Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Antipokrok: BMW M3 přijde o karbonový kardan. Vinen je obvyklý podezřelý
12.8.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Současné generace BMW M3 a M4 s ním přišly už při představení, sklidily za něj chválu a zákaznici jej dál chtějí. Přesto bude vyměněn za ocelový.
Nedávno jsme psali o tom, proč už auta nikdy nebudou taková, jaká byste je chtěli mít. Může to znít velmi negativisticky, faktem ale je, že o tom, co se ve vašem příštím autě objeví za technická i elektronická řešení, už léta nerozhodujete v prvé řadě vy. Automobilový průmysl je v extrémní míře svázán všemožnými regulacemi, které sice obvykle nediktují do detailu přesně, co může či nemůže být prodáváno, nastavují ale tak úzké mantinely, že prostor pro kreativitu konstruktérů a z ní vyplývající pestrost značně omezují.
Nemusíte věřit tomu, že to takto funguje, realitu tím ale nezměníte. Důkazem budiž poslední dopad tohoto stavu věcí, který je vpravdě bizarní a znamená přesný opak toho, o co by se i zmíněné regulace měly zasazovat - o pokrok.
BMW totiž právě oznámilo, že vozy M3 a M4 s modelovým rokem 2018 připraví o jeden z jejich výjimečných technických prvků - karbonový kardanový hřídel. A nahradí jej ocelovým. To zní skutečně bizarně, jako snaha vybavit v roce 2017 nákupní centra proutěnými košíky, ale opravdu se to stane. A důvod spočívá přesně v tom, co zmiňujeme výše.
Aby se M3 a M4 vešly s emisemi do požadovaných mezí, budou muset být od listopadu 2017 osazeny filtry pevných částic. Ty nyní budou i u benzinových motorů víceméně standardem, a tak BMW jen naskakuje do rozjetého vlaku, problém je ale v tom, že s tím v při vývoji auta nepočítalo. A protože filtr pevných částic není úplně malá věc, nevejde se do spodní části vozu i s poněkud objemnějším karbonovým kardanem.
Ten ocelový je prostorově o něco méně náročný, a tak bude použit právě takový. BMW říká, že tato změna „neovlivní vynikající jízdní vlastnosti a výkony”, ale to je samozřejmě nesmysl - kdyby to tak bylo, karbonový karban by nikdy nepoužilo a níže přiložený obrázek z někdejší prezentace této tehdy nové techniky nejlépe ukazuje, co „návrat k oceli” způsobí. Vozu jednak přibude hmotnost navíc kvůli těžšímu kardanu a samotnému filtru, především ale motor bude muset pracovat s těžším přenosovým ústrojím za klikovou hřídelí. A to na projevu auta nutně znát bude, pocitově i dynamicky.
Změna je pochopitelně zapříčiněna evropskými emisními pravidly, kvůli unifikaci výroby se ale dotkne celého světa. Pokud o ni tedy nestojíte, objednejte si své nové „eMko” co nejdříve, po letošním listopadu už nebude cesty zpět...
Tyto obrázky kardanu z plastu vyztuženého karbonovými vlákny jasně ukazují výhody i nevýhody tohoto řešení - ocelový kardan je zkrátka menší. Na posledním obrázku vidíte, o co všechno vůz změnou přijde...
M3 po lednovém faceliftu je poslední verzí, která ještě bude mít karbonový kardan
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Porsche říká, že Macan bude jeho nejprodávanějším autem i s elektrickým pohonem. Počkáme si na to
před 57 minutami - Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
včera - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
včera - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
včera - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva