Fordy chtějí svými brzdovými světly „svítit” i za zatáčku

(+ video) Brzdové světlo je dobrá věc, ostatní ale informuje až v momentě jeho přímé viditelnosti. Ford chce tento signál dostat i za zatáčky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Fordy chtějí svými brzdovými světly „svítit” i za zatáčku

23.6.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Fordy chtějí svými brzdovými světly „svítit” i za zatáčku

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Brzdové světlo je dobrá věc, ostatní ale informuje až v momentě jeho přímé viditelnosti. Ford chce tento signál dostat i za zatáčky.

Možná jste si toho ani nevšimli, ale fungování brzdových světel prošlo za poslední dekádu nemalým vývojem. Zatímco dříve se světla prostě rozsvěcela a zhasínala podle toho, jestli jste brzdili, nebo nikoli, dnes už dělají více. Některé automobilky používají dvoustupňové ukazatele, kdy ten druhý se rozsvítí až při intenzivním brzdění, některé dokonce trojstupňové, kdy se světla při brzdění na hranici zapnutí ABS ještě ke všemu rozblikají. K tomu navíc vozy buď ještě přímo při brzdění (to když žádné z výše zmíněných nebo jemu podobných řešení na palubě nenajdete), nebo po dobrzdění v podobné situaci rozsvěcí varovné blikače.

Je to docela dost signálů naráz, někdy i obtěžujících. Například auta koncernu PSA pouštějí varovné blikače při každém intenzivním brzdění už za jízdy a věřte, že není příjemné při každé deceleraci blikat na všechny strany jako o závod. Naštěstí u některých modelů jako je Peugeot RCZ se tento systém plně vypíná spolu s ESP, když ale sáhnete po standardním modelu, nezbavíte se jej, stejně jak ESP. Člověk pak při jinak normálním intenzivním zpomalení čeká, kdy se vozu otevře víko kufru a do vzduchu budou vypuštěny varovné světlice a... A Ford, jehož auta při brzdění také ráda blikají, vlastně nyní podobný systém testuje.

Brzdová či jakákoli jiná světla totiž mají jednu nevýhodu - vyžadují přímo viditelnost, aby někoho varovala. Pokud například narazíte na problém za ostřejší zatáčkou nebo horizontem, řidič jedoucí za vámi žádné varování nedostane. Musí se pak spolehnout na vlastní oči a schopnost zabrzdit před vzniklou překážkou.

Ford chce tento nedostatek odstranit tím, že krom všech zmíněných cest vyšle při ostrém brzdění jakousi elektronickou světlici ostatním autům. Jde tedy o rádiový signál, který vozy v okolí zaznamenají a varují řidiče například rozsvícením varovného nápisu na přístrojové desce.

Ford zatím systém testuje spolu s dalšími výrobci v německém simTD (Safe Intelligent Mobility - Testfield Germany) a podle prvních výsledků má prokazatelně pozitivní vliv na zmírnění následků nebo úplnou eliminaci pozdějšího nárazu do vzniklé překážky v nepřehledném místě. Ford je ostatně přesvědčen (a asi proti tomu nelze nic namítat), že komunikace mezi vozy i samotných vozů se systémy fungujícími v rámci okolní infrastruktury je dalším krokem vedoucím ke zvýšení bezpečnosti provozu. Proto také proto pracuje i na jiných systémech tohoto typu jako přebírání varovných informací o překážce v provozu od ostatních aut či komunikaci se systémem ovládajícím proměnlivé silniční značení.

Udělat si na tento a podobné systémy jasná názor není zcela jednoduché. Na jednu stranu je to prostě informace navíc, které řidič pro přežití v provozu nutně potřebuje. Na druhou stranu je ale to nejen další dobrý sluha, nýbrž také zlý pán, jehož přítomnost na palubě mnozí vymění za omezení své vlastní pozornosti věnované provozu. Právě ta ale je pro bezpečnost provozu vždy klíčová, všechny ostatní systémy mají být pouze podpůrné.

Sami jisté budete vědět, který z těchto dvou pohledů na věc je vám bližší. My bychom snad byli raději, kdyby každý po silnicích jezdil tak, aby byl schopen vždy sám zareagovat na jakoukoli situaci, která nastane před jeho autem. Ne pouze na ty, před kterými jej varuje „elektronické brzdové světlo” Fordu...


Fordy chtějí svými brzdovými světly „svítit” i za zatáčku - 1 - Ford Electronic Brake Light system 01Fordy chtějí svými brzdovými světly „svítit” i za zatáčku - 2 - Ford Electronic Brake Light system 02
Fungování systému Fordu obrazem, je snad ale jasné i bez této pomůcky

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.