Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
„Diesel na benzin“ Mazdy je vážně hotový. Ukáže se tento měsíc, může být revolucí
4.8.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nebyl to žert, Mazda ještě v srpnu ukáže světu první produkční motor HCCI. A hned záhy ho dostane nová generace klíčového modelu značky.
Jen málokterá technologie způsobuje v posledních letech taková očekávání jako HCCI. Za touto zkratkou se skrývá označení Homogenous Charge Compression Ignition, které pro zjednodušení nazýváme „dieselem spalujícím benzin“. Realita přitom od tohoto laického termínu není příliš vzdálena, neboť pohonná jednotka tohoto typu se vskutku chová jako diesel - palivo se totiž vznítí vysokým tlakem ve válci, nikoliv za pomoci svíček. Přesto do nádrže tankujete benzin.
Idea stojící za touto technikou není nová a v minulostí s ní koketovala řada firem od Bosche přes GM až po Mercedes či Nissan. Dosud však žádný výrobce nedokázal překonat její nedostatky a dostat takový motor do produkčního auta. U HCCI je totiž velkým problémem kontrola průběhu spalování a zabránění nežádoucímu samovolnému vznícení paliva. Je tedy zapotřebí značné regulace teplot v komoře, jinak je jeho výjimečná efektivita ta tam. Nemluvě o tom, že byste takový motor mohli poslat do šrotu po pár ujetých kilometrech.
Mazda se nedávno chlubila tím, že HCCI dostane do sériového auta jako první a tento týden se dokonce holedbala, že mu dá přednost před elektřinou. Mohlo to znít příliš sebevědomě, Japonci ale nepřeháněli - technologii HCCI dostanou už do druhé generace motorů SkyActiv, která bude poprvé představena ještě tento měsíc na technologickém fóru ve Frankfurtu. Tam se Mazda o nových motorech rozhovoří více, jen novými detaily ale nebudeme muset být živi dlouho.
Hned záhy, v říjnů má totiž debutovat nová generace Mazdy 3. Tedy, nová generace optikou automobilky, neboť vůz bude postaven na stejné platformě jako dosavadní provedení. To ale není u Mazdy nic překvapivého - už dříve se rozhodla, že architekturu bude u každého svého modelu měnit vždy ob dvě generace s čtyř- či pětiletým životním cyklem. Stávající Mazda 3 přitom byla představena v lednu 2014, v červenci 2016 se pak dočkala faceliftu. Letos jí tedy čeká zmiňovaný nový design, se kterým do showroomů dorazí v příštím roce. Pod přepracovanou kapotou se přitom budou nacházet právě nové motory zaměstnávající již technologii HCCI. A podle automobilky by spotřebu měly srazit někam ke 3,3 litrům benzinu na sto kilometrů.
Za extrémně nízkou žíznivostí - zvláště na atmosférické benzinové motory bez jakékoliv elektrické asistence - stojí především vysoká tepelná účinnost (50 %). HCCI znamená, že ve válcích dojde k prohoření většího množství paliva a tedy k navýšení efektivity. Mimo to se nové motory pochlubí i vysokou kompresí a daleko vyšším výkonem, než jaký nabízí současná generace SkyActiv I.
Mazda 3 přitom dostala přednost před zbytkem portfolia, neboť jde o globální bestseller značky. Větší Mazda 6 ovšem dorazí s přepracovanými motory vzápětí, následovat pak bude i zbytek modelů. Jak přesně bude technologie HCCI u Mazdy řešena, je zatím do značné míry zahaleno rouškou tajemství. Dostupné informace hovoří o tom, že Japonci vyřešili potíže tím, že motor nakonec klasické svíčky používat bude, ovšem pouze při nízkých otáčkách, kdy je obtížné teploty ve spalovací komoře optimálně regulovat. Při těch vyšších již dojde ke vznícení směsi pomocí tlaku a oné 50% účinnosti. Jsme na to zvědavi, tohle vážně může způsobit revoluci a učinit dnes tak bité diesely prakticky zbytnými...
Motor HCCI funguje na papíře jednoduše...
...od všech ostatních automobilek jsme ale zatím mohli vidět jen prototypy
Mazda má prý hotový sériový motor, který v srpnu představí ve Frankfurtu samostatně a v říjnu pod kapotou nové trojky. Tu máme v prodeji očekávat příští rok
Zdroj: Motoring
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před hodinou - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 2 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 4 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera
Živá témata na fóru
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:09 - Snowman000
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 09:48 - GeneHawkins
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.22. 09:31 - Snowman000
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 07:46 - Brus
- Politický koutek 11.22. 07:10 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB