autě budete chtít ostřejší projetí zatáčky. Výsledky znáte sami - nelze popřít pokrok, jaký podvozky v tomto směru za poslední dekády udělaly, vůz s opravdu dvěma tvářemi ale na trhu není. Adaptivní tlumiče může mít třeba Porsche a stejně se z něj nestane houpavý kočár, když je přepnete do režimu Comfort. A může je mít třeba i Škoda Superb, přesto se z ní nestane sporťák, když zapnete režim Sport. Špičkové modely jako třeba Mercedes třídy S jsou v tomto dále, mezi „černou a bílou” ale nemůžete přepínat ani u nich. Natož aby byl vůz obojím naráz.
Podvozek je prostě u každého auta nějaký a i když má vzduchové odpružení, vždy bezpečně víte, pro co byl ten či onen vůz původně stvořen. Dodatečné nastavení nepochybně rozšiřuje jeho záběr, jeho pravé tváři ale nedopřává nic jiného než více či méně pomíjivý make-up. Stvořit něco, co vozu dovolí chovat se komfortně i jistě zároveň, se zdá být utopií, ale není to pravda, tedy alespoň do jisté míry.
Dokazuje to firma Bose, která je známá především svými audiosystémy. Už od 80. let pracovala z popudu svého zakladatele na systému, který by pracoval s lineárními elektromagnetickými motory a byl by rychlejší a lepší než jakýkoliv jiný. Karoserie vozu by mohla být pořád téměř bez hnutí, a pasažéra vzadu by nic nenatřásalo. Ale zároveň by řidič po vysazení cestujícího mohl vzít vůz na projížďku po své oblíbené trati.
U Bose po několika letech studia této problematiky ještě v 80. letech zjistili, že aby něco takového bylo reálné, je potřeba výrazně pokročit s vývojem lineárních elektromagnetických motorů, zesilovačů proudu, ovládacích algoritmů a výpočetní kapacity. Pustili se do vývoje prvních třech věcí a u té poslední se spolehli na pokroky v počítačovém průmyslu.
Postupně tedy i s pokroky v IT byl vyvinut systém, který místo klasických tlumičů a pružin nabídne lineární elektromagnetické motory, kterým posílají sílu zesilovače. Tak se motory můžou velmi rychle pohybovat tam a zpátky a tím tvořit pohyb mezi kolem a karoserií. V podstatě se chovají jako tlumiče, jenže reagují na nerovnost v silnici ještě dříve, než ta nerovnost přijde, na rozdíl od konvenčních tlumičů.
Princip jejich pohybu ale není v tlumení pohybů kol, resp. jejich přenosů na karoserii, ale v úplné izolaci kola a karoserie. Není tu žádný tlumič, který by se opíral o karoserii. Proto může karoserie vozu zůstávat téměř bez hnutí, jak vidíme na videu níže u světlejšího auta. Jeho chování je od pohledu prakticky dokonalé - vůz dělá různé manévry, jezdí přes hrboly, ale karoserie se nehýbe, ani když se všechna kola pohybují zcela asymetricky. Tmavý Lexus LS je úplně stejné auto, jen má sériové odpružení a dělá to, co dobře známe z obvyklých aut. Ostatně na videu je vidět i moderní Porsche.
Představení tohoto systému proběhlo už v roce 2004, kdy byl systém Bose odhalen odborné veřejnosti. Ještě to nebyla produkční verze, stále to byl spíš prototyp. Ale byla tu velká výhoda - dal se namontovat na stávající auta s jen malými změnami. Jenže také měl nevýhody - jeho vysoká hmotnost a cena znamenaly, že by nebyl cenově efektivní ani pro špičkové luxusní limuzíny. Hovořilo se o tom, že dojde nasazení možná do konce minulé dekády, ale ani to se nestalo, jak dnes už víme.
Bose implementuje podobné systémy do sedaček kamionů a podobných velkých nákladních aut, aby chránily páteře řidičů. To je chvályhodné, ale my bychom jej chtěli vidět v autech. Jak se sami můžeme podívat na videu, je skutečně funkční a jde až tak daleko, že umí přimět vůz i skočit a přenést se přes jakousi parkurovou překážku. Jenže cena a hmotnost tento systém pro sériovou výrobu zabily. Doufejme, že jen prozatím, toto by auta mohlo posunout o pořádný kus vpřed - poslední systémy zavěšení podvozku Mercedesu a nejnověji Audi v nové A8 slibují už něco velmi podobného. Uvidíme, jak moc budou 13 let starému řešení Bose v praxi blízko...
Bose měl zajímavý systém odpružení....
...který se projevoval opravdu zajímavým způsobem, uměl nechal auto i skočit. Bohužel byl příliš drahý a těžký pro použití v sériových vozech a dodnes nebyl
Zdroje: Cnet, Bose
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
včera - Nesmyslně těžké AMG GT dostalo kouř ve srovnání s „americkým kýblem”, vaz mu zlomila hned první zatáčka
16.12.2024 - Američané srovnali nejlevnější nová výkonná auta s cenou do 830 tisíc a vybrali to nejrychlejší, v Evropě můžeme jen závidět
13.12.2024
Nejnovější články
- Už i „električtí Hujeři” kapitulovali a uznávají: Ježdění elektrickým autem je podstatně dražší než s benzinovým
před 2 hodinami - Carlos Tavares poprvé promluvil od chvíle, kdy skončil jako šéf Stellantisu. Teď prý za všechno může EU
před 4 hodinami - Zaměstnanec Mercedesu promluvil: 99 procent lidí tady prozřelo, špatná sázka se nám vrací. A to nejhorší je asi pořád před námi
včera - Mechanik rozebral legendární motor 5,0 V10 TDI od VW, je to geniální noční můra servisních techniků
včera - Trump chce rázně a tvrdě odstřihnout elektromobily od peněz všech, kteří je nekupují, jejich fandové to nedávají
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva