Nové motory Opel 1,6 CDTI a 1,6 SIDI Turbo poprvé v praxi

(+ videa) Poprvé jsme vyzkoušeli předvoj motorové ofenzívy Opelu. Jak fungují nová benzínová a dieselová jedna-šestka?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Jízdní dojmy a další testy

Nové motory Opel 1,6 CDTI a 1,6 SIDI Turbo poprvé v praxi

27.5.2013 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek

Nové motory Opel 1,6 CDTI a 1,6 SIDI Turbo poprvé v praxi

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Poprvé jsme vyzkoušeli předvoj motorové ofenzívy Opelu. Jak fungují nová benzínová a dieselová jedna-šestka?

Jen několik roků zpět to bylo s Opelem docela nahnuté. Jeho americká matka balancovala na pokraji zhroucení a nebýt záchranného lana hozeného tamní vládou, mohlo by to s ní dopadnout všelijak. I zdánlivá záchrana se ale projevila na fungování jejích zámořských dcer. Saab byl prodán a svou klinickou smrt nerozdýchal, Opel po námluvách s německou vládou nakonec zůstal „v rodině”, minulost hodil za hlavu a pustil se do nového boje o život. Na trh uvedl úspěšnou Insignii a Astru, teď nestačí přijímat objednávky na Mokku a zdá se, že i nový kabriolet Cascada má co nabídnout.

Další kapitolou v budování úspěšného portofolia má být ofenzíva na poli motorů a převodovek. Do roku 2016 se chystá představení 13 nových jednotek ve třech různých skupinách. Každému, kdo trochu sleduje dění na automobilovém trhu, je asi jasné, že leitmotivem celého vývoje je snižování papírové spotřeby paliva a tím i emisí CO2. Hlavní slovo přitom pochopitelně mají downsizing spolu s přeplňováním, vedle zmíněného Opel ale chce přinést i přidanou hodnotu v podobě snížené produkce hluku a vibraci a zlepšení kultivovanosti motorů.

Spolu s motory projde omlazením i nabídka převodovek. Také u nich směřují inovace ke snížení provozních ztrát a zvýšení uživatelského komfortu. Přijít by tak měly jak nové manuály, ty bohužel jen pro motory s maximem točivého momentu nižším než 400 Nm, tak automaty ve všech možných podobách. Jak vidíte, plány má Opel velké, otázkou je, v jaké podobě se mu je podaří uvést do života. U prvních vlaštovek už známe i odpovědi a pochopitelně se o ně s vámi podělíme.

Nová 1,6 CDTI pracuje potichu, kultivovaně a s nízkou spotřebou

Turbodiesel 1,6 byl prvním motorem, se kterým jsem měl možnost se seznámit. Jde o zcela novou jednotku, která postupně nahradí jak motor 1,7 CDTI, tak 2,0 CDTI v nižších výkonových verzích. Jak už bylo řečeno v úvodu, primárním cílem vývoje bylo dosažení co nejvyšší provozní efektivity na straně jedné a kultivovanosti na straně druhé. Poprvé u Opelu jde o celohliníkovou konstrukci, která přinesla úsporu 20 kg. Motor využívá čtyřventilovou techniku se dvěma vačkovými hřídelemi poháněnými řetězem. Kvůli úspoře hmotnosti jsou hřídele duté.

Dodávku paliva zajišťuje systém common-rail se vstřikovači pracujícími s tlaky až 2 000 barů. Ty zvládnou až 10 vstřiků během jednoho pracovního cyklu. V kombinaci s relativně nízkou kompresí to přináší změkčení a ztišení procesu spalování. Ke snížení ztrát má přispívat i hliníkové palivové čerpadlo s optimalizovaným průběhem dodávky paliva.


Nové motory Opel 1,6 CDTI a 1,6 SIDI Turbo poprvé v praxi - 1 - 01-A283104 1.6 CDTINové motory Opel 1,6 CDTI a 1,6 SIDI Turbo poprvé v praxi - 2 - 02-A283671 1.6 CDTINové motory Opel 1,6 CDTI a 1,6 SIDI Turbo poprvé v praxi - 3 - 04-A284406 Zafira Tourer 1.6 CDTI

Základní technické specifikace motoru Opel 1,6 CDTI

Objem: 1 598 ccm
Největší výkon: 100 kW (136 k) při 3 500 - 4 000 ot./min
Největší točivý moment: 320 Nm při 2 000 ot./min
Vrtání/zdvih: 79,7 mm/80,1 mm
Kompresní poměr: 16:1
Palivo: Nafta
Turbodmychadlo: VTG s proměnnou geometrií lopatek, max plnicí tlak 1,7 bar
Předepsaný servisní interval: 12 měsíců / 30 000 km

Nové motory Opel 1,6 CDTI a 1,6 SIDI Turbo poprvé v praxi - 4 - 03-A283734 1.6 CDTI Torque-Power Curve

Prvním modelem, do kterého se nový diesel dostal, je MPV Zafira Tourer. Podle Opelu v něm dosahuje kombinované spotřeby 4,1 l/100 km, v menších modelech se očekává pokles pod 4 l/100 km. Vedle optimalizace dodávky paliva a snížení vnitřních ztrát v důsledku tření šetří palivo vypínatelné vodní čerpadlo, regulovatelné čerpadlo oleje a přesnější algoritmus regenerace filtru pevných částic, který umožnil prodloužení intervalu jeho čištění.


Tabulka otáček motoru při vybraných rychlostech


Tabulka maximálních rychlostí na jednotlivé převodové stupně

Právě v Zafiře jsem se s novým motorem svezl. Bylo to na krátkém okruhu kombinujícím dálnici, průjezd městem i silnici první třídy. První dojem po nastartování je pozitivní, motor se projevuje tlumeným klapotem a až výlet do vyšších otáčkových sfér ho vyprovokuje k výraznějšímu akustickému projevu. Ve velmi nízkých otáčkách se občas ozve slabé zadunění, ale musíte ho chtít slyšet, aby opravdu obtěžovalo.

Jízdní projev pohonné soustavy se nese jen a pouze v duchu minimalizace spotřeby. Říkám pohonné soustavy, protože jakkoliv se motor může chlubit slušnými výkonovými parametry, rozumně je lze využívat jen na první tři převodové stupně, zbylé jsou příliš dlouhé. Dalším faktorem je naladění elektronického managementu. V normálním nastavení jsou reakce motoru na přidání plynu velmi vlažné, až přepnutí do sportovního módu přinutí rafičku otáčkoměru k rychlejšímu pohybu.

Na hodnocení spotřeby je příliš brzy, ovšem čísla, která ukazoval palubní počítač při plynulé jízdě, naznačovala, že se opravdu bude jednat o úspornou jednotku. To si ale potvrdíme až při řádném redakčním testu.

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.