Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak velikost kol ovlivňuje výkon auta? Překvapí vás, jak moc toho umí změnit
11.5.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Použití jiných kol a pneumatik je jednou z nejsnazších úprav, kterou můžete na jakémkoli autě provést. Dá se jí mnohému pomoci, ale také uškodit.
Kola dělají auto, říká se. Je to do značné míry pravda, jiné disky a pneumatiky mohou vozu přidat na kráse i zásadně změnit jízdní projev. Prakticky zaměření majitelé hledají řešení různé velké či těžké disky a rozličné pneumatiky, aby získali více stability nebo trakce za jízdy, jiným zase jde více o vzhled. Namítat nelze nic ani proti jedné z těchto motivací, je ale dobré si uvědomit, že ryzí sledování druhého aspektu dokáže do značné míry zhatit úspěchy v tom prvním.
Přesně to ukazuje případ Subaru Subaru XV na záběrech níže. Jeho majitel jménem Thomas změřil výkon na kolech se standardními celoročními pneumatikami 225/60 R17 Yokohama Geolander. Poté nechal nasadit odolné terénní disky R15 s vysokoprofilovými gumami 235/75 BF Goodrich. Zvedla se tím výška podvozku a zároveň XV dostalo lepší výbavu do zdolávání nezpevněného povrchu, takže ani praktický aspekt nepřišel zkrátka. Nesmíme ale opomenout, že přibyla celková neodpružená hmota 21,2 kilogramů, v každém rohu tedy přes pět kilo. A také se zvětšil obvod kol.
Standardně má motor americké verze XV (říká si tam Crosstrek) produkovat 154 koní při 6 000 ot./min a 196 Nm při 4000 ot,/min. Se standardními pneumatikami bylo na kolech naměřeno 143 koní a 178 Nm. To jsou vzhledem k papírovým údajům výborné hodnoty naznačující, že motor vyšší výkon, než sama automobilka uvádí. Po montáži terénních gum však naměřená čísla výrazně klesla. Výkon se vyšplhal jen na 129 koní a točivý moment zase na 165 Nm. Pouhá změna kol a pneumatik tak znamenala v tomto případě úbytek 14 koní a 13 Nm - to je asi 10 procent ztráty, opravdu velký a pro řidiče už citelný rozdíl.
Možná se divíte, jak taková změna vůbec může něco provést s výkonem motoru, bavíme-li se ale o výkonu na kolech a nikoli na klikové hřídel, pak docela snadno. Důvodem je zde vyšší rotační setrvačnost kol s hrubým vzorkem, která je odvislá nejen od hmotnosti, ale hlavně od jejího rozložení v rámci kola. Čím více je jí umístěno na obvodu a čím je obvod sám větší, tím více výkonu je spotřebováno na jeho roztočení. O to méně ho pak zůstane pro akceleraci samotného auta.
Pochopitelně, podobná změna nenastane s každou výměnou disků kol a pneumatik, záleží na konkrétním případě. Pokud zůstane zachován obvod kola, hmotnost celé sady a změníte pouze 16" disky za 17", rozdíl stěží zaznamenáte. To je ale spíše případ, který v praxi nenastane - obvod kol by měl zůstat přibližně zachován, už změna hmotnosti kol a rozložení hmotnosti v jejich rámci ale udělá své.
Pokud jste tedy někdy měli pocit, že s menšími pneumatikami, které máte na zimu, jede auto lépe, byli jste na správné stopě. Zimní gumy sice mívají větší valivý odpor, ale současně bývají užší, menší a tím i lehčí.
Velikost kol bývá celkem častým předmětem úprav vozů. Je dobré si připomenout, že z hlediska výkonového projevu auta může být snadno kontraproduktivní
Zdroj: Blake's Garage@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
před 2 hodinami - Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
před 3 hodinami - Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
včera - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
včera - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.25. 09:00 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.25. 08:48 - Truck Daškam
- Kudy do Dolomit 11.25. 04:26 - irischamplin
- Prodám Peugeot 307 SW 1,6 16V LPG 11.25. 04:23 - irischamplin
- Lampárna (stěžovatelna) 11.24. 22:03 - Předseda
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz