Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Audi TDI V6 s „elektrickým Biturbem” má být obrazem brzké budoucnosti dieselů
20.9.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Ingolstadt jako další přichází s myšlenkou, že elektrický kompresor je efektivnější než jeho mechanicky poháněný sourozenec a rychlejší než malé turbo.
Turbodmychadlo poháněné odpadní energií výfukových plynů je poměrně snadný prostředek k navýšení výkonu při stejném objemu i otáčkách a v omezeném pracovním rozsahu také k dosažení vyšší efektivity. Přestože konstruktéři významně postoupili vpřed použitím variabilní geometrie rozváděcích lopatek, systémem twin-scroll přivádějícím plyny k turbínovému kolu dvojicí oddělených kanálů anebo párem nestejně velkých turbodmychadel, principiálním problémem v praxi pořád zůstává dopravní opoždění plynů způsobující turboefekt.
Kombinací uvedeného, případně spárování turbodmychadla s mechanicky poháněným kompresorem dosáhly některé automobilky pozoruhodné úspěchy, jiné ale zjistily (jako třeba koncern VW), že twincharger není zrovna nejlevnější, dlouhodobě se nevyplácí, a tak jej přestaly vyrábět. Není proto divu, že se začínají objevovat informace o nové cestě, která by mohla vést k nahrazení menšího turbodmychadla elektricky poháněným kompresorem. Tento způsob přeplňování si již nechalo patentovat BMW, pracuje na něm koncern FHI pod hlavičkou Subaru a nově se o slovo hlásí také Audi.
Z prvního oficiálního obrázku je patrné, že se nejedná o pouhou teorii a konstruktéři Audi mají evidentně jasnou představu, jak by to mělo celé fungovat. Techniku se rozhodli implantovat na vidlicový šestiválec TDI a pojmenovali to „elektrické Biturbo” (ve skutečnosti je to ale spíše něco jako „poloelektrický Twincharger”, ale to nevadí).
Podrobný rozbor snad není nutný. Snímek naprosto přehledně ukazuje, kde je co umístěno a tím pádem pak můžeme snadno odvodit, odkud kam se pohybuje vzduch i výfukové plyny. Jen pro pořádek bychom mohli dodat, že klasické turbodmychadlo (nahoře) je zásobováno plyny ze dvou a nikoli jednoho sběrného potrubí výfuku, což připomínáme pouze proto, že kompresor s elektromotorem umístěný vpravo tento prostor částečně kryje.
Princip je snad také jasný. V momentě, kdy motor produkuje příliš málo spalin, aby mohl roztočit i malé turbodmychadlo s nízkou setrvačností, nastupuje na jeho místo podobně koncipovaný kompresor poháněný akumulátorem. Audi tvrdí, že k jeho napájení by měla stačit konvenční baterie doplněná o systém regenerativního brzdění a dobíjení při volnoběžné jízdě.
První testy ukazují, že „elektrické Biturbo” má výrazně lepší reakce na plyn, než motory s paralelním nebo sériovým zapojením klasických turbodmychadel a díky rychlejšímu ohřívání katalyzátorů také nižší, skutečně škodlivé emise - tedy alespoň to tvrdí Audi. Co nám říci zapomnělo, je alespoň přibližný termín uvedení na trh, předpokládáme ale, že by to nemuselo dlouho trvat. Konkurenční bitva a možnost říci „byly jsme první na světě“ je v tomto případě velmi efektivním hnacím motorem.
Vypadá jako malé turbodmychadlo, ale jeho pohon je zajišťován mechanicky, takže bychom mu asi měli říkat kompresor. Ostatně nejinak to dělá také Audi
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
včera - Nesmyslně těžké AMG GT dostalo kouř ve srovnání s „americkým kýblem”, vaz mu zlomila hned první zatáčka
16.12.2024 - Američané srovnali nejlevnější nová výkonná auta s cenou do 830 tisíc a vybrali to nejrychlejší, v Evropě můžeme jen závidět
13.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Fernandez potvrzen jako tester u Yamahy včera 15:42
- Evoke 6061 GT a Urban Classic: elektrické cestování včera 15:26
- Mostecký autodrom je po deseti letech na prodej. Zájemci jsou i ze zahraničí včera 15:26
- Jorge Navarro nazpět v Moto2 jako stabilní jezdec 15.12.2024
- Krize KTM se týká i MV Agusty 15.12.2024
Nejnovější články
- Bohaté lidi nezajímá, jaký pohon má jejich auto, tvrdí šéf Jaguaru. Je to ale opak toho, co už zjistila konkurence
před 2 hodinami - Nové levné SUV Škody se začalo vyrábět. Za jeho cenu to bude pecka jako hrom, která by Škodu vytáhla z problémů
před 4 hodinami - Už i „električtí Hujeři” kapitulovali a uznávají: Ježdění elektrickým autem je podstatně dražší než s benzinovým
před 5 hodinami - Carlos Tavares poprvé promluvil od chvíle, kdy skončil jako šéf Stellantisu. Teď prý za všechno může EU
před 7 hodinami - Zaměstnanec Mercedesu promluvil: 99 procent lidí tady prozřelo, špatná sázka se nám vrací. A to nejhorší je asi pořád před námi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva