Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Audi chystá superčtyřválec, má mít tak hladký chod jako V6 a V8
15.8.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Ingolstadt si nechal patentovat nové řešení čtyřválce. Hladkostí chodu má vyrovnat víceválce a být úspornější.
U čtyř kruhů, jakoby pochopili, že na BMW z hlediska pohonných jednotek ledasčems ztráceli, a tak se dali do práce. Za posledních 25 let navýšili výkon motoru TDI 0000013634 o sto procent, což zmínili v souvislosti s uvedením modelu A7 Sportback 3,0 TDI Competition. V posledních dnech také představili nový tříválec 1,4 TDI s magickou spotřebou 3,4 l/100 km a do budoucna pro SQ7 plánují ještě naftovou jednotku s dvojicí turbodmychadel, kterým bude „odspodu“ pomáhat elektricky poháněné dmychadlo.
Seznam ingolstadtských vynálezů tím ovšem ještě není vyčerpán. Podle odhaleného patentového snímku, který přistál na úřadě poprvé v loňském roce, se připravuje ve vývojovém oddělení Audi čtyřválec nevídané efektivity a kultury chodu, kterou se prý vyrovná i větším šesti a osmiválcovým jednotkám. Hlavním cílem tohoto projektu není nic jiného než snaha o další snižování emisí CO2, potažmo spotřeby u největších modelů. Například Audi A8 se o to v současné době už se čtyřválcem pokusilo, ale nevyhnulo se při tom použití elektromotoru. Pokud jste s ním už někdy jeli, určitě víte, že příjemnosti pohonu větších motorů prostě nedosahuje.
To se však má už brzy změnit s novým čtyřválcem, který použije radikálně odlišný vzhled od všech, které jsme dosud viděli. Pokud se zadíváte pozorně na přiložený nákres, můžeme z něho vyzkoumat neobvyklé spojení klikového hřídele s tím vyvažovacím, a sice prostřednictvím zvláštního kolébkového modulu s dalšími čtyřmi ojnicemi. Stejně tak zaujme i neobvykle umístěné ojnice pístů, které se nepohybují na stejné ose, jako klikový hřídel, jsou k němu totiž připevněny s přesahem.
Tato konstukce tedy velmi vzdáleně může připomínat principem vidlicové jednotky, přestože se jedná o řadový motor. Vše je prý navrženo k dosažení vítaného efektu protizávaží, to aby se zabránilo vytváření vnitřních sil, které u čtyřválců způsobují méně hladký chod - třebaže jsou osazeny klidně několika vyvažovacími hřídelemi. V případě, že by sekundární hřídel mohl být natočen, nové uspořádání by také mohlo disponovat variabilní kompresí ve válcích. Ostatně i dna pístu mají dost zajímavé tvary. Nechme se tedy překvapit, co z toho nakonec vypadne.


Nový čytřválec má přinést revoluci z hlediska kultivovanosti. Mohl by se tak objevit i v modelech, které hladký chod větších motorů přímo vyžadují
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Provokace: Porsche zajelo rekord okruhu mezi silničními auty s vozem, který už 6 let nevyrábí
před 8 hodinamiPozor na loupání znaku rychlého čínského Porsche za cenu Octavie, za jeho krádež můžete jít sedět
28.2.2025První elektrický muscle car ostudně selhal ve sprintu. V tom jediném, co má umět, mu zadek nakopalo rodinné SUV
27.2.2025
Nejnovější články
K mání je „nákupní taška” od BMW, která na semaforech znejistí i frajery s Bugatti. Za cenu dvou výměn oleje v jejich autech
před 4 hodinamiNekupujte si elektromobily, stejně už je nebudete mít jak nabíjet, zní z Nizozemska. Dosáhly 5 procent podílu na autech v provozu
před 5 hodinamiSmutný rekordman Formule 1 si „na důchod” pořídil nové bydlení, nešetřil na sobě ani trochu
před 7 hodinamiProvokace: Porsche zajelo rekord okruhu mezi silničními auty s vozem, který už 6 let nevyrábí
před 8 hodinamiNové Škodě Enyaq v úplném základu chybí baterka, lak, světa i izolace proti hluku. Přesto není levná
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva