Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Budoucností elektromobilů jsou tří- a čtyřstupňové převodovky, říká ZF
12.12.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
ZF, jeden z největších výrobců převodovek, se vrhá na elektromobily. Vyvíjí pro ně tří- i čtyřkvalty, čekejme lepší zrychlení, maximálku a efektivitu.
Německá firma Bosch již pracuje na vývoji dvoustupňové převodovky pro elektromobily. Společnost ZF, která v současnosti platí za špičku ve výrobě zejména automatických převodovek a od které skříně kupuje spousta automobilek, již pracuje na automatickém tří- až čtyřkvaltu pro auta poháněná elektromotory.
V současnosti elektromobily fungují bez převodovky. Je to levnější a jednodušší řešení, protože poskytují použitelný výkon už od jediné otáčky za minutu. A pokud instalujete dostatečně silné elektromotory, dostanete se i s hmotnostním handicapem, kterým elektroauta trpí, ke zrychlení na stovku srovnatelné se supersporty.
Pro větší efektivitu elektromotorů by se ale převodovky mohly hodit. Elektromotory by tak teoreticky mohly spotřebovávat méně elektřiny a tím by auta mohla dojet dál na jedno nabití - právě mizerný dojezd je totiž jedním z jejich hlavních problémů. A také by zpřevodování mohlo pomoci ještě lepší akceleraci i slabším vozům a mohli byste se i s maximálkou dostat i výrazněji nad 200 km/h.
ZF hovoří o tom, že dvoustupňové převodovky se v elektroautech objeví už v příští generaci a že tří- a čtyřkvalty jsou dalším logickým krokem. Vzpomeneme-li si, že ještě na začátku 21. století se do některých konvenčních aut montovaly nejen čtyřstupňové, ale někdy dokonce i třístupňové automatické převodovky, dá se očekávat, že i počet rychlostí převodovek pro elektromobily poroste. Pokud se tedy použití těch dvou-, tří- a čtyřstupňových osvědčí. Jen neočekávejte tři pedály a klasickou řadicí páku, k mání budou maximálně pádla pod volantem.
Video níže berte prosím jako ilustrační - neukazuje převodovku ZF, nýbrž třístupňovou skříň SST, Sync Shift Transmission, od společnosti KOM. Poměr 1,0 je vlastní současným elektromobilům, tato převodovka by tedy mířila ke zlepšení akcelerace.

Prototyp třístupňové převodovky firmy KOM je poskládán pro lepší akceleraci
Zdroj: Wards Auto
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 5 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Mazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
před 2 hodinamiDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
před 4 hodinamiŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 5 hodinamiNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
před 7 hodinamiTroufnete si? Nejlevnější moderní Lamborghini v prodeji stojí míň než dražší Škody, a to ani moc nejezdilo
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 10:02 - řidičBOB
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- BMW Divize 04.19. 14:58 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 04.19. 14:29 - pavproch
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins