Motor Scuderi: rozdělíme čtyřtakt na dva dvoutakty?

Máme tu dalšího odvážného adepta, který prý překonal dnešní čtyřtaktní spalovací motory. Funguje na principu rozdělení pracovních cyklů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Motor Scuderi: rozdělíme čtyřtakt na dva dvoutakty?

11.4.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Motor Scuderi: rozdělíme čtyřtakt na dva dvoutakty?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Máme tu dalšího odvážného adepta, který prý překonal dnešní čtyřtaktní spalovací motory. Funguje na principu rozdělení pracovních cyklů.

Po radiálním bi-rotačním agregátu tu máme v krátkém sledu dalšího konkurenta čtyřtaktního spalovacího motoru a postarala se o něj americká společnost Scuderi Group. Její zakladatel Carmelo Joseph Scuderi položil teoretické základy svého vynálezu v 90. letech, v roce 2002 ale zamřel a opratě rodinného podniku přebrali jeho synové Salvatore, Nick a Stephen. Nyní oznamují, že mají funkční pohonnou jednotku, která podle jejich tvrzení překonává tradiční motory po všech stránkách.

Princip jejich motoru spočívá v rozdělení čtyřtaktního procesu na dva synchronně (a téměř současně) se pohybující válce na společné klikové hřídeli. První se stará výlučně o nasávání a kompresi a druhý zase o expanzi a výfuk. Vzájemně jsou propojeny propouštěcím kanálem, ve kterém se nachází vstřikování paliva, přičemž pohyb vzduchu a směsi je ovládán ventily s variabilním časováním.

Scuderiho motor navíc využívá Millerův cyklus, což znamená, že kompresní zdvih spalovacího motoru má kratší dráhu než zdvih expanzní - zde dosažen skutečným rozdílem v délce dráhy a ne pozdním uzavíráním nasávacích ventilů. V zásadě se jedná o Atkinsonův cyklus doplněný o přeplňování, které v tomto případě zajišťuje turbodmychadlo.

Další zvláštností tohoto motoru je nádrž vzduchu spojená s propojovacím kanálem mezi válci. Jejím úkolem je vytvářet zásobu stlačeného vzduchu při brzdění (kdy se motor změní na čerpadlo vzduchu) a následně jej využít při akceleraci.

Firma Scuderi Group tvrdí jejich agregát se svým výkonem a točivým momentem vyrovná dieselovým motorům, „dramatickým způsobem zredukuje spotřebu a emise oxidu uhličitého“ a produkuje „o 80 procent nižší emise NOx“.

Kde má být ukrytý onen klíč k vyšší efektivitě? Podklady k motoru uvádí, že k zapálení směsi v expanzním válci pomocí dvojice standardních svíček nikdy nedochází před horní úvratí (předstih), ale až za ní, tudíž proti pohybu pístu nepůsobí tlak právě se zapalující a expandující směsi. Další výhodou je, že všechny čtyři cykly motor vykoná při jediném otočení klikové hřídele. A pak je zde zásobník, který akumulací stlačeného vzduchu v podstatě funguje na podobném principu jako baterie v hybridu, akorát forma energie je jiná.

Ačkoli tento motor může připadat skeptikům jako další výstřel do prázdna, Scuderi Group to vidí jinak. Společnost do této chvíle podepsala smlouvy o spolupráci s více než desítkou automobilek, mezi jinými s Mercedesem, GM, Fiatem, Hondou či koncernem PSA. Daimler projevil zájem již v roce 2009 a pro The Wall Street Journal jeho zástupci doslovně řekli, že v motoru Scuderi „je reálný potenciál“.

Ostatně funkční prototyp čtyřválce (dvouválce?) vznikl pod dohledem německého giganta Robert Bosch GmbH.


Motor Scuderi: rozdělíme čtyřtakt na dva dvoutakty? - 1 - Scuderi motor 02Motor Scuderi: rozdělíme čtyřtakt na dva dvoutakty? - 2 - Scuderi motor 01Motor Scuderi: rozdělíme čtyřtakt na dva dvoutakty? - 3 - Scuderi motor 03
První výsledky testů vypadají slibně. Motor byl instalován do Nissanu Sentra a v laboratorních podmínkách potvrdil předpokládané snížení spotřeby i emisí

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.