Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Fordy chtějí svými brzdovými světly „svítit” i za zatáčku
23.6.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ video) Brzdové světlo je dobrá věc, ostatní ale informuje až v momentě jeho přímé viditelnosti. Ford chce tento signál dostat i za zatáčky.
Možná jste si toho ani nevšimli, ale fungování brzdových světel prošlo za poslední dekádu nemalým vývojem. Zatímco dříve se světla prostě rozsvěcela a zhasínala podle toho, jestli jste brzdili, nebo nikoli, dnes už dělají více. Některé automobilky používají dvoustupňové ukazatele, kdy ten druhý se rozsvítí až při intenzivním brzdění, některé dokonce trojstupňové, kdy se světla při brzdění na hranici zapnutí ABS ještě ke všemu rozblikají. K tomu navíc vozy buď ještě přímo při brzdění (to když žádné z výše zmíněných nebo jemu podobných řešení na palubě nenajdete), nebo po dobrzdění v podobné situaci rozsvěcí varovné blikače.
Je to docela dost signálů naráz, někdy i obtěžujících. Například auta koncernu PSA pouštějí varovné blikače při každém intenzivním brzdění už za jízdy a věřte, že není příjemné při každé deceleraci blikat na všechny strany jako o závod. Naštěstí u některých modelů jako je Peugeot RCZ se tento systém plně vypíná spolu s ESP, když ale sáhnete po standardním modelu, nezbavíte se jej, stejně jak ESP. Člověk pak při jinak normálním intenzivním zpomalení čeká, kdy se vozu otevře víko kufru a do vzduchu budou vypuštěny varovné světlice a... A Ford, jehož auta při brzdění také ráda blikají, vlastně nyní podobný systém testuje.
Brzdová či jakákoli jiná světla totiž mají jednu nevýhodu - vyžadují přímo viditelnost, aby někoho varovala. Pokud například narazíte na problém za ostřejší zatáčkou nebo horizontem, řidič jedoucí za vámi žádné varování nedostane. Musí se pak spolehnout na vlastní oči a schopnost zabrzdit před vzniklou překážkou.
Ford chce tento nedostatek odstranit tím, že krom všech zmíněných cest vyšle při ostrém brzdění jakousi elektronickou světlici ostatním autům. Jde tedy o rádiový signál, který vozy v okolí zaznamenají a varují řidiče například rozsvícením varovného nápisu na přístrojové desce.
Ford zatím systém testuje spolu s dalšími výrobci v německém simTD (Safe Intelligent Mobility - Testfield Germany) a podle prvních výsledků má prokazatelně pozitivní vliv na zmírnění následků nebo úplnou eliminaci pozdějšího nárazu do vzniklé překážky v nepřehledném místě. Ford je ostatně přesvědčen (a asi proti tomu nelze nic namítat), že komunikace mezi vozy i samotných vozů se systémy fungujícími v rámci okolní infrastruktury je dalším krokem vedoucím ke zvýšení bezpečnosti provozu. Proto také proto pracuje i na jiných systémech tohoto typu jako přebírání varovných informací o překážce v provozu od ostatních aut či komunikaci se systémem ovládajícím proměnlivé silniční značení.
Udělat si na tento a podobné systémy jasná názor není zcela jednoduché. Na jednu stranu je to prostě informace navíc, které řidič pro přežití v provozu nutně potřebuje. Na druhou stranu je ale to nejen další dobrý sluha, nýbrž také zlý pán, jehož přítomnost na palubě mnozí vymění za omezení své vlastní pozornosti věnované provozu. Právě ta ale je pro bezpečnost provozu vždy klíčová, všechny ostatní systémy mají být pouze podpůrné.
Sami jisté budete vědět, který z těchto dvou pohledů na věc je vám bližší. My bychom snad byli raději, kdyby každý po silnicích jezdil tak, aby byl schopen vždy sám zareagovat na jakoukoli situaci, která nastane před jeho autem. Ne pouze na ty, před kterými jej varuje „elektronické brzdové světlo” Fordu...
Fungování systému Fordu obrazem, je snad ale jasné i bez této pomůcky
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 7 hodinami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před hodinou - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 3 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
před 4 hodinami - Jaguar poprvé ukázal své přelomové auto a fanoušci běsní. Šéfdesignér přísahá, že vedení nejede na drogách
před 6 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva