Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Chrysler chtěl pohřbít 716koňový motor 6,2 V8 Hellcat, nakonec to přehodnotil
9.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Ohromně výkonný osmiválec neměl na růžích ustláno. Teď je za hvězdu a řeší se už jen jeho budoucnost.
Osmiválec Hellcat, nejsilnější sériově vyráběný motor v historii automobilky Chrysler, v letošním roce sklízí obrovskou publicitu světových automobilových médií. I my jsme tu měli zprávy o tom, že Hellcat nabídne přes šest stovek koní, video, jak Challenger SRT s motorem Hellcat zní, nebo třeba zprávu o tom, že Challenger Hellcat zvládne čtvrtmíli rychleji než konkurence včetně Viperu. A pochopitelně také různá dílčí i kompletní představení Challengeru a Chargeru s tímto motorem.
Na něco takového Chrysler zkraje roku 2011, kdy měl vývoj Hellcatu začít, jen těžko pomyslel, protože když se pod vedením Fiatu rozdělovaly prostředky na vývoj, kterých nebylo mnoho, supersilný osmiválec putoval do šuplíku a inženýři zaměřili své úsilí jinam, vzpomíná Chris Cowland, šéf výkonných motorů Chrysleru a SRT. O čtyři měsíce později ale vedení firmy své rozhodnutí změnilo.
Třebaže se Chargery a Challengery s osmiválci Hellcat ještě ani nezačaly prodávat, marketingové oddělení Dodge z něj vymáčklo i tu poslední kapku reklamního potenciálu. Koncernu a zejména značce Dodge udělal tento motor ohromnou službu. Nejen tím, že mají ohromný výkon - 716 koní a 880 Nm je pořádná porce - ale také tím, že pomohly znovu odlišit Dodge jako značku Chrysleru, která nabídne silnější motory a rychlejší auta. Dost možná také pomohla volba písně nabité energií s názvem Kickstart My Heart od Mötley Crüe do reklam.
V souvislosti s namontováním Hellcatu pod kapotu Chargeru vyvstaly také spekulace o tom, kam dále by se mohl tento motor ještě podívat. Viper to nebude, protože se do jeho nízké přídě Hellcat nevejde, Bob Hegbloom, šéf značky Ram, ale chladí zvěsti i o pick-up trucku Ram 1500 se sedmi stovkami koní Hellcatu: „V tuto chvíli musím říci ne.” Také ale nemusí mluvit pravdu ze strategických důvodů.
Je tomu asi deset let, co se pod kapotu Dodge Ram dostal desetiválec z minulé generace Viperu a tento „muscle truck” sklidil docela úspěch. Hellcat by se do něj nejspíš vešel, ale značka Ram se od Dodge oddělila - podobně jako SRT, v případě Ramu to je však úspěch, nikoliv propadák. Pokud tedy chce být Dodge značkou vysokých výkonů, kam nyní směřuje, Hellcat v pick-up trucku neočekávejme. Podobnou optikou není ani příliš pravděpodobná jeho instalace do Chrysleru 300, který je pod slupkou dvojče Chargeru.
Podle Cowlanda stavba tohoto motoru nebyla hotova jen posazením 2,4litrového kompresoru mezi hlavy válců. To se dá tušit i ze změny objemu z 6,4 na 6,2 litru, ale V8 Hellcat je od „standardního” 6,4litrového Hemi ve verzích SRT 392 odlišný mnohem více - 91 % všech součástek je nových nebo upravených.
Aby se inženýři dostali na sedm stovek koní, museli optimalizovat každou součástku a každý dílčí systém v motoru. Museli najít co nejlehčí, ale co nejsilnější a nejodolnější materiál pro písty a ojnice, a to také proto, aby motor vydržel drsné zacházení, které se u něj předpokládá. Třeba ocelové podložky řemenice na přední části kompresoru v sobě mají průmyslové diamanty, aby nedocházelo k prokluzu řemenice na hřídeli pod plným plynem. A například chlazení kompresoru je vynálezem Chrysleru. Motor také má olejové trysky k chlazení spodků pístů, bronzová ložiska ojnic, olejové čerpadlo s variabilním objemem nebo elektrickou vodní pumpu.
Takto silný motor samozřejmě pozře ohromné množství paliva, pokud po něm budete chtít zrychlení na stovku pod čtyři vteřiny a čtvrtmíli okolo jedenácti, jak se Dodge chlubí. Ostatně, vláčí s sebou přes dvě tuny váhy, a to jak v případě Chargeru, tak i Challengeru. Palivová pumpa tomu odpovídá, zvládne dodat 5,7 litru paliva za minutu. Protože motor má spoustu síly, při klidné jízdě s vozy zas tolik práce nemá, takže lze údajně dosáhnout mimoměstské spotřeby 10,7 litru na 100 km, pokud nemáte na plynu příliš těžkou nohu.
A samozřejmě, jak Charger, tak Challenger SRT Hellcat se ve Spojených státech budou prodávat od 60 tisíc dolarů, tedy nějakých 1,3 milionu korun; do ČR půjde tyto vozy dostat celkem za 1,8 milionu korun. To je téměř jistě nejlevnějších sedm stovek sériových koní, ke kterým se půjde dostat. Různí úpravci nabízejí pod kapotou Mustangu třeba i 775 koní, ale to je jednak tuning a jednak to cenou asi nebude od Hellcatu daleko.
Hellcat není jen nejsilnějším osmiválcem Chrysleru, také se díky němu daří znovu odlišit Dodge jako značku silnějších a rychlejších aut
Dodge Ram SRT10 s motorem z Viperu byl ve své době úspěšný, současný Ram 1500 s Hellcatem pod kapotou v plánu nejspíš není
Zdroj: Autonews
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 6 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Prodeje nových aut v Evropě se dál propadají. Žádaná auta už se ani nevyrábí a vnucování těch nechtěných to nespraví
23.10.2024 - Dvě Bugatti Chiron se srazila při pokusu o předjetí náklaďáku. I ten od nich schytal takovou ránu, že šel „přes boudu”
23.10.2024 - První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024 - Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva