Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW připravuje chytrý automat, pokusí se přečíst nejen vaše záměry
23.5.2011 | Petr Štefek | Přidat příspěvek
Automatické převodovky udělaly za poslední dekády velký pokrok, pořád jim ale chybí jedno - rozum. Něčím takovým chtějí další automaty obdařit u BMW.
Většina dnešních samočinných převodovek nepracuje vůbec špatně. Řada automobilek si dokonce myslí, že pracují tak skvěle, že se k zejména silnějším motorům ani neobtěžují nabízet přímo řazené varianty. Realita je ale trochu složitější. I když se některé z automatů jeví na papíře jako hotový poklad a oslňují zejména časy potřebnými pro změnu převodového stupně, v praxi jejich akcie klesají. A to tím spíše, čím více od auta žádáte. Markantní je to zejména u dvouspojkových automatů, které při zrychlení v přímce doslova oslní bleskurychlým přeřazením, jenže jakmile se jízda stane komplikovanější, jejich jasná zář je ta tam.
Problémy pramení převážně z toho, že převodovka má málo informací o tom, co se bude dít. Co je jí platné „racionální“ rozhodnutí připravit si při probíjající akceleraci jako další vyšší stupeň, když se v tu chvíli nacházíte 200 metrů před ostrou šikanou a budete řadit stupeň nižší? Podobnou potíž znamená rychlé zabrzdění do zatáčky i u konvenčního automatu, který teprve v půlce šikany zjistí, „která bije“ a zařadí správný převod, což není efektivní ani příjemné. V podobných situacích automat zkrátka nemůže fungovat optimálně a právě takové problémy chtějí řešit u BMW. Jak? Převodovce zkrátka dají více informací a učiní ji „chytřejší“.
Není divu, že iniciativa přichází právě z Mnichova, BMW již mnoho let platí za inovátora a udavatele trendů v automobilové oblasti. Některé novinky budí čiré nadšení, jiné jsou naproti tomu přijímány s rozpaky. Tato novinka to hraje tak trochu na obě strany.
Automobilka se nedávno v Mnichově na své show s přiléhajícím názvem Innovation Days podělila s veřejností o nové informace týkající se přicházející trojkové a jedničkové řady. Na pořadu dne byly krom zbrusu nových tříválců a odlehčených komponent také další novinky pro využití napříč modelovými řadami. Mezi plánovanými inovacemi se objevila i tzv. adaptivní automatická převodovka, která bude vycházet ze současného osmistupňového automatu užívaného od řady 5 výše. Tato převodovka bude využívat informací z GPS, datového připojení, kamery pro snímání venkovního prostoru a radarové senzory. Už jen z výčtu spolupracujících technologií mám husí kůži na krku a napadají mě všemožné hororové scénáře s nefungujícími komponentami, důležité ovšem je, že adaptivní převodovka bude s těmito daty pracovat a přizpůsobovat řazení právě projížděnému úseku silnice.
Řekněme tedy, že se při vaší cestě dostanete do oblasti, kde začíná pršet a vy se blížíte k ostré zatáčce. Za současného stavu automat „ví“ jen to, co mu řeknete prací a pedály nebo volantem, jaké informace má od kol a případně v jakém režimu je nastaven. V případě adaptivní převodovky automobil skrze své datové připojení získá aktuální informace o počasí v daném úseku a podle toho pracuje s výkonem motoru a otáčkami převodovky, aby předešel prokluzu kol. S integrovaným GPS a mapovým pokladem převodovka detekuje blížící se zatáčku a dle těchto parametrů zvolí či ponechá vhodnou rychlost ještě před tím, než se dostanete do zatáčky samotné. Profitovat z predikovaného řazení budete dle BMW ve všech módech automatické převodovky a jak jsme již naznačili, pravděpodobně jej oceníte tím více, čím aktivněji budete s vozem zacházet
Efektivita podobného systému bude přímo závislá na kvalitě a množství dat, které dokáže systém získat a zpracovat. Nasazení adaptivní převodovky ale nečekejte v žádném případě v přicházející trojce nebo jedničce. Je velmi pravděpodobné, že si tato technologie najde cestu jako vždy teprve do nové generace sedmičkové řady, která je vždy výkladní skříní technologií BMW. Následující generace řady 7 se ale objeví na trhu nejdříve za šest let. Následně by se mohla adaptivní převodoka rozšířit také do nižších řad v portfoliu automobilky.
Iniciativu BMW lze na jednu stranu přivítat, je to jistě jedna z možných cest, jak zbavit automaty dalších významných neduhů. Na druhou stranu je ale třeba říci, že jde stále jen o snahu dorovnat možnosti „lidského“ řazení. Právě pouze řidič má nejlepší informace nejen tom, jaké podmínky kolem něj panují, ale i co přesně se chystá udělat. Zkrátka a jednoduše: to nejlepší ovládání převodovky máme již všichni ve svých hlavách a pažích. Stačí jen odhalit jeho nekonečné možnosti...
Slidy z prezentace BMW představující možnosti chystaného automatu
Automatická osmistupňová převodovka používaná v dnešních BMW
Video naznačující možnosti nového řízení automatu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Srovnání s BMW M3 ukázalo, proč nikdo nekupuje a ani nebude kupovat nesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 od AMG
dnes - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
včera - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024
Nejčtenější články
- Hybridizace dalšího uctívaného Porsche 911 bude hlavně dárek pro stávající majitele, poznají tzv. Ferrari efekt
29.10.2024 - Cadillac do detailu ukázal svůj luxusní obytný vůz budoucnosti, vypadá jako z jiného světa
29.10.2024 - Ne všichni ve VW jsou mimo: „S elektromobily jsme ignorovali zákazníky,” říká zaměstnanec, zatímco se rýsují továrny na zavření
30.10.2024 - Stále hůř: Šéf ostrých Porsche říká, že na koupi GT3 máte asi rok, maximálně dva, pak ji zabijí emisní regulace
30.10.2024 - Auto čínského výrobce mobilů oslnilo časem z okruhu. Je to ale trochu levárna, vozu navíc po 43 km dojdou baterky
30.10.2024
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 11.28. 19:30 - mafel
- Suzuki obecně 11.28. 18:26 - denis
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.28. 15:34 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.28. 11:45 - Truck Daškam
- kamera do auta 11.28. 11:35 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.28. 10:58 - M.Z.
- Rychlodotazy 11.27. 18:03 - jerry
- whitelist & blacklist 11.27. 17:21 - jerry