Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nejlepší odpružení kol po 14 letech míří do výroby. Je stále stejně magické
16.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Je to fascinující, ale ani 14 let dalšího vývoje nedokázalo vyrovnat výsledky někdejšího projektu společnosti Bose. Ten nyní v upravené podobě konečně míří do výroby.
Společnost Bose máme zafixovanou jako výrobce audiosystémů. Škála jejích aktivit je ale ve skutečnosti o poznání širší, přičemž v 80. letech došlo i na vývoj podvozkových technologií. Podstatou projektu nazvaného paradoxně „Zvuk” (Project Sound) nebylo nic, co by jakkoli souviselo se zvukem, ale lineární elektromagnetické motory, které by v každém rohu aut nahradily klasické tlumiče a zaručovaly by naprostý komfort i absolutní tuhost podvozku, vždy v závislosti na přání řidiče.
Tímto systémem jsme se v minulosti podrobně zabývali a označili jsme jej za nejlepší kdy vzniklé odpružení. Jeho možnosti jsou až magické - dokáže prakticky zcela ignorovat, co se děje pod autem a přes výmoly i velké terénní vlny jej přenášet jako na kouzelném koberci. Umí dokonce i „skočit” před překážku, jako je příčný práh, umí toho vážně hodně.
Něco takového zní jako utopie, něco, po čem touží každá automobilka. Systém firmy Bose se ve svém vývoji dostal až do fáze prototypu, který byl slavnostně odhalen v roce 2004. Fungoval opravdu dokonale, celý projekt ale záhy zamířil k ledu, neboť ony elektromagnetické motory byly shledány jak příliš těžkými, tak i příliš drahými pro koncového zákazníka - a to i za předpokladu, že by se jednalo o majitele limuzín. Ač tedy firma doufala, že by se náhrada tlumičů mohla dostat do sériové výroby do roku 2010, nakonec zůstala před branami sériové výroby.
Jak se ale nyní zdá, káru tohoto projektu nakonec někdo do cíle dotlačí. Licenci na všechny nezbytné součásti systému totiž získala převzala americká firma Clearmotion, která pokračovala ve vývoji. Jednou z jejích priorit byla právě i ona cena, jíž se mělo podařit snížit na přijatelnou úroveň. A prý se podařilo. Šéf společnosti Shak Avadhany uvedl, že v řešení je odběru těchto komponentů s pěti velkými automobilkami, konkrétní značky ovšem zatím nespecifikoval.
Samotná technologie pochopitelně došla dalších vylepšení a má být i nyní „nejrychleji reagujícím prokativním jízdním systémem, jaký v současnosti existuje. Skutečně totiž dokáže zajistit takřka okamžitou izolaci, která je navíc na takové úrovni, že rozdíly pocítíte během prvních pár metrů.“ Mimo to Avadhany dodává, že projekt počítá místo klasických tlumičů s aktuátory, které tak nereagují pasivně, ale aktivně v závislosti na povrchu.
„V případě našeho systému osazujeme tlumiče aktivním ventilem, který umožňuje průtok kapaliny zvenčí dovnitř a naopak. Máme zařízení, která v reálném čase rekognoskují terén a jenž reagují okamžitě, díky čemuž lze u takto vybaveného vozu počítat s bezkonkurenční kvalitou jízdy,“ dodává Avadhany. Z jeho slov přitom vyplývá, že nová technologie nebude reagovat až na přejezd nerovnosti, ale již dopředu.
Pokud vše půjde dle plánu, pak v příštím roce můžeme novinku očekávat u prémiového výrobce s menší produkční kapacitou. S rokem 2020 ovšem má být spojeno masové rozšíření prakticky na veškeré globální trhy. Cena takto osazených aut by se přitom vůči současnosti měla navýšit jen nepatrně.
Obraz budoucnosti nabízí přiložené video, které je sice staršího data, princip celé technologie ale stále jasně ozřejmuje. Povšimnout si na něm můžeme dvou exemplářů BMW řady 5, z nichž jeden - s trochou nadsázky - poskakuje jak splašená koza, zatímco druhý se plavně vznáší nad veškerými nerovnostmi s takřka nulovými náklony karoserie. Sami asi uhodnete, který vůz je osazen (staro-)novou technologií.
Sluší se dodat, že Avadhany je jedním ze tří bývalých studentů Massachusettského technologického institutu (MIT), kteří firmu Clearmotion v roce 2008 založili. Právě MIT sám zakladatel firmy Bose mocně podporoval a odkázal ji i většinu své firmy. Být stále naživu, byl by patrně rád, kam se jeho někdejší idea posunula. Pozoruhodné přitom je, že většina vývoje systému se neodehrává v Americe, ale ve Velké Británii - hlavně kvůli tamnímu stavu silnic, který nemá daleko k tomu, co známe z České republiky...
Firma Clearmotion převzala technologii původně vyvinutou společností Bose, přičemž projekt hodlá dotáhnout do produkční reality již příští rok
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
včera - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
včera - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
včera - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
včera - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva