Antipokrok: BMW M3 přijde o karbonový kardan. Vinen je obvyklý podezřelý

Současné generace BMW M3 a M4 s ním přišly už při představení, sklidily za něj chválu a zákaznici jej dál chtějí. Přesto bude vyměněn za ocelový.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Antipokrok: BMW M3 přijde o karbonový kardan. Vinen je obvyklý podezřelý

12.8.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Antipokrok: BMW M3 přijde o karbonový kardan. Vinen je obvyklý podezřelý

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Současné generace BMW M3 a M4 s ním přišly už při představení, sklidily za něj chválu a zákaznici jej dál chtějí. Přesto bude vyměněn za ocelový.

Nedávno jsme psali o tom, proč už auta nikdy nebudou taková, jaká byste je chtěli mít. Může to znít velmi negativisticky, faktem ale je, že o tom, co se ve vašem příštím autě objeví za technická i elektronická řešení, už léta nerozhodujete v prvé řadě vy. Automobilový průmysl je v extrémní míře svázán všemožnými regulacemi, které sice obvykle nediktují do detailu přesně, co může či nemůže být prodáváno, nastavují ale tak úzké mantinely, že prostor pro kreativitu konstruktérů a z ní vyplývající pestrost značně omezují.

Nemusíte věřit tomu, že to takto funguje, realitu tím ale nezměníte. Důkazem budiž poslední dopad tohoto stavu věcí, který je vpravdě bizarní a znamená přesný opak toho, o co by se i zmíněné regulace měly zasazovat - o pokrok.

BMW totiž právě oznámilo, že vozy M3 a M4 s modelovým rokem 2018 připraví o jeden z jejich výjimečných technických prvků - karbonový kardanový hřídel. A nahradí jej ocelovým. To zní skutečně bizarně, jako snaha vybavit v roce 2017 nákupní centra proutěnými košíky, ale opravdu se to stane. A důvod spočívá přesně v tom, co zmiňujeme výše.

Aby se M3 a M4 vešly s emisemi do požadovaných mezí, budou muset být od listopadu 2017 osazeny filtry pevných částic. Ty nyní budou i u benzinových motorů víceméně standardem, a tak BMW jen naskakuje do rozjetého vlaku, problém je ale v tom, že s tím v při vývoji auta nepočítalo. A protože filtr pevných částic není úplně malá věc, nevejde se do spodní části vozu i s poněkud objemnějším karbonovým kardanem.

Ten ocelový je prostorově o něco méně náročný, a tak bude použit právě takový. BMW říká, že tato změna „neovlivní vynikající jízdní vlastnosti a výkony”, ale to je samozřejmě nesmysl - kdyby to tak bylo, karbonový karban by nikdy nepoužilo a níže přiložený obrázek z někdejší prezentace této tehdy nové techniky nejlépe ukazuje, co „návrat k oceli” způsobí. Vozu jednak přibude hmotnost navíc kvůli těžšímu kardanu a samotnému filtru, především ale motor bude muset pracovat s těžším přenosovým ústrojím za klikovou hřídelí. A to na projevu auta nutně znát bude, pocitově i dynamicky.

Změna je pochopitelně zapříčiněna evropskými emisními pravidly, kvůli unifikaci výroby se ale dotkne celého světa. Pokud o ni tedy nestojíte, objednejte si své nové „eMko” co nejdříve, po letošním listopadu už nebude cesty zpět...


Antipokrok: BMW M3 přijde o karbonový kardan. Vinen je obvyklý podezřelý - 1 - BMW M3 M4 karbonovy kardan konec 01Antipokrok: BMW M3 přijde o karbonový kardan. Vinen je obvyklý podezřelý - 2 - BMW M3 M4 karbonovy kardan konec 02Antipokrok: BMW M3 přijde o karbonový kardan. Vinen je obvyklý podezřelý - 3 - BMW M3 M4 karbonovy kardan konec 03Antipokrok: BMW M3 přijde o karbonový kardan. Vinen je obvyklý podezřelý - 4 - BMW M3 M4 karbonovy kardan konec 04Antipokrok: BMW M3 přijde o karbonový kardan. Vinen je obvyklý podezřelý - 5 - BMW M3 M4 karbonovy kardan konec 05Antipokrok: BMW M3 přijde o karbonový kardan. Vinen je obvyklý podezřelý - 6 - BMW M3 M4 karbonovy kardan konec 06
Tyto obrázky kardanu z plastu vyztuženého karbonovými vlákny jasně ukazují výhody i nevýhody tohoto řešení - ocelový kardan je zkrátka menší. Na posledním obrázku vidíte, o co všechno vůz změnou přijde...

Antipokrok: BMW M3 přijde o karbonový kardan. Vinen je obvyklý podezřelý - 7 - BMW M3 2017 druhy facelift 01Antipokrok: BMW M3 přijde o karbonový kardan. Vinen je obvyklý podezřelý - 8 - BMW M3 2017 druhy facelift Perex lepsiAntipokrok: BMW M3 přijde o karbonový kardan. Vinen je obvyklý podezřelý - 9 - BMW M3 2017 druhy facelift 03Antipokrok: BMW M3 přijde o karbonový kardan. Vinen je obvyklý podezřelý - 10 - BMW M3 2017 druhy facelift 04Antipokrok: BMW M3 přijde o karbonový kardan. Vinen je obvyklý podezřelý - 11 - BMW M3 2017 druhy facelift 05Antipokrok: BMW M3 přijde o karbonový kardan. Vinen je obvyklý podezřelý - 12 - BMW M3 2017 druhy facelift 06Antipokrok: BMW M3 přijde o karbonový kardan. Vinen je obvyklý podezřelý - 13 - BMW M3 2017 druhy facelift 07Antipokrok: BMW M3 přijde o karbonový kardan. Vinen je obvyklý podezřelý - 14 - BMW M3 2017 druhy facelift 08
M3 po lednovém faceliftu je poslední verzí, která ještě bude mít karbonový kardan

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.