Ecomotors OPOC 2015: nový motor slibuje o třetinu nižší spotřebu než dnešní diesely

(+ video) Američané rozjíždí v Číně výrobu nového typu přeplňovaného dieselu s dvojnásobným počtem pístů ve srovnání s počtem válců.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Ecomotors OPOC 2015: nový motor slibuje o třetinu nižší spotřebu než dnešní diesely

16.4.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Ecomotors OPOC 2015: nový motor slibuje o třetinu nižší spotřebu než dnešní diesely

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Američané rozjíždí v Číně výrobu nového typu přeplňovaného dieselu s dvojnásobným počtem pístů ve srovnání s počtem válců.

Mluvíme-li o pohonné jednotce s protiběžnými písty, obvykle si představíme boxer, jehož písty se ve skutečnosti nepohybují proti sobě, ale každý ve svém vlastním válci, které jsou střídavě uložené na protilehlé straně klikové hřídele. Příkladů, kdy se vrcholy dvou pístů skutečně pohybují přímo proti sobě a od sebe pouze v jednom válci, je hned několik a nemálo z nich bylo využito i v praxi - za všechny můžeme zmínit třeba dvoutaktní diesel Rolls-Royce K60 pro vícero typů tanků a bojová vozidla anebo Junkers Jumo 205 z druhé světové války pohánějící několik typů bombardérů.

V sériové výrobě se z různých důvodů uvedené motory neprosadily, americká společnost Ecomotors International z Michiganu, mezi jejíž sponzory patří třeba Bill Gates, se však významně zasadila o to, aby se daný stav změnil. Kromě toho, že se jí podařilo nový typ agregátu dokončit, už brzy plánuje rozjet sériovou výrobu.

Jejich produkt nazvaný OPOC (opposed pistons - opposed cylinders) je zajímavý třeba tím, že jeho protiběžné písty s ojnicemi nejsou uchycené na dvou klikových hřídelích jako u výše zmiňovaných motorů RR a Junkers, ale pouze jedné. Místo detailního popisu vám rozhodně více řeknou obrázky, případně krátký snímek s animací.

Ani za návrhem atypického motoru nestojí jen tak někdo. V čele vývojového tým stál Peter Hofbauer, bývalý šéf vývoje pohonných jednotek koncernu Volkswagen, který je podepsaný pod agregáty TDI, VR5 nebo VR6. Technické detaily produkčních motorů známé nejsou, o testovacích prototypech EM65 a EM100 ale něco málo víme. Kupříkladu druhý z nich má vrtání 100 mm, suchou hmotnost 134 kg, spaluje naftu a pomocí turbodmychadla vyprodukuje 330 koní při 3 500 ot./min. a nejvyšší točivý moment rovných 900 newtonmetrů při 2 100 ot./min.

Otázkou samozřejmě je, jak se konstruktéři vypořádali s emisemi, jelikož vyplachování spalovacích prostorů není řešeno klasickými ventilovými rozvody ale pouze jednoduchými šoupátky, přičemž výfukovými kanály dochází ke ztrátovému mazání. Zástupci firmy a Hofbauer nicméně ujišťují, že v tomto směru zadání zvládli a slibují až o třetinu nižší spotřebu ve srovnání s podobně výkonnými turbodiesely.

Společnost Ecomotors International podepsala minulý týden smlouvu s čínskou společností Zhongding Power v hodnotě až 200 milionů dolarů, která se tím zavázala vybudovat v provincii Anhui továrnu schopnou vyrábět až 150 tisíc motorů OPOC ročně. Mají být použity pro pohon elektrických generátorů, ale dostanou se také do blíže nespecifikovaných terénních aut a užitkových vozidel. První automobily jsou očekávány s novým typem agregátu jsou očekávány v roce 2015 nebo nejpozději v roce 2016.


Ecomotors OPOC 2015: nový motor slibuje o třetinu nižší spotřebu než dnešní diesely - 1 - Ecomotors OPOC 01Ecomotors OPOC 2015: nový motor slibuje o třetinu nižší spotřebu než dnešní diesely - 2 - Ecomotors OPOC 02Ecomotors OPOC 2015: nový motor slibuje o třetinu nižší spotřebu než dnešní diesely - 3 - Ecomotors OPOC 03Ecomotors OPOC 2015: nový motor slibuje o třetinu nižší spotřebu než dnešní diesely - 4 - Ecomotors OPOC 04
Ecomotors tvrdí, že ztrátové mazání jejich dvoutaktního dieselu mají vyřešené

>>>Zdroj: Automotive News<<<

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.