Audi TDI V6 s „elektrickým Biturbem” má být obrazem brzké budoucnosti dieselů

Ingolstadt jako další přichází s myšlenkou, že elektrický kompresor je efektivnější než jeho mechanicky poháněný sourozenec a rychlejší než malé turbo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Audi TDI V6 s „elektrickým Biturbem” má být obrazem brzké budoucnosti dieselů

20.9.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Audi TDI V6 s „elektrickým Biturbem” má být obrazem brzké budoucnosti dieselů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ingolstadt jako další přichází s myšlenkou, že elektrický kompresor je efektivnější než jeho mechanicky poháněný sourozenec a rychlejší než malé turbo.

Turbodmychadlo poháněné odpadní energií výfukových plynů je poměrně snadný prostředek k navýšení výkonu při stejném objemu i otáčkách a v omezeném pracovním rozsahu také k dosažení vyšší efektivity. Přestože konstruktéři významně postoupili vpřed použitím variabilní geometrie rozváděcích lopatek, systémem twin-scroll přivádějícím plyny k turbínovému kolu dvojicí oddělených kanálů anebo párem nestejně velkých turbodmychadel, principiálním problémem v praxi pořád zůstává dopravní opoždění plynů způsobující turboefekt.

Kombinací uvedeného, případně spárování turbodmychadla s mechanicky poháněným kompresorem dosáhly některé automobilky pozoruhodné úspěchy, jiné ale zjistily (jako třeba koncern VW), že twincharger není zrovna nejlevnější, dlouhodobě se nevyplácí, a tak jej přestaly vyrábět. Není proto divu, že se začínají objevovat informace o nové cestě, která by mohla vést k nahrazení menšího turbodmychadla elektricky poháněným kompresorem. Tento způsob přeplňování si již nechalo patentovat BMW, pracuje na něm koncern FHI pod hlavičkou Subaru a nově se o slovo hlásí také Audi.

Z prvního oficiálního obrázku je patrné, že se nejedná o pouhou teorii a konstruktéři Audi mají evidentně jasnou představu, jak by to mělo celé fungovat. Techniku se rozhodli implantovat na vidlicový šestiválec TDI a pojmenovali to „elektrické Biturbo” (ve skutečnosti je to ale spíše něco jako „poloelektrický Twincharger”, ale to nevadí).

Podrobný rozbor snad není nutný. Snímek naprosto přehledně ukazuje, kde je co umístěno a tím pádem pak můžeme snadno odvodit, odkud kam se pohybuje vzduch i výfukové plyny. Jen pro pořádek bychom mohli dodat, že klasické turbodmychadlo (nahoře) je zásobováno plyny ze dvou a nikoli jednoho sběrného potrubí výfuku, což připomínáme pouze proto, že kompresor s elektromotorem umístěný vpravo tento prostor částečně kryje.

Princip je snad také jasný. V momentě, kdy motor produkuje příliš málo spalin, aby mohl roztočit i malé turbodmychadlo s nízkou setrvačností, nastupuje na jeho místo podobně koncipovaný kompresor poháněný akumulátorem. Audi tvrdí, že k jeho napájení by měla stačit konvenční baterie doplněná o systém regenerativního brzdění a dobíjení při volnoběžné jízdě.

První testy ukazují, že „elektrické Biturbo” má výrazně lepší reakce na plyn, než motory s paralelním nebo sériovým zapojením klasických turbodmychadel a díky rychlejšímu ohřívání katalyzátorů také nižší, skutečně škodlivé emise - tedy alespoň to tvrdí Audi. Co nám říci zapomnělo, je alespoň přibližný termín uvedení na trh, předpokládáme ale, že by to nemuselo dlouho trvat. Konkurenční bitva a možnost říci „byly jsme první na světě“ je v tomto případě velmi efektivním hnacím motorem.


Audi TDI V6 s „elektrickým Biturbem” má být obrazem brzké budoucnosti dieselů - 1 - Audi TDI V6 elektrické Biturbo
Vypadá jako malé turbodmychadlo, ale jeho pohon je zajišťován mechanicky, takže bychom mu asi měli říkat kompresor. Ostatně nejinak to dělá také Audi

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.