Motor Oaktec se „samopřeplňováním“ vyhrál cenu Shellu. Bude se i vyrábět?

Jednoválcová jednotka o objemu 0,4 litru skutečně funguje. Autoři ji chtějí vyrábět desítky milionů kusů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Motor Oaktec se „samopřeplňováním“ vyhrál cenu Shellu. Bude se i vyrábět?

9.5.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Motor Oaktec se „samopřeplňováním“ vyhrál cenu Shellu. Bude se i vyrábět?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jednoválcová jednotka o objemu 0,4 litru skutečně funguje. Autoři ji chtějí vyrábět desítky milionů kusů.

Zhruba v polovině března jsme vás informovali o novinkách, které byly představeny na technickém sympoziu asociace NVN (Niche Vehicle Network neboli organizace sdružující více než 100 malých automobilek, technických specialistů a jejich dodavatelů). Jednou z nich byl zadní pomocný rám Lotusu, druhou pak unikátní jednoválcový motor společnosti Oaktec Hybrids. Ten se přitom konkurenci nepyšnil pouze nicotným objemem, ale zejména technologií „samopřeplňování“. Pochybovat o celém dílo bylo na místě, evidentně ale funguje.

Pohonná jednotka navržená firmou z britského Lancasteru totiž vyhrála soutěž Shell Springboard, ve které jde o nejlepší myšlenky v oblasti automobilového byznysu zaměřené na snížení karbonové stopy. Oaktec v ní dokázal porazit 110 konkurentů, přičemž jen o teorii nešlo - součástí soutěže byla i podmínka, že přihlášené komponenty musí být představeny na funkčním prototypu.

Nyní tedy můžeme s určitostí potvrdit, že 0,4litrový motor skutečně funguje. Po právu si tedy zaslouží ocenění, jehož součástí je i částka 40 000 GBP/1 320 000 Kč (celkově bylo v letošním ročníku Shell Springboard rozdáno 330 000 liber/10,89 milionu korun devíti inovačním řešením). Tyto peníze budou podle Paula Andrewse, šéfa projektu, utraceny za další vývoj.

Vítězství v soutěži má pak napomoci firmě s hledáním obchodního partnera, jenž by umožnil sériovou výrobu. Andrews přitom naznačuje, že vyrábět se mohou desítky milionů exemplářů, neboť motor může obsáhnout velkou část potřeb automobilového průmyslu. Posloužit tak klidně může třeba i jako generátor energie u elektromobilu s prodlouženým dojezdem.


Motor Oaktec se „samopřeplňováním“ vyhrál cenu Shellu. Bude se i vyrábět? - 1 - NVN novinky 2014 02
Jednoválcový motor již svým autorům přinesl slávu i peníze. Nyní touží po jeho sériové výrobě

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše