SEAT Ibiza: Sebevědomý Španěl

V domovině SEATu Ibiza jsme měli možnost okusit kvalit zbrusu nového modelu, který přijíždí s výraznějším vzhledem a moderní technikou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Jízdní dojmy a další testy

SEAT Ibiza: Sebevědomý Španěl

17.6.2008 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek

SEAT Ibiza: Sebevědomý Španěl

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V domovině SEATu Ibiza jsme měli možnost okusit kvalit zbrusu nového modelu, který přijíždí s výraznějším vzhledem a moderní technikou.

Ostrov zábavy se stal místem premiéry vozu, na který španělská automobilka SEAT sází ze všeho nejvíce. Není divu, vždyť uplynulých generací se vždy prodávalo polovic z celého modelového mixu automobilky. Od nové generace Ibizy si španělská automobilka SEAT slibuje návrat k hospodaření s větším ziskem. O to více nás zajímalo, jestli novinka má opravdu co nabídnout. Tak jako v případě minulých generací oblíbeného hatchbacku Ibiza, hraje i novinka klíčovou roli z hlediska prodejů na valné většině trzích, kde má SEAT své zastoupení.


SEAT Ibiza: Sebevědomý Španěl - 1 - 012aSEAT Ibiza: Sebevědomý Španěl - 2 - 20805SEAT Ibiza: Sebevědomý Španěl - 3 - 039a

První seznámení se s novou Ibizou odehrálo hned po příletu na stejnojmenný středomořský ostrov. Novinka vypadá zejména zepředu dosti výrazně. Sportovně vyhlížející příď přechází přes dva výrazné prolisy na boku dvouprostorové karoserie na překvapivě krotce a nenápadně působící záď se zcela rovnou spodní linií zadního skla a malými svítilnami. Celek vhodně podtrhují efektní litá kola, která jsou u většiny nabízených verzí ve standardu. Dostáváme klíčky od módně bílého vozu s motorem o objemu 1,6 litru, který je zatím na pomyslném vrcholu zážehových motorizací a zvídavě se hrneme dovnitř.

První dojem z interiéru je velice pozitivní. Oproti předchozí Ibize a současnému Leonu, překvapí velice sympatickými tvary a použitím kvalitnějších měkčených plastů. Ta tam je doba tvrdého plastu, který okupoval přístrojovou desku a méně kvalitní slícování. Nová Ibiza zaujme řidiče zdařile tvarovaným volantem, standardními sedadly s dostatečným bočním vedením a nízkým posazem, sportovně vyhlížející kapličkou s přehledně umístěnými kontrolními přístroji. Vzadu je místa díky rozvoru 2469 mm dostatek a i vyšší postavy zde nemají problém s místem v oblasti hlavy. Pod výklopnou zadní stěnou se pak ukrývá zavazadlový prostor o slušné velikosti 0,292 m3. Tato hodnota patří k nejlepším v segmentu a navíc se dá postupným sklopením zadních dělených sedadel podstatně zvětšit. Z hlediska praktičnosti se tedy nový španělský model vyrovná většině největších konkurentů.

SEAT Ibiza: Sebevědomý Španěl - 4 - 165aSEAT Ibiza: Sebevědomý Španěl - 5 - 173aSEAT Ibiza: Sebevědomý Španěl - 6 - 175a

Na silnici by ale měl potvrdit firemní slogan „auto emoción“, takže jsme s podobným očekáváním otáčeli klíčkem ve spínací skříňce. Ve všech režimech dobře utlumená zážehová šestnáctistovka o výkonu 105 koní se ukázala být dobrou volbou a pro kompaktní, sportovně laděné auto se hodí tak akorát. Sice se jí nejvíce líbí ve středních otáčkách a nevytáčí se tak ochotně, ale na hodně svižné svezení s tunu těžkým hatchbackem to stačí. Co se týče řazení pětistupňové manuální převodovky, její dráhy jsou krátké a přesné. Podobně „koncernově“ se tváří i brzdová soustava s dobrým účinkem a nadprůměrné hodnocení snese povozek

Nová Ibiza totiž neposkytuje pouze sportovně laděný podvozek, který z vás po přejezdu série nerovností vytřese duši, její tlumiče navíc pracují znamenitě a poskytují velmi dobrý jízdní komfort. Přitom se ale španělský hatchback v zatáčkách naklání jen minimálně. Přirozená nedotáčivost podvozku se projeví až za hodně dlouho a při běžné sportovní jízdě ji prakticky nepoznáte. Také zadní část vozu netrpí při změně zatížení neklidným dojmem a řízení bude rozhodně patřit v kategorii kompaktních vozů k těm nejlepším.

SEAT Ibiza: Sebevědomý Španěl - 7 - Jízda IBIZASEAT Ibiza: Sebevědomý Španěl - 8 - 122aSEAT Ibiza: Sebevědomý Španěl - 9 - 20450

SEAT Ibiza tak především zaujme kombinací dobrých jízdních vlastností a komfortu, kterou navíc doplňuje kvalitnější dílenské zpracování a atraktivní tvary karoserie. Pro tento vůz hovoří konec konců i jeho cenová politika. Od začátku června je totiž znám kompletní ceník nové Ibizy. V nabídce pro český trh, kde bude největším konkurentem logicky Škoda Fabia, je celkově čtrnáct modelů, vytvořených z kombinací tří zážehových (1,2 12V 70 k, 1,4 16V 85 k, 1,6 16V 105 k) a tří vznětových motorů (1,4 TDI 80 k, 1,9 TDI 90 nebo 105 k, všechny sériově vybaveny filtrem DPF) se třemi stupni výbavy Reference, Stylance a Sport.

Cena nejlevnějšího modelu Reference s motorem 1,2 je 289 900 Kč, za kterých získáte mimo jiné i čtveřici airbagů, ABS s EBD, elektrohydraulický posilovač řízení, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání oken předních dveří, tříramenný sportovní volant nastavitelný ve dvou osách, výškově nastavitelné sedadlo řidiče či dělená a sklopná zadní sedadla se třemi opěrkami hlavy. SEAT v souvislosti s uvedením Ibizy zavádí novou politiku příplatků. Například stabilizační systém ESP+ EBV+ asistent rozjezdu do kopce stojí pro všechny modely 10 000 Kč, adaptivní bi-xenonové světlomety vyjdou na 16 900 Kč, automatická klimatizace Climatronic na 8900 Kč a parkovací senzory vzadu na 3900 Kč.

Jaroslav Vavera

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše