Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Vyzkoušeli jsme Seat Leon Cupra 2014, do omezovače rychlosti naráží v rozběhu
21.2.2014 | Autoforum.cz | Přidat příspěvek
(video) Do vřavy sakra rychlých a dostupných kompaktů vchází nová Cupra s řádně potentním arzenálem.
Tip: Přečtěte si již kompletní první test nového Leonu Cupra doplněný též o jízdní video z klikatých silnic i závodního okruhu.
Nedalo se čekat, že nový Seat Leon Cupra nabídne jinou než skvělou dynamiku. Však už tu, kterou nám loni dala poznat nová Octavia RS, jsme označili za excelentní a i když se zdála být až podezřele dobrou, pozdější test vozu s výkonem ověřeným „na brzdě” potvrdil, že je prostě reálná. To se ale bavíme o modelu s výkonem „pouze” 220 koní, ostrý Leon nabízí dalších 60 kobyl navíc. To je skoro 30 procent k dobru, výsledek tedy musí být ještě o hodně lepší... Nebo nemusí?
Nedávná recenze Golfu GTI Performance ukázala, že tomu tak nutně být nemusí. Ostřejší z rychlých Golfů má proti Octavii jen 10 koní k dobru, a tak by také měl být rychlejší. Jenže nebyl - sice jsme byli přesvědčeni, že za to mohla hlavně nešťastně zpřevodovaná automatická převodovka spolu s hmotností navíc, kterou se verze GTI Performance DSG může „pochlubit”, ale kdo ví? Některé pohonné jednotky s navýšením maximálního výkonu nutně nemusí ve výsledku dodávat vozu podstatně (pokud vůbec) lepší dynamiku, neboť jen o maximální výkon se u dnešních turbomotorů prostě nehraje.
Další neznámou v případě Cupry bylo, že používá dvě dosud zcela nepoznané varianty agregátu 2,0 TSI - s 265 a 280 koňmi, a tak předem nebylo jisté vůbec nic. Jak z toho ven? Vyrazili jsme vůz vyzkoušet přímo do jeho rodného Španělska a všechno ověřili na vlastní kůži.
Nepochybujte o tom, že vám nabídneme podrobnou recenzi, která vás seznámí se všemi podstatnými jízdními aspekty vozu a nebude postrádat ani výmluvnější jízdní videa ze silnic všeho druhu. Než ale všechno připravíme, můžeme vás seznámit s tím, jak moc dobře Leon Cupra 280 s pěticí dveří (jiné provedení u nás k mání ani není a do příchodu kombíku ST ani nebude) akceleruje v přímce a jak se vlastně chová jeho motor.
V případě dynamiky jsme raději neriskovali další „automatické zklamání” a vůz vyzkoušeli výhradně s manuální šestistupňovou převodovkou. Ta je zpřevodována téměř optimálně a dává vyniknout potenciálu motoru, který na jednu stranu výkonově nekompromisní, na druhou ale svým projevem tuze jemný. Posílení jednotky pouze jednoturbové koncepce o dalších 60 koní by se pro její charakter mohlo zdát být devastující, ale ono to tak není. Zapomeňte na to, co předvádí podobně výkonné turbo od Subaru a naopak spíše mějte na paměti výsledek práce motorářů Opelu. 280koňový dvoulitr Cupry sice trpí o malinko většími prodlevami než 220- nebo 230koňová verze téže jednotky, je to ale často sotva postřehnutelný rozdíl. Naopak k nepřehlédnutí je jemná naléhavost, s níž je výkon servírován předním kolům od nejnižších otáček. Je to znovu ta samá píseň jako u Octavie RS - ano, můžete se s motorem hnát za nejvyššími otáčkami, jen tehdy se dočkat maximální dynamiky a oproti 220koňovému TSI i trochy říznosti s blížícím se omezovačem. Ale můžete také klidně nechat zařazený rychlostní stupeň číslo šest a dát prostě plný plyn - výkon dodávaný motorem prakticky od volnoběhu postačí i na briskní předjetí.
I takto „vyšponovaný” motor navíc znovu překvapil svým omezeným apetitem. Stále pouze 50litrová nádrž paliva se tedy postarala o to, že po 215 ujetých kilometrech bylo lepší natankovat (dojezd byl v tu chvíli okolo 30 kilometrů), jenže tahle jízda představovala spíše „to nejvíc”, co bude možné z Cupry v provozu dlouhodobě dolovat, přesto se podle palubního počítače spotřeba držela pod dvacítkou litrů na 100 km a nad ni šla jen na okruhu. Stačí trochu ubrat a jste se svižnou jízdou na 10, klidná jízda po dálnici rychlostmi do stovky pak spotřebu tlačila k jen šestilitrovému odběru. Tohle má svou cenu.
Co je ale na nové Cupře téměř k nezaplacení, je její dynamika. O tom, jak si vede jinde než na dálnici, si povíme příště, v přímce je ale prostě odzbrojující. Považte, že tohle auto můžete mít za 670 tisíc Kč, přesto si jeho akcelerační schopnosti troufneme srovnat třeba s BMW Z4M Coupe, které ještě před pár lety stálo skoro trojnásobek. Solidních 1 320 kilogramů pohotovostní hmotnosti (DIN), motor s lineárním průběhem výkonu v klíčových otáčkách a dobré zpřevodování se starají o to, že i 280 „maximálních koní” může snadno konkurovat starším atmosférám s vyššími maximálními výkony.
Však se podívejte sami na přiložený snímek demonstrující akceleraci vozu z klidu až k omezovači rychlosti (údajně na 250 km/h, my jsme skončili na 248 km/h dle GPS). Vzhledem k tomu, že bylo pořízeno na severu Španělska, kde není snadné najít rovný kus země v horizontálním i vertikálním smyslu slova, není plně srovnatelné s ostatními našimi snímky - drobné převýšení akceleraci trochu pomohlo, ostřejší zatáčka pro změnu uškodila. I tak jde ale o reálnou dokumentaci toho, co Cupra 280 dokáže ve skutečném světě - na stovce je „pod šest”, na dvoustovce bezpečně do dvaceti sekund a i onoho omezovače rychlosti se nedotýká, ona o něj - shodou okolností jako kdysi zmíněná Z4MC - naráží v rozběhu.
Stačí ale tohle k tomu, aby šlo o skutečně dobrý hot hatch, opravdu zajímavou koupi i pro náročného řidiče? Určitě nikoli, i když základ je to nepochybně skvělý. Jak si Cupra 280 vede v poněkud komplexnějších disciplínách si budete moci přečíst už příští týden - buď na webu Autoforum.cz, nebo ve zbrusu novém vydání časopisu Autoforum.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 11 hodinami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 2 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 3 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 5 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 6 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Politický koutek 11.21. 12:32 - M.Z.
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel