Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Ecomotors OPOC 2015: nový motor slibuje o třetinu nižší spotřebu než dnešní diesely
16.4.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Američané rozjíždí v Číně výrobu nového typu přeplňovaného dieselu s dvojnásobným počtem pístů ve srovnání s počtem válců.
Mluvíme-li o pohonné jednotce s protiběžnými písty, obvykle si představíme boxer, jehož písty se ve skutečnosti nepohybují proti sobě, ale každý ve svém vlastním válci, které jsou střídavě uložené na protilehlé straně klikové hřídele. Příkladů, kdy se vrcholy dvou pístů skutečně pohybují přímo proti sobě a od sebe pouze v jednom válci, je hned několik a nemálo z nich bylo využito i v praxi - za všechny můžeme zmínit třeba dvoutaktní diesel Rolls-Royce K60 pro vícero typů tanků a bojová vozidla anebo Junkers Jumo 205 z druhé světové války pohánějící několik typů bombardérů.
V sériové výrobě se z různých důvodů uvedené motory neprosadily, americká společnost Ecomotors International z Michiganu, mezi jejíž sponzory patří třeba Bill Gates, se však významně zasadila o to, aby se daný stav změnil. Kromě toho, že se jí podařilo nový typ agregátu dokončit, už brzy plánuje rozjet sériovou výrobu.
Jejich produkt nazvaný OPOC (opposed pistons - opposed cylinders) je zajímavý třeba tím, že jeho protiběžné písty s ojnicemi nejsou uchycené na dvou klikových hřídelích jako u výše zmiňovaných motorů RR a Junkers, ale pouze jedné. Místo detailního popisu vám rozhodně více řeknou obrázky, případně krátký snímek s animací.
Ani za návrhem atypického motoru nestojí jen tak někdo. V čele vývojového tým stál Peter Hofbauer, bývalý šéf vývoje pohonných jednotek koncernu Volkswagen, který je podepsaný pod agregáty TDI, VR5 nebo VR6. Technické detaily produkčních motorů známé nejsou, o testovacích prototypech EM65 a EM100 ale něco málo víme. Kupříkladu druhý z nich má vrtání 100 mm, suchou hmotnost 134 kg, spaluje naftu a pomocí turbodmychadla vyprodukuje 330 koní při 3 500 ot./min. a nejvyšší točivý moment rovných 900 newtonmetrů při 2 100 ot./min.
Otázkou samozřejmě je, jak se konstruktéři vypořádali s emisemi, jelikož vyplachování spalovacích prostorů není řešeno klasickými ventilovými rozvody ale pouze jednoduchými šoupátky, přičemž výfukovými kanály dochází ke ztrátovému mazání. Zástupci firmy a Hofbauer nicméně ujišťují, že v tomto směru zadání zvládli a slibují až o třetinu nižší spotřebu ve srovnání s podobně výkonnými turbodiesely.
Společnost Ecomotors International podepsala minulý týden smlouvu s čínskou společností Zhongding Power v hodnotě až 200 milionů dolarů, která se tím zavázala vybudovat v provincii Anhui továrnu schopnou vyrábět až 150 tisíc motorů OPOC ročně. Mají být použity pro pohon elektrických generátorů, ale dostanou se také do blíže nespecifikovaných terénních aut a užitkových vozidel. První automobily jsou očekávány s novým typem agregátu jsou očekávány v roce 2015 nebo nejpozději v roce 2016.
Ecomotors tvrdí, že ztrátové mazání jejich dvoutaktního dieselu mají vyřešené
>>>Zdroj: Automotive News<<<
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
17.12.2024 - Nesmyslně těžké AMG GT dostalo kouř ve srovnání s „americkým kýblem”, vaz mu zlomila hned první zatáčka
16.12.2024 - Američané srovnali nejlevnější nová výkonná auta s cenou do 830 tisíc a vybrali to nejrychlejší, v Evropě můžeme jen závidět
13.12.2024
Nejnovější články
- Stále aktuální vlajková loď VW v bazarech padla s cenami až na úroveň Octavie, přitom jde pořád o velký luxus s pořádnými motory
včera - Bugatti začalo nabízet speciální luxusní garáže pro svá auta, stylizace připomíná Batmanovu jeskyni
včera - Na které elektromobily je v zimě nejmenší spoleh? Některým klesá dojezd o polovinu, dobíjí se až o hodinu déle
včera - BMW už v lednu ukáže budoucnost interiérů svých aut, jde nad tím jen znovu kroutit hlavou
včera - Bohaté lidi nezajímá, jaký pohon má jejich auto, tvrdí šéf Jaguaru. Je to ale opak toho, co už zjistila konkurence
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva