Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Volkswagen Tiguan 2011: první kilometry za volantem
17.6.2011 | Roman Kalina | Přidat příspěvek
Volkswagen Tiguan se ve své nové podobě hlásí k většímu SUV Touareg. Jaké další změny jej postihly? A jak jede?
Jednotlivé modelové řady Volkswagenu v poslední době lehce ztrácejí svou svébytnost. Na první pohled od sebe nerozeznáte Golf a Polo, Passat a Jettu, popřípadě Sharan a Touran. Posledním, kdo trochu vyčníval z řady, byl Tiguan. Nyní i toto SUV střední třídy prošlo modernizací, při které jeho tvář dostala podobu velkého Touaregu.
Díky masce a předním světlometům se čtrnácti diodami k dennímu svícení na dálku nepoznáte, zda se k vám blíží menší nebo větší wolfsburské SUV. To menší z nich má pochopitelně do určité míry jiné linie a celkově menší proporce, přesto je jasné, že nová přední část mu přidala na důstojnosti, a sám musím uznat, že nyní vypadá lépe. Totéž lze konstatovat o zadních světlech, jejichž tvar a probarvení opět nápadně připomíná Touareg.
Tiguan bude i nadále nabízen se dvěma verzemi předního nárazníku. U modelů Sport&Style a Trend&Fun má elegantní přední nárazník nájezdový úhel pouhých 18°, u terénního modelu 28° díky absenci spodního spoileru. Vedle základního modelu Track&Field bude nově k dostání lépe vybavená varianta Track&Style, která stejně jako modely Sport&Style disponuje sedmnáctipalcovými koly na rozdíl od základních šestnáctek.
Celkové proporce ani rozměry facelift pochopitelně nezměnil. Tiguan s délkou 4 426 mm (Track&Style měří 4 333 mm) a rozvorem 2 604 mm patří mezi kompaktní SUV, v interiéru najde odpovídající místo pět cestujících a objem zavazadlového prostoru má hodnotu 470 litrů. Uvnitř se mnoho nezměnilo, nové jsou pouze palubní přístroje, volant a barevné kombinace. K dispozici jsou jak modely s pohonem předních kol, tak čtyřkolky 4Motion, vybavené lamelovou spojkou Haldex čtvrté generace a obligátním funkčním tlačítkem offroad, které umožňuje nastavit elektronické systémy pro pohyb v terénu a také aktivuje asistenta pro jízdu z prudkého kopce. Poprvé může mít tiguan ve výbavě elektronický závěr diferenciálu XDS, který známe například z modelu Golf GTI.
Velký důraz byl prý při modernizaci kladen na zvýšení účinnosti pohonných jednotek. Tři ze sedmi nabízených pohonných jednotek jsou zcela nové. Přeplňované zážehové čtyřválce s přímým vstřikováním paliva o zdvihových objemech 1,4 až 2,0 litru produkují výkon od 90 do 155 kW, dvoulitrové turbodiesely nabídnou 81 až 125 kW. Oba slabší zážehové i vznětové motory mohou být kombinovány u verzí Blue Motion Technology (BMT) s pohonem předních kol, jinak se tiguan nabízí výhradně jako čtyřkolka.
Tiguan už loni dostal místo šestistupňové samočinné převodovky Tiptronic novou sedmistupňovou převodovku DSG s dvěma suchými spojkami a hydraulicky regulovaným tlakem, která dokáže při jízdě z kopce sama podřazovat a na rovině sama i vyřadit na neutrál, pokud sundáte nohu z plynu. DSG lze kombinovat s oběma nejsilnějšími benzinovými motory 2,0 TSI (132 kW a 155 kW), popřípadě s prostředním turbodieselem 2,0 TDI (103 kW). K dispozici je také systém stop/start a velmi dílčí rekuperace elektrické energie přes alternátr, což ve výsledku umožňuje dosáhnout u verze 2m0 TDI 4Motion BlueMotion v kombinovaném cyklu normované spotřeby 5,8 litru na 100 km. Tiguan nabízí u některých verzí také zajímavou největší přípustnou hmotnost brzděného přívěsu 2,5 tuny.
Na mezinárodní prezentaci v rakouském lyžařském středisku Ellmau jsem si vyzkoušel nový model v nabídce a zároveň nejsilnější motorizaci s přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 2,0 litru o výkonu 155 kW a ručně řazenou šestistupňovou převodovkou. Takto posílený Tiguan podle dokladů umí akcelerovat z klidu na 100 km/h za 7,8 s a dosahuje nejvyšší rychlosti 215 km/h, což na dálnici vedoucí z mnichovského letiště kamsi k Insbrucku přesvědčivě dokázal. I když motor poskytuje tiguanu nadprůměrnou dynamiku, při pohodové jízdě není problém dostat spotřebu hlouběji pod 10 litrů na 100 km (výrobce udává v kombinovaném cyklu spotřebu 8,5 l/100 km). Pokud potřebujete, zvládá automobil i velice svižnou jízdu s bezpečnostní rezervou při předjíždění. Podvozek je i při takto výkonném motoru dostatečnou oporou stejně jako elektrohydraulické řízení, poskytující na SUV překvapivě rychlou odezvu.
Na zpáteční cestu jsem si pro změnu vybral silnější z obou přeplňovaných zážehových čtrnáctek (118 kW) a opět musím konstatovat, že motor splnil moje očekávání. Jeho dynamika je lehce nadprůměrná a bez problémů dokáže splnit nároky středně zdatného řidiče, který netouží po vyloženě rychlé jízdě. Tento model můžete mít jako „předokolku” s úsporným balíčkem BMT, ovšem testovaný exemplář měl na zádi štítek 4Motion a v tom případě se udávaná kombinovaná spotřeba 6,7 litru na 100 km jeví jako nereálná, zvláště když na dálnici využíváte všech 160 koní ukrytých pod kapotou.
S automobilem jsme s fotografem kvůli pořízení atraktivního snímku krátce zavítali i mimo silnici, a málem se nám to nevyplatilo, když Tiguan zapadl až po náboje do měkkého bahna potoka. Zadní kola naštěstí zůstala na tvrdém štěrkovém podkladu, a tak jsme automobil bez problémů vysvobodili vlastními silami, což odpovídajícím způsobem demonstrovalo schopnosti pohonu všech kol.
Inovace po čtyřech letech na první pohled není příliš výrazná, ale Tiguanu bez diskuzí určitě prospěla. Ve Volkswagenu se již nyní mohou těšit na pokračování úspěšných prodejů modelu, který se po roce účinkování na trhu stal ve svém segmentu bestsellerem a například v Německu je jeho pozice mezi modely 4x4 neotřesitelná. Předprodej nového Tiguanu již začal, první zákazníci se dočkají v Německu v těchto dnech, ostatní Evropané začátkem srpna.
Ceník je již dostupný na stránkách českého zastoupení Volkswagenu (PDF, 273 kB), a tak si jej na tomto místě jej proleťme. Základní provedení 1,4 TSI BMT (90 kW) s pohonem předních kol vyjde na 469 900 korun, nejlevnější čtyřkolka se stejným motorem přijde na 634 200 korun. Základní turbodiesel (81 kW) stojí 537 400 korun, verze 4 Motion (103 kW) je o 140 700 korun dražší a za převodovku DSG si připlatíte 46 900 korun.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
dnes - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 5 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 7 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 8 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 10 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva